reklama

Wiek możliwości. Akademia 50+ czyli coś dla dojrzałych i aktywnych... zawodowo!

.

Co piąty Polak, ukończył 50. rok życia (50+), a nie osiągnął jeszcze wieku emerytalnego – oznacza to, że wkroczył już w drugą połowę życia. W ciągu ostatnich 30 lat liczba ta systematycznie rosła. Do tej grupy nie pasują jednak stereotypowe wizje starszego pana w rozczłapanych kapciach czy starszej pani, której główna aktywność to pielęgnowanie przydomowego ogródka. Dziś, grupa osób powyżej 50. roku życia nabiera coraz większego znaczenia, jej obraz diametralnie się zmienia, a świat stawia przed nimi nowe wyzwania. Ich podjęcie nie jest jednak zadaniem łatwym i oczywistym, a sprostanie zmianom zachodzącym m.in. w sferze zawodowej, wymaga czasu.

Powoli zmienia się dotychczasowe, nieprzyjazne podejście pracodawców do pracowników dojrzałych. Niektóre firmy prowadzą politykę zarządzania wiekiem, jednakże nie zawsze jest ona odpowiednio dostosowana do potrzeb i doświadczenia pracowników dojrzałych. Odpowiedzią na taką sytuację jest „Akademia 50+” – efekt projektu „50+ dla 50+ czyli Akademia rozwoju kompetencji w zakresie uczenia osób powyżej 50. roku życia”. Projekt Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa jest współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Czym dokładnie jest „Akademia 50+”? To innowacyjna metodyka uczenia osób dojrzałych, opracowana i dostosowana do ich potrzeb i uwarunkowań.

To całościowy program rozwojowy, który umożliwia przygotowanie specjalistów w wieku 50+ do roli trenera i wyposażenie ich w wiedzę na temat specyfiki uczenia się osób w zbliżonym wieku. Innowacyjność „Akademii 50+” opiera się na założeniu, że zmiany związane z wchodzeniem w wiek dojrzałości dotyczą także procesu uczenia się. Zazwyczaj, w kursach trenerskich uwaga koncentruje się na uczeniu dorosłych, nie dostrzegając, iż w tej pojemnej kategorii znajduje się i dwudziestolatek i sześćdziesięciolatek, którzy mając inne potrzeby oraz możliwości uczą się inaczej. „Akademia 50+” uwzględnia, że dojrzały Jan uczy się odmiennie niż młody Jasiek. Dlatego nowe kompetencje należy przekazywać mu w inny sposób, by efekt był satysfakcjonujący dla dojrzałego uczestnika szkolenia.

Ale co najważniejsze – Akademia 50+ daje szansę utrzymania dalszej aktywności na rynku pracy, w tym podjęcia nowej roli zawodowej – trenera, coacha, mentora. Uczestnicy projektu to grono kilkudziesięciu osób, różnych wiekowo i zawodowo. Wśród nich znaleźli się pracownicy firm, prowadzący działalność gospodarczą, a także zatrudnieni w instytucjach publicznych. Wszyscy w ramach procesu szkoleniowego zostali wyposażeni w narzędzia i kompetencje umożliwiające im dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Teraz, jako Absolwenci Akademii 50+ wykorzystują swoje nowe kompetencje na różne sposoby: niektórzy zajmują się kaskadowaniem wiedzy – szkoląc w swoim miejscu pracy, inni rozpoczęli samodzielną działalność trenerską. Swój udział w projekcie określają jako rozwijającą aktywność obejmującą aż trzy obszary: edukacyjno-trenerski, zawodowy oraz osobisty. I tak inżynier porzucił budowę i zaczął prowadzić kursy szybkiego czytania, pracowniczka Izby Celnej mundur zamieniła na salę szkoleniową zostając trenerem wewnętrznym, a aktywny na rynku edukacyjnym trener wzbogacił się o kompetencje coacha.

