Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wciąż tylko za zgodą

WES
W I półroczu br. do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego, działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Krakowie, wpłynęło 28 wniosków (w całym ubiegłym roku 41, a rok wcześniej 50).

   Obowiązująca wciąż - negatywnie oceniana przez Inspekcję Handlową oraz organizacje konsumenckie - zasada, że polubowne sądy konsumenckie mogą rozpatrywać wnioski jedynie wtedy, jeśli strona pozwana wyrazi zgodę na stawienie się przed tym sądem, powoduje, że organa te rozpatrują niewiele spraw. Dość powiedzieć, że w br. z rozpatrzenia 7 spraw trzeba było zrezygnować, gdyż pozwani przedsiębiorcy w ogóle nie odpowiedzieli na pismo z sądu, a z kolejnych 9, bo pozwani przesłali pisma, w których odmówili stawienia się przed sądem.
   Spośród 28 tegorocznych wniosków od konsumentów aż 12 (czyli ponad 40 proc.) dotyczyło złej jakości obuwia i odmowy przyjęcia jego reklamacji przez sklep,
3 wnioski - odzieży, 5 usług, 1 - mebli, a pozostałe m.in. filtrów do wody, telefonu komórkowego, wymiany drzwi. Ostatecznie w pierwszym półroczu SPSK w Krakowie załatwił 5 spraw; kilka dalszych jest w toku. 2 decyzje zapadły w formie wyroku sądowego (jedna na korzyść konsumenta, a w drugim przypadku sąd oddalił roszczenie konsumenta), 3 w formie ugód przed sądem. Dwa wnioski sąd odrzucił; jeden z nich dotyczył usług bankowych, które nie podlegają kompetencji takich sądów,
a w drugim przypadku konsumentka nie miała podstaw do występowania z roszczeniem.
   Ostatnio np. polubowny sąd rozpatrywał wniosek klientki, domagającej się zwrotu 900 zł zaliczki za drzwi balkonowe, które - jej zdaniem - zostały wykonane niezgodnie z zamówieniem. Konsumentka chciała, by drzwi z obu stron miały kolor dębu, tymczasem wykonawca dostarczył jej takie, które z jednej strony były pomalowane na biało. Klientka nie chciała przyjąć drzwi, domagając się zwrotu zaliczki, choć wykonawca udowadniał, że w podpisanej przez nią umowie odnotowano, iż drzwi mają być jednostronnie białe. Ostatecznie strony doszły do ugody - wykonawca trochę obniżył cenę i dołożył gratisowy montaż, a wówczas klientka zgodziła się drzwi przyjąć.
   Przedmiotem sporu przed sądem polubownym może być: niedostarczenie produktu, brak świadczenia usługi, zwłoka w dostarczeniu produktu lub wykonaniu usługi, wadliwość produktu bądź jego niezgodność z zamówieniem, nienależyta jakość usługi, odmowa sprzedaży towaru lub wykonania usługi, a także: brak lub niepełna informacja na temat produktu lub usługi, nieuzasadniony wzrost ceny, pobranie dodatkowej opłaty (o której konsument nie wiedział przy zawieraniu umowy), odstąpienie od umowy, żądanie odsetek, żądanie odszkodowania. Złożenie wniosku do SPSK jest bezpłatne.
   Sekretariat Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Krakowie mieści się przy ul. Wiślnej 3 (pokój 23) i czynny jest w poniedziałek w godz. 9 - 17, a wtorek - piątek od 7.30 do 15.30. Wzór wniosku o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim znaleźć można na stronie internetowej: www.ihkrakow.internetdsl.pl. Wszelkie pytania dotyczące spraw związanych z poradnictwem konsumenckim można kierować na adres [email protected], natomiast wnioski o rozpoznanie sprawy przed SPSK na adres: [email protected].
(WES)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski