Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiadukt jak otwarta brama

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Wiadukt nad linią kolejową w Batowicach jest w opłakanym stanie. Ruch odbywa się wahadłowo. A przejeżdża tędy od 15 do 20 tysięcy pojazdów na dobę...
Wiadukt nad linią kolejową w Batowicach jest w opłakanym stanie. Ruch odbywa się wahadłowo. A przejeżdża tędy od 15 do 20 tysięcy pojazdów na dobę... Fot. Barbara Ciryt
Batowice. Będzie nowa przeprawa przez tory kolejowe na granicy gminy Zielonki i Krakowa. Wiadukt jest w opłakanym stanie, a codziennie wjeżdżają nim do miasta dziesiątki tysięcy mieszkańców gmin Zielonki, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca, Słomniki, Miechów, Proszowice

Z gruntownym remontem lub przebudową wiaduktu na drodze zarządzanej przez powiat krakowski w Batowicach nie można było zwlekać. Kierowcy czasem przyglądali się, czy ta przeprawa lada chwila się nie rozsypie. Przecież jeździ nią od 15 do 20 tys. pojazdów dziennie! To jedna z najpilniejszych, najdroższych, najtrudniejszych inwestycji w powiecie krakowskim na najbliższe lata. Teraz wreszcie coś ruszyło. Jak pisał „Dziennik Polski”, przed kilkoma dniami zostało podpisane porozumienia w sprawie budowy tego wiaduktu.

- Droga jest powiatowa, ale zabiegaliśmy, żeby realizować ją z dotacji przeznaczonych dla gmin w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki, na terenie której znajduje się wiadukt.

Z tych unijnych pieniędzy jest zarezerwowane dofinansowanie w wysokości prawie 5,9 mln zł. A całkowitą wartość zadania oszacowano na ponad 18,3 mln zł.

Przedsięwzięcie jest duże, związane z budową wiaduktu kilkaset metrów dalej niż obecny, a wraz z nim całego układu drogowego oraz węzła komunikacyjnego z pętlą tramwajową, przystankiem kolejowym oraz parkingami park&ride. W tej okolicy zbiegnie się w przyszłości północna obwodnica Krakowa oraz droga S7.

Nowy węzeł komunikacyjny będzie realizowany wspólnie przez miasto Kraków, w imieniu którego porozumienie podpisał prezydent Jacek Majchrowski, powiat krakowski w imieniu którego podpisy złożyli wicestarosta Wojciech Pałka i członek zarządu Arkadiusz Wrzoszczyk oraz gminę Zielonki reprezentowaną przez wójta Bogusława Króla.

Samorządowcy zapowiadają rychłą realizację zadania: już na koniec 2018 roku. Kierowcy zacierają ręce, mieszkańcy okolicznych wiosek patrzą z nadzieją. Nie wszyscy dowierzają, bo batalię o remont tej przeprawy toczą długie lata. Wójtowie z gmin Zielonki i Michałowice od siedmiu lat walczyli o przebudowę tego wiaduktu.

- Dziś ta przeprawa jest niedrożna. Nie spełnia żadnych standardów. Samochody i autobusy notorycznie stoją w korkach. Poza tym po zjeździe autobusy nie mają możliwości skrętu w kierunku Nowej Huty. Rowerzyści, ani piesi nie mają wyznaczonego pasa. Ludzie idą jezdnią, a za nimi ustawiają się sznury samochodów - przedstawia sytuację wójt Zielonek.

Antoni Rumian, wójt gminy Michałowice, której mieszkańcy wciąż korzystają z tej drogi do Krakowa przyznaje, że nie ma zebrania wiejskiego lub spotkania, na którym nie zapytalno by: Kiedy będzie nowy wiadukt?

- Nie ma się czemu dziwić. Korki wokół tego wiaduktu są z każdej strony. Rano kolejka samochodów ciągnie się do kapliczki w centrum Batowic - wójt Michałowic nie może się doczekać zmiany tej sytuacji. Zaznacza, że trzeba się porządnie przyłożyć do realizacji zadania.

Wicestarosta Wojciech Pałka przyznaje, że przedsięwzięcie jest karkołomne. - To przeprawa przez tereny kolejowe, linie energetyczne wysokiego napięcia oraz wysokociśnieniową magistralę gazociągu Kraków Śląsk. Obecnie jest to wąskie gardło. Ruch na wiadukcie odbywa się wahadłowo - mówi Pałka. - Powiat przeznaczył na to zadanie 4,5 mln zł, a do tego bierze na siebie wykup gruntów pod nową inwestycję. Po jej realizacji układ komunikacyjny będzie tam naprawdę dobry - mówi wicestarosta.

Powiat już przed dwoma laty zaczął przygotowywać koncepcję na przebudowę wiaduktu, ale nic z tego nie wyszło. W końcu za opracowanie dokumentacji projektowej zabrała się gmina Zielonki, a powiat finansował. - Jesteśmy na finiszu, by doprowadzić do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji. Po podpisanej niedawno umowie partnerskiej będzie jeszcze porozumienie finansowe - mówi wójt Bogusław Król. Jego gmina podjęła się realizacji zadania w roli inwestora zastępczego.

Jednocześnie z tą inwestycją będą powstawać kolejne w okolicy wiaduktu. Ma być przebudowywana droga od Batowic do Węgrzc również w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz budowane ścieżki pieszo-rowerowe. Przedsięwzięcia te pochłoną łącznie 32 mln zł.

___________________________
Finansowanie inwestycji

Wiadukt w Batowicach i przyległe drogi jest szacowany na 18,3 mln zł.

Będzie realizowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

5,9 mln zł - wyniesie dofinansowanie z ZIT, na które składają się pieniądze przeznaczone dla gmin Zielonki, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca.

1 mln zł - dodatkowo dołożą z budżetów gminy Zielonki i Michałowice.

6,9 mln zł - na zadanie przeznacza miasto Kraków.

4,5 mln zł - daje powiat krakowski, dodatkowo sfinansuje wykup gruntów.

Zakres robót

Budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi między skrzyżowaniem ul. Piasta Kołodzieja z ul. Powstańców w Krakowie, a drogą powiatową nr 2156K w gminie Zielonki, budowa chodników, ścieżek rowerowych, remont zjazdów; przebudowa skrzyżowania ul. Piasta Kołodzieja z ul. Powstańców na rondo turbinowe; budowa ronda północnego na łączniku przy wiadukcie oraz budowa ronda na drodze powiatowej i zatok autobusowych.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 9

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski