Co nowego na placu?
Od ostatniej korekty przepisów regulujących sposób egzaminowania na prawo jazdy minęły dwa lata. Pierwszego lipca bieżącego roku weszły w życie zmiany dotyczące przede wszystkim części praktycznej, na której "oblewało" najwięcej zdających. Oto, co zmieniło Ministerstwo Transportu w formule egzaminu.
Dłużej na ulicach
Mniej zadań do wykonania, to mniej czasu spędzonego na placu manewrowym. Wykorzystano go do jazd w ruchu drogowym. Nie wydłużył się całkowity czas trwania egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B (nadal zajmuje około 25 minut). Dla pozostałych kategorii A, A1, B1, T, C1, D1, B+E oraz C, D, C1+E,C+E, D+E ogólny czas trwania tzw. jazd zwiększył się odpowiednio do około 25 minut i do 45 minut. Kto zatem chciałby poruszać się na przykład motocyklem, musi zdać o 10 minut dłuższy egzamin
Mniej przekrętów
Jeśli nawet kandydat do dokumentu zostanie "oblany" przez testującego go egzaminatora, musi otrzymać specjalną kartę, na której w odpowiednich rubrykach będzie dokładnie wyszczególnione, jakie błędy popełnił kierujący.
Co nowego dla niepełnosprawnych?
Słusznie zlikwidowano przepis o konieczności szkolenia oraz egzaminowania osób niepełnosprawnych w samochodzie o długości co najmniej 3,5 metra. Teraz można to robić w pojeździe o dowolnej długości. Istotny jest także fakt, że pojazd ten nie będzie musiał już być specjalnie przystosowany do tego celu. Nie trzeba zatem montować dodatkowych pedałów czy lusterek, jak w normalnych pojazdach szkoleniowych. Obowiązkowe pozostaje natomiast oznakowanie auta "L" -ką i orzeczenie lekarskie z adnotacją, że go mogą niepełnosprawni prowadzić po przystosowaniu do danego rodzaju schorzenia.
Komu trudniej?
Więcej problemów ze zrobieniem prawa jazdy będą miały osoby, które przekroczyły limit 24 punktów w ciągu 1 roku. Kierowcy ci będą musieli zdawać ponownie nie tylko teoretyczny, lecz również praktyczny egzamin.
Komputery później
W nowych przepisach znalazła się także informacja o możliwości (od 1 lipca 2000), a konieczności (od 1 lipca 2001) stosowania komputerów na egzaminie teoretycznym. W przyszłości adept kierownicy, zanim zasiądzie za kółkiem, będzie musiał umieć posłużyć się myszą komputerową, bądź pilotem, wybierając poprawne odpowiedzi testu. Będzie mógł także otrzymać jego wydruk. Przepis ten na razie jest martwy, gdyż resort nie wskazał jeszcze żadnego typu komputera ani potrzebnych programów.
Wprowadzone zmiany mają zatem raczej kosmetyczny charakter. Czy egzamin będzie łatwiejszy, czy trudniejszy, pokaże czas. Ale już dziś większość instruktorów uważa, że nie da się wykonać parkowania prostopadłego przodem na tak niewielkiej przestrzeni, dokonując tylko jednej, dopuszczonej przepisami, korekty toru jazdy. Niestety, nadal nie spełniony pozostaje podstawowy cel szkolenia i zarazem egzaminowania, czyli nauka bezpiecznej jazdy, zdobycie umiejętności radzenia sobie w trudnej sytuacji drogowej.
Mateusz Papla
Zestawy do losowania na egzaminie
1. Parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem)
2. Parkowanie skośne oraz parkowanie równoległe tyłem
3. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz zawracanie
4. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) oraz ruszanie z miejsca na wzniesieniu
5. Parkowanie równoległe oraz ruszanie z miejsca na wzniesieniu
6. Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem) oraz zawracanie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?