Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Warto zapamiętać

MM
* Do sądów konsumenckich, które działają przy wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej, możemy kierować sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. złotych.

* Studenci i słuchacze mają prawo dochodzić odszkodowania za nienależyte kształcenie przez szkołę. Może się tak dziać, gdy na przykład nie odbyła się część planowanych zajęć, w danej uczelni został zlikwidowany kierunek kształcenia czy nie dotrzymano standardów nauczania - kadra nauczycielska nie miała odpowiednich kwalifikacji. Odszkodowanie się należy, jeśli to szkoła czy uczelnia ponosi odpowiedzialność za te sytuacje, gdy to ona nienależycie wykonywała swoje zobowiązania wobec uczniów. Szkoła nie może natomiast gwarantować studentowi wyników nauki - np. odpowiedniej średniej ocen czy przyszłego powodzenia na rynku pracy - i z tego jej nie możemy rozliczać.

* Przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić, aby wyciąg z najważniejszych przepisów regulujących odpowiedzialność z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu (w tym między innymi określenie czasu przewidzianego na wypłacenie odszkodowania czy informacja o możliwości ubezpieczenia bagażu) zostały udostępnione pasażerom we wszystkich punktach sprzedaży biletów, łącznie ze sprzedażą za pośrednictwem telefonu lub internetu.

* Reklamację w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu podczas podróży krajowych i międzynarodowych (w Polsce dotyczy to pociągów kategorii Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight) należy składać u przewoźnika kolejowego, który wydał bilet, w kasie biletowej lub w punkcie obsługi klienta. Reklamację można także skierować do któregokolwiek przedsiębiorstwa kolejowego świadczącego daną usługę przewozową. Należne odszkodowanie wypłacane jest w przypadku opóźnienia: od 60 do 119 minut w wysokości 25 proc. ceny biletu, a od 120 minut opóźnienia - 50 proc. ceny biletu na opóźniony pociąg. Wypłata rekompensaty następuje w ciągu miesiąca od złożenia przez pasażera reklamacji. Rekompensata może zostać wypłacona w postaci kuponów lub innych usług, określonych przez przewoźnika kolejowego (np. w regulaminie przewozu). Odszkodowanie w formie pieniężnej wypłacane jest na wniosek pasażera.

* Wszystkie informacje, kierowane do pasażerów odnośnie przewozów krajowych, muszą być podawane przez przewoźnika w języku polskim.

* Jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową, konsument ma prawo w pierwszej kolejności żądać od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany.

(MM)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski