Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł kolejowy za 1,5 mld zł

Piotr Tymczak
Nowe tory będą przebiegać przez centrum Krakowa na estakadzie, a nie jak jest obecnie na nasypie
Nowe tory będą przebiegać przez centrum Krakowa na estakadzie, a nie jak jest obecnie na nasypie Wizualizacja: PKP PLK
Inwestycje. Dobudowa nowych torów biegnących przez centrum ma służyć rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Czeka nas wielka przebudowa linii kolejowej przebiegającej przez centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice.

W ramach inwestycji dojdzie do wielkich zmian w Krakowskim Węźle Kolejowym, w tym przebudowy czterech stacji, budowy dwóch przystanków, nowych mostów na Wiśle, estakady i nowych torów. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2016-2020 i ma być dofinansowana z funduszy unijnych.

- Prace wykonane w ramach ogłoszonego przetargu wpłyną na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także podniosą jakość obsługi podróżnych - informuje Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK ds. realizacji inwestycji.

W jej ramach PKP PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej. Dobudowane zostaną dwie pary torów od stacji Kraków Główny do stacji Kraków Płaszów, a także jedna para torów na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów. Dodatkowe tory są niezbędne dla rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki (dla pociągów Kolei Małopolskich i SKA): Grzegórzki i Złocień. Rozbudowane zostaną przystanki w Łobzowie i Zabłociu.

Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Zarządca infrastruktury kolejowej wybuduje również 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Przetarg ogłoszony przez PKP PLK to kolejny etap budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. W ramach SKA od września funkcjonuje linia Wieliczka - Kraków Główny - lotnisko w Balicach. Rozpoczęto już też budowę łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.

Mieszkańcy rejonu Grzegórzek obawiają się, że realizacja inwestycji, a później eksploatacja torów może negatywnie wpływać na okoliczne budynki. Kontrowersje budzą u nich planowane prace związane z zabytkowym wiaduktem przy Hali Targowej, który ma być częściowo rozebrany, aby dobudować dodatkową parę torów, a następnie odtworzony.

- Zastosowane zostaną najnowsze technologie, m.in. związane z wibroizolacją, które zapewnią bezpieczeństwo podczas budowy i późniejszej eksploatacji nowych torów - zapewnia Dorota Szalacha z PKP PLK.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski