Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej kursów na Krowodrzę Górkę czy do Huty? Mieszkańcy mają głos

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Plan jest taki, że częściej będą kursować tramwaje linii nr 8 - co 6 i 12 minut. Z taką częstotliwością mają też jeździć pojazdy linii nr 3
Plan jest taki, że częściej będą kursować tramwaje linii nr 8 - co 6 i 12 minut. Z taką częstotliwością mają też jeździć pojazdy linii nr 3 Fot. Andrzej Banaś
Komunikacja. Urzędnicy przedstawili koncepcję poprawy oferty transportu zbiorowego. Pasażerowie mogą teraz zgłaszać propozycje korekt.

Od jesieni czeka nas poprawa komunikacji zbiorowej oraz kursy tramwajów co 6 i 12 minut - takie są przynajmniej zapowiedzi miejskich urzędników. Krakowianie komentują: „Jaka to poprawa, skoro teraz już część linii jeździ co 5 i 10 minut?”. Do pętli Krowodrza Górka co 6 minut miałyby docierać pojazdy aż trzech linii. Oburzają się więc mieszkańcy Nowej Huty, gdzie dojeżdżałyby tylko tramwaje jednej częściej kursującej linii.

- Naszym celem jest wzmocnienie wszystkich najważniejszych korytarzy podróży w mieście. Chcemy, aby po przyjściu na najważniejsze pętle w mieście pasażer miał pewność, że na tramwaj w __kierunku centrum będzie czekać najwyżej 6 minut - podkreśla Łukasz Franek, wicedyrektor krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Zwraca uwagę, że obecnie tramwaje jeżdżą z częstotliwością co 5 (w godzinach szczytu) i 10 albo 10 i 20 minut. Po zmianie pozostaną tylko kursy co 6 (w godzinach szczytu) i 12 minut. Od razu pojawiły się komentarze: jaka to poprawa, skoro np. „50” kursuje co 5 minut, a będzie co 6?

- Nie możemy pozostawić 5 minut. To nie pozwoliłoby zsynchronizować całej siatki połączeń. Minuta nie robi dużej różnicy. Podobnie, w większości przypadków, jeżeli będzie zmiana z 10 do 12 minut - odpowiada wicedyrektor Franek. - Zlikwidowane zostaną natomiast kursy co 20 minut, które w dużym mieście są już poniżej standardów - dodaje.

Co 6 minut w godzinach szczytu mają jeździć tramwaje, które obecnie kursują w systemie 5 i 10 minut. Chodzi więc o linie: 18 (obecnie jeździ na trasie: Czerwone Maki - Krowodrza Górka), 50 (Kurdwanów - Krowodrza Górka), 52 (Czerwone Maki - os. Piastów). Do tego co 6 minut jeździłyby linie 3 (Nowy Bieżanów - Krowodrza Górka) i 8 (Borek Fałęcki - Bronowice Małe). -_ Skoro tylko jedna linia (nr 52) do Nowej Huty ma kursować co 6 minut, a reszta co 12 minut, to oznacza, że przykładowo linie 1 i 4 (jeżdżące teraz co 10 minut) będą kursować rzadziej, więc co to za poprawa? -___zwraca uwagę Rafał Czerkawski z Nowej Huty.

W ZIKiT wyjaśniają, że właśnie rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie proponowanych zmian. Sugestie mieszkańców mają być brane pod uwagę. Nie jest więc jeszcze przesądzone, czy np. tramwaje linii 52 docelowo będą dojeżdżać do os. Piastów.

Wicedyrektor Franek tłumaczy też, że co 6 minut będzie można jeździć na trasie centrum miasta - rondo Czyżyńskie, na przemian pojazdami linii nr 1 i 4. Na rondzie Czyżyńskim ruch ma się już rozdzielać na kursy do pętli: Mistrzejowice, Wzgórza Krzesławickie, os. Piastów i Walcownia. Franek uzasadnia także, że potrzebę trzech linii jeżdżących co 6 minut na Krowodrzę Górkę potwierdzają analizy podróży.

Uwagi zgłaszają również mieszkańcy, którzy chcieliby częstszych kursów do Małego Płaszowa. - Jest potrzeba, by tramwaj linii 20 kursował częściej niż co 10 minut, a według nowych zasad będzie rzadziej, bo co 12 minut - zauważa pani Maja.

Łukasz Franek wyjaśnia, że plan jest taki, aby z Płaszowa do ronda Grzegórzeckiego można było dojechać dwiema liniami - na przemian co 6 minut, a dalej ich trasy będą się już rozdzielać.

Urząd opracowuje też zmiany w kursach autobusów. Założenie jest takie, aby osiem linii przemieszczało się po Krakowie z częstotliwością poniżej 8 minut, a minimalna częstotliwość dla linii dowozowych (czyli dowożących do głównych tras komunikacyjnych) wynosiła 30 minut. Powstaną także nowe linie autobusowe łączące szybko rozwijające się obszary (np. rejon ronda Polsadu, Ruczaj, Czyżyny) oraz obsługujące główne korytarze komunikacyjne, takie jak Aleje Trzech Wieszczów, ul. Armii Krajowej oraz al. 29 Listopada.

W ramach projektu „Mobilny Kraków 2017” przygotowano również ograniczenia w ruchu samochodów i parkowaniu, o czym już obszernie informowaliśmy (nasze publikacje na ten temat dostępne są na stronie dziennikpolski24.pl). Uwagi co do proponowanych zmian można zgłaszać poprzez stronę zikit.krakow.pl. - Wszystkie zgłoszenia zostaną __przeanalizowane - zapewnia Michał Pyclik z ZIKiT.

Pełną propozycję nowej siatki połączeń transportu zbiorowego urzędnicy zamierzają zaprezentować po rozpatrzeniu obecnie zgłaszanych uwag mieszkańców i rad dzielnic.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski