Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważna decyzja dla północnej obwodnicy

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Teraz rządowi trudno będzie odsunąć w czasie realizację inwestycji tak potrzebnej Krakowowi i sąsiednim gminom.

Północna obwodnica Krakowa została wpisana do sieci dróg ekspresowych i autostrad. To bardzo ważna decyzja, ale do tego, by kierowcy przejechali 11-kilometrową trasą, a Kraków odczuł zmniejszenie ruchu w centrum, jest jeszcze bardzo daleko.

Czwartkową decyzję rządu o uznaniu północnej obwodnicy za drogę krajową trzeba uznać za ważną, być może nawet epokową. A to dlatego, że do tej pory ta inwestycja była traktowana jako zadanie dla samorządów, a nie dla państwa. Przez wiele lat władze Krakowa i Małopolski bezskutecznie próbowały przekonać Warszawę do zmiany stanowiska. Udało się to dopiero teraz, gdy w stolicy kraju mamy mocną reprezentację stolicy Małopolski (premier, dwóch wicepremierów, minister infrastruktury), choć największe zasługi dla uznania północnej obwodnicy za problem państwa mają premier Beata Szydło oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To niewątpliwie ich sukces, choć tak naprawdę to zaledwie wygrana pierwsza bitwa w długiej wojnie. Ta wygrana umożliwia jednak kolejne kroki. Umożliwia, ale nie gwarantuje, że inwestycja zostanie szybko zrealizowana. Do wielkiego zwycięstwa jest jeszcze bardzo daleka droga, ale bez tego pierwszego kroku wyruszenie w tę drogę byłoby niemożliwe.

Teraz najważniejsze jest obronienie decyzji środowiskowej. Jak każda droga, tak i północna obwodnica Krakowa budzi protesty. Jeśli te złożone okażą się słuszne i decyzja środowiskowa zostanie uchylona, to czwartkowe rozporządzenie Rady Ministrów będzie co najwyżej symbolicznym gestem potwierdzającym ważność północnego obejścia stolicy Małopolski, jednak nie zmieni tego, że nadal będzie to tylko trasa na mapie, ciągle nieistniejąca.

O tym, czy będzie można zrobić kolejne kroki w kierunku budowy północnej obwodnicy, przekonamy się najwcześniej w sierpniu. Optymistyczny scenariusz zakłada, że decyzja środowiskowa mimo protestów zostanie utrzymana, ale i to wciąż nie gwarantuje pieniędzy na realizację tej inwestycji. Tyle tylko, że wtedy trudno już będzie rządowi odsunąć budowę drogi ważnej dla Krakowa na dalsze lata. Wtedy konieczne stanie się wpisanie jej do rządowego programu budowy dróg, a tym samym zapewnienie pieniędzy na projekty i późniejszą realizację. Wtedy przygotowania będą musiały ruszyć pełną parą.

Właśnie z tego względu rozporządzenie Rady Ministrów o wpisaniu północnej obwodnicy Krakowa do sieci dróg ekspresowych i autostrad ma tak ogromne znaczenie. Można oczywiście narzekać, że na razie to tylko włączenie w papierowy, a nie rzeczywisty system transportowy kraju, ale przez wiele lat nawet tego nie udało się osiągnąć. I co ważniejsze - bez tej papierowej sieci nie byłoby możliwe jej urzeczywistnienie, czyli wybudowanie 11 kilometrów okalających Kraków od północny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski