Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Większość odmawia

Redakcja
W roku 2004 do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego, działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Krakowie, wpłynęło 41 wniosków. Większość dotyczyła roszczeń z tytułu umowy kupna-sprzedaży.

   Ostatecznie sąd załatwił 12 spraw; połowa decyzji zapadła w formie wyroku sądowego, a połowa w formie ugód (2 w formie ugody w postępowaniu wstępnym,
a 4 przed rozprawą). Z ugodą w postępowaniu wstępnym mamy do czynienia wówczas, gdy - po złożeniu wniosku do SPSK - obie strony dojdą do porozumienia w rozmowach bezpośrednich, za pośrednictwem pracowników sądu lub bez nich. Ugoda sądowa między konsumentem
a drugą stroną sporu następuje natomiast już po dokonaniu zapisu - na rozprawie. Jeśli strony nie dojdą do porozumienia
i ugody, wówczas sprawa kończy się wydaniem wyroku przez sąd; strona przegrywająca spór ponosi wówczas koszty postępowania. SPSK dąży jednak zawsze - o ile to możliwe - do pogodzenia obu stron jeszcze przed rozprawą lub do zawarcia ugody już na sali sądowej. W takich sytuacjach - gdy uda się doprowadzić do ugody - następuje umorzenie sprawy jeszcze przed rozprawą lub w trakcie jej trwania.
   Wciąż na pierwszym miejscu pod względem ilