Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiadomo, kto chce wybudować dwujezdniową drogę z Rdzawki do Nowego Targu. Chińczycy gotowi są to zrobić najtaniej

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Sześć ofert złożono w przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 47, na odcinku od Rdzawki do Nowego Targu. Najwyższą cenę 1,486 mld zł, zaproponował Mostostal Warszawa S.A., najniższą 706,2 mln zł firma Stecol Corporation z Chin. Wszyscy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy.  

- Teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych według następujących kryteriów: cena – 60 proc., właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni – 9 proc., równość podłużna nawierzchni – 8 proc., personel wykonawcy – 6 proc., termin realizacji kontraktu – 12 proc. oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego – 5 proc.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy głównej przyspieszonej o długości 16,136 km, szerokości jezdni dwa razy po 3,50 m. Zostaną wybudowane cztery węzły drogowe: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Konieczne jest postawienie 22 obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, estakad). Ponadto wybudować trzeba drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować  infrastrukturę techniczną. 

Budowa zakopianki. Zima niestraszna budowlańcom [ZDJĘCIA]

Prace przygotowawcze do tej inwestycji prowadzone były w latach 2008 – 2015. 26 czerwca 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał aneks do programu inwestycyjnego dla tej drogi, umożliwiając tym samym jej realizację.
 
Ten odcinek „zakopianki” w ciągu doby przejeżdża od 14 007 do 18 082 pojazdów. - W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu, co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym – podkreśla Iwona Mikrut.
 
- Atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju – dodaje przedstawicielka GDDKiA.
 
W 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej  drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, powstają  m.in. dwa MOP-Y : „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich ( mosty, wiadukty) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim. 

Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała, tunelowym o długości ok.3,0 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce trzeba wydrążyć 4012 m), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. 

Na 6,1 km odcinku S7 Skomielna Biała – Chabówka oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa węzły drogowe „ Skomielna Biała” i „Zabornia”, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich ( wiadukty, estakady ), w tym najdłuższy, liczący 992 metry, oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”.
 
- Na wszystkich trzech odcinkach pomimo sezonu zimowego prowadzone są prace zarówno przy budowie obiektów inżynierskich jak i w ciągu drogowym przy umacnianiu skarp i nasypów – zapewnia Iwona Mikrut.
 
Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment dk 47 ( dwujezdniowy ) do Chabówki, gdzie z kolei włączony będzie do istniejącej już dwujezdniowej drogi nr 47 z Chabówki do Rdzawki i tu dołączona będzie w przyszłości dwujezdniowa droga główna przyspieszona z Rdzawki do Nowego Targu. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski