Wiedza z tabletów, czyli o tym, jak McDonald’s inwestuje w rozwój pracowników i wprowadza nowy system szkoleniowy

Materiał informacyjny McDonald’s
Wojciech Puchacz, Konsultant ds. Szkoleń w McDonald’s
Nowoczesne narzędzia ułatwiające wdrożenie, materiały multimedialne dostępne dla każdego i zwiększenie roli instruktorów – to główne założenia nowego Programu Szkolenia Załogi w McDonald’s. Te zmiany ułatwią nowym pracownikom uczenie się poszczególnych zadań w restauracji, zwiększą zaangażowanie i przyspieszą szkolenia na wyższe stanowiska. To ważne, bo co roku firma kształci 4 tys. managerów!

Zasada 3S, czyli: Spójrz, Spróbuj, Sprawdź

Odświeżona metoda szkoleniowa opiera się na zasadzie 3S, czyli: Spójrz, Spróbuj, Sprawdź. Instruktor za pomocą tabletu pokazuje nowemu pracownikowi, w jaki sposób wykonać poszczególne zadania, a następnie zachęca go do spróbowania swoich sił. Poszczególne zagadnienia wyjaśniane są metodą małych kroków, żeby szkolona osoba miała odpowiedni czas na przyswojenie wiedzy. McDonald’s zakończył przeprowadzanie pierwszych testów, które spotkały się z pozytywnym odbiorem w restauracjach. Jak mówi Dominika Dąbrowska, trenerka, która jako jedna z pierwszych miała okazję sprawdzić metodę w praktyce: – Ten system zmienia rolę instruktorów w restauracjach – mają teraz większą odpowiedzialność, nie tylko za przeszkolenie nowej osoby, ale też za odpowiednie motywowanie jej i chwalenie. Obserwuję, że wykazują się przez to większym zaangażowaniem. Zmienił się też sposób wyjaśniania poszczególnych procedur, który opiera się teraz na pytaniu „dlaczego”. Zastosowanie nowych technologii pozwoliło nam zebrać materiały szkoleniowe w jednym miejscu, w atrakcyjnej i przystępnej dla odbiorcy formie. Cała potrzebna wiedza jest dostępna dla każdego, w dowolnym momencie. Widzę, że pracownicy chętnie z tego korzystają, a nowe osoby szczególnie chwalą sobie możliwość obejrzenia filmu instruktażowego w trakcie szkolenia na danym stanowisku. To sprawia, że czują się później pewniej, wykonując swoje zadania.

Testy nowego Programu Szkolenia Załogi odbywały się w pierwszych restauracjach już jesienią. Przez ten czas pracownicy mogli zgłaszać propozycje ulepszeń. Jak podsumowuje Dominika Dąbrowska: – Cieszę się, że jako pracownicy McDonald’s mogliśmy dołożyć naszą cegiełkę do rozwoju nowej platformy. To duża satysfakcja mieć wpływ na rozwój kolejnych osób w organizacji.

Niezbędna wiedza w jednym miejscu, dla każdego

McDonald’s Polska to ok. 27 tysięcy pracowników rozsianych po całej Polsce. Dzięki nowemu programowi szkoleniowemu i specjalnym tabletom, które trafiły do wszystkich restauracji sieci, pracownicy mają pełny dostęp do nowoczesnej wiedzy nt. różnych aspektów pracy. W nowy sposób zatrudnieni w restauracjach McDonald’s szkolą się już od pierwszego dnia pracy. Jak podkreśla Wojciech Puchacz, Konsultant ds. Szkoleń w McDonald’s, odpowiedzialny za wprowadzenie programu: – Pracowaliśmy nad wdrożeniem od dawna, ale okazało się, że w nowej rzeczywistości, przy ograniczeniach wynikających z pandemii, ten projekt jest jeszcze bardziej potrzebny. Dzięki nowej formule szkoleń, możemy bardzo szybko przekazywać do restauracji niezbędną do pracy wiedzę. Pracownicy mają dostęp do szkoleń, kiedy tego potrzebują, więc czują się pewniej. To szczególnie ważne, gdy sytuacja zmienia się tak szybko i wszyscy działamy w warunkach dużej niepewności.

Firma szkoli 4 tys. managerów rocznie

McDonald’s szkoli na ogromną skalę – każda osoba, która zaczyna pracę w restauracji, ma precyzyjnie określoną ścieżkę rozwoju umiejętności, od podstawowego stanowiska, aż po role managerskie. Artur Czarnecki, szef działu Learning & Development, wyjaśnia: – Zaczynamy od szkolenia w restauracji, jesteśmy w stanie bardzo szybko nauczyć samodzielnego funkcjonowania na różnych stanowiskach. Jednocześnie od początku pokazujemy szerszy kontekst, żeby pracownik rozumiał, dlaczego pewne rzeczy robimy w określony sposób. Dość wcześnie umożliwiamy też budowanie kompetencji liderskich. Dla każdego poziomu stanowiska mamy określoną ścieżkę i w efekcie kształcimy aż 4 tys. managerów rocznie. Przy ograniczeniach wynikających z pandemii i ponad 450 restauracjach w całej Polsce technologie dają nam efekt skali i pozwalają bardzo szybko reagować na zmiany. Taka forma szkolenia jest bardzo atrakcyjna dla zespołu, angażuje w zdobywanie wiedzy, a to dla nas równie ważne.

Od smażenia frytek do kierowania restauracją lub pracy w biurze

Jedną z osób, która przeszła ścieżkę kariery od podstawowego stanowiska do kierowania restauracją, jest Małgorzata Czapczak, kierowniczka z Warszawy. – Byłam zaangażowana i szybko się wdrożyłam, więc już po 3 miesiącach zaproponowano mi awans na instruktora, a po roku rolę kierownika zmiany w ramach programu rozwojowego, który wtedy przygotowywał do zarządzania zespołem. Przez cały czas otrzymywałam wsparcie i informacje zwrotne, jak być lepszym managerem. W międzyczasie sporo się zmieniło w moim życiu prywatnym. Wyszłam za mąż, przeprowadziliśmy się z mężem pod Warszawę, więc zmieniłam też restaurację, żeby mieć bliżej do pracy. Urodziłam dwójkę dzieci i po powrocie z pierwszego urlopu macierzyńskiego dostałam awans na zastępcę kierownika restauracji. Dziś Małgorzata sama kieruje restauracją i szuka pracowników do swojego zespołu. Przekonuje, że możliwości do rozwoju w tak dużej organizacji jest wiele: – Wszyscy pracownicy McDonald’s zaczynają dokładnie tak samo, więc nie ma się czego obawiać. Jeśli nawet na początku nam się wydaje, że sobie nie poradzimy, albo dane stanowisko nam nie odpowiada, to nie ma się co zniechęcać. Zawsze można spróbować na innym. Firma wspiera w rozwoju i kładzie nacisk na kształcenie. Mamy rozbudowany system szkoleń, na których zdobywamy wiedzę niezbędną na danym stanowisku i doskonalimy kompetencje miękkie. Zawsze można też liczyć na pomoc bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek. Tu nie ma barier. Jeśli ktoś chce się rozwijać, to tylko od niego zależy, jak pokieruje swoją karierą. W warszawskim biurze McDonald’s jest wiele osób, które zaczynały od pracy w restauracji – podsumowuje Małgorzata.

© 2021 McDonald’s

Materiał oryginalny: Wiedza z tabletów, czyli o tym, jak McDonald’s inwestuje w rozwój pracowników i wprowadza nowy system szkoleniowy - Polska Times

Dodaj ogłoszenie