Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważą się losy obwodnicy

Redakcja
Na drodze krajowej tworzą się wielokilometrowe korki paraliżujące ruch Fot. Ewa Tyrpa
Na drodze krajowej tworzą się wielokilometrowe korki paraliżujące ruch Fot. Ewa Tyrpa
- Jadę do Warszawy z propozycją sfinansowania budowy drogi przez jedną z firm budowlanych, której państwo w określonym czasie zwróci pieniądze - powiedział nam burmistrz Adam Najder.

Na drodze krajowej tworzą się wielokilometrowe korki paraliżujące ruch Fot. Ewa Tyrpa

INWESTYCJE. Burmistrz Skawiny w dwóch ministerstwach przedstawi dziś propozycję budowy drogi. Stowarzyszenie zamierza podać rząd do sądu.

Budowa skawińskiej obwodnicy stała się realna po wprowadzeniu jej w styczniu na listę budowy dróg przed 2013 r. Jednak skawinianie nie chcą czekać, bo są przekonani, że inwestycja zacznie się dopiero za dwa lata. Domagają się jej rozpoczęcia od razu. - Jest projekt na dwa strategiczne odcinki, które w dużym stopniu rozwiążą problem komunikacyjny - mówi Norbert Rzepisko, przewodniczący Rady Miejskiej, inicjator akcji zbierania podpisów pod petycją do rządu o wprowadzenie obwodnicy do Programu Budowy Dróg Krajowych w br.

Skawininie złożyli pod nią 7587 podpisów. Petycję wysłali do premiera Donalda Tuska i ministrów finansów oraz ministra infrastruktury. Swoje żądania uzasadniają m.in. troską o zdrowie mieszkańców, narażonych od lat na zatruwanie atmosfery przez pojazdy stojące w wielokilometrowych korkach. W petycji jest też mowa o problemach z przejazdem do strefy przemysłowej służb ratowniczych czy komunalnych przez wąski most na Skawince. W czasie zeszłorocznej powodzi z dużym opóźnieniem do zatopionych wiosek dojeżdżały koparki, wozy strażackie z pompami i samochody służb komunalnych z piaskiem i workami. Przez to szkody były znacznie większe.

Radni uchwalili rezolucję, w której wymieniają negatywne zjawiska, spowodowane przez brak obwodnicy. Powstał Komitet Protestacyjny Miasta i Gminy Skawina - OBWODNICA SKAWINY, który dwukrotnie zorganizował blokadę "krajówki".

Władze gminy znalazły firmę, która godzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę obwodnicy; mają one być zwrócone przez państwo w umówionym terminie. Taką propozycję burmistrz Najder już składał w Ministerstwie Infrastruktury, jednak nie spotkała się z akceptacją. Czy dzisiaj zostanie przyjęta? Skawinianie liczą, że w roku wyborów do parlamentu łatwiej będzie uzyskać na to zgodę. Koszt budowy dwóch odcinków szacuje się na 80 mln zł; straty z powodu braku obwodnicy sięgają milionów złotych, m.in. dlatego, że nie ma możliwości udostępnienia terenów w strefach gospodarczych.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, jedno ze stowarzyszeń funkcjonujących w gminie przygotowuje pozew przeciwko rządowi za zerwanie umowy z 2007 r. Zawarła ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z władzami gminy. Zgodnie z tą umową budowa drogi miała rozpocząć się w 2009 r. Gmina wykupiła pod nią grunty i przygotowała dokumentację z pozwoleniem na budowę na drugi i trzeci odcinek. Pierwszy gmina zbudowała kilka lat temu. O przystąpieniu do projektowania dwóch ostatnich musi zdecydować inwestor, czyli GDDKiA.

Ewa Tyrpa

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski