Czeka nas wielka przebudowa linii kolejowej przebiegającej przez centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice.
W ramach inwestycji dojdzie do wielkich zmian w Krakowskim Węźle Kolejowym, w tym przebudowy czterech stacji, budowy dwóch przystanków, nowych mostów na Wiśle, estakady i nowych torów. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2016-2020 i ma być dofinansowana z funduszy unijnych.
- Prace wykonane w ramach ogłoszonego przetargu wpłyną na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także podniosą jakość obsługi podróżnych - informuje Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK ds. realizacji inwestycji.
W jej ramach PKP PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej. Dobudowane zostaną dwie pary torów od stacji Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów, a także jedna para torów na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów. Dodatkowe tory są niezbędne dla rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).
Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki (dla pociągów Kolei Małopolskich i SKA): Grzegórzki i Złocień. Rozbudowane zostaną przystanki w Łobzowie i Zabłociu.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Zarządca infrastruktury kolejowej wybuduje również 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.
Przetarg ogłoszony przez PKP PLK to kolejny etap budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. W ramach SKA od września funkcjonuje linia Wieliczka - Kraków Główny - lotnisko w Balicach. Rozpoczęto już też budowę łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.
Mieszkańcy rejonu Grzegórzek obawiają się, że realizacja inwestycji, a później eksploatacja torów może negatywnie wpływać na okoliczne budynki. Kontrowersje budzą u nich planowane prace związane z zabytkowym wiaduktem przy Hali Targowej, który ma być częściowo rozebrany, aby dobudować dodatkową parę torów, a następnie odtworzony.
- Zastosowane zostaną najnowsze technologie, m.in. związane z wibroizolacją, które zapewnią bezpieczeństwo podczas budowy i późniejszej eksploatacji nowych torów - zapewnia Dorota Szalacha z PKP PLK.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?