Absolwenci i ich sukcesy są dla realizatorów projektu świadectwem skuteczności „Akademii 50+”, a dla innych 50-latków – dowodem, że zmiana jest możliwa i potrzebna. Wyzwaniom rynku pracy należy odpowiedzieć aktywnością i odważnie pisać swój scenariusz na drugą połówkę życia: próbując czegoś nowego, a przede wszystkim stawiając na własny rozwój. Jak zauważył jeden z uczestników „mam 50+ i jeszcze wiele mogę zrobić”.

W środę 20 maja 2015 roku odbyła się konferencja podsumowująca projekt – „Jak efektywnie uczyć osoby dojrzałe? Akademia 50+ - Scenariusz twórczej zmiany”. Podczas spotkania poruszone zostały tematy dotyczące rozwoju osób dojrzałych oraz zaprezentowano wypracowaną w ramach projektu metodykę uczenia osób dojrzałych (50+). Prelegenci w swoich wystąpieniach odpowiadali na pytanie „Jak efektywnie rozwijać osoby dojrzałe?” (dr Jolanta Perek-Białas, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński oraz Jakub Żywiec, Centrum Doradztwa Strategicznego) oraz próbowali wyjaśnić jak przygotować rynek szkoleniowy i otoczenie rynku pracy do wspierania rozwoju osób 50+ (Justyna Szymańska, Centrum Doradztwa Strategicznego oraz Małgorzata Dudziak, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie).

Podsumowaniem konferencji był panel dyskusyjny, w którym przedstawiciele pracodawców (Nina Krystoń, Dyrektor ds. CSR i komunikacji wewnętrznej, KOPEX S.A), instytucji rynku pracy (Alina Paluchowska, p.o. Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie) oraz instytucji szkoleniowych (Anna Leśnikowska-Jaros, członek zarządu Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK) wspólnie zastanawiali się jak skutecznie zatrzymać kompetencje i doświadczenie pracowników 50+ w organizacji.

Podczas dyskusji, do której chętnie włączyli się słuchacze, wielokrotnie podkreślano, jak dużą rolę w sukcesie edukacyjnym odgrywa motywacja wewnętrzna pracowników dojrzałych, która zdecydowanie przewyższa motywację ich młodszych kolegów. Postulowano zatem, by pracodawca mądrze wykorzystywał tę motywację i inwestował w rozwój pracowników 50+. Zwrócono także uwagę, że cały czas należy uświadamiać pracodawców o potrzebie rozwijania pracowników 50+, szczególnie że - jak świadczą przykłady wolontariuszy CSR działających w firmie Kopex – często nowa rola w organizacji prowadzi do rozkwitu dojrzałego pracownika.

W tym kontekście uczestnicy panelu stwierdzili, iż „Akademia 50+” stanowi atrakcyjną propozycję dla pracodawców, przedstawicieli instytucji rynku pracy, a przede wszystkich osób 50+. Propozycję, którą należy wdrażać i upowszechniać. Wniosek, który Akademia 50+ przyniosła już 3 twórcze, pozytywne zmiany. Po pierwsze zmiany w absolwentach Akademii 50+, którzy na nowo w siebie uwierzyli i weszli w nowe role na rynku pracy – stali się profesjonalnymi trenerami i nadal chcą być aktywni zawodowo.

Po drugie zmiany w niektórych organizacjach, gdzue dostrzeżono potrzebę takiego zarządzania wiekiem, by wykorzystywać niesamowity potencjał osób w wieku 50+ (trening, mentoring, kaskadowanie wiedzy). Po trzecie zmiany w podejściu instytucji szkoleniowych, które zaczynają dostrzegać różnice w podejściu do rozwoju osób dojrzałych i starszych, ich specyficznych potrzeb i stylu uczenia się.

Więcej informacji o „Akademii 50+”, jej dotychczasowych wynikach i realizatorze - Centrum Doradztwa Strategicznego znaleźć można na stronie internetowej www.akademia50.pl.

Wiek możliwości. Akademia 50+ czyli coś dla dojrzałych i aktywnych... zawodowo!

Zapraszamy też do obejrzenia filmu w serwisie YouTube.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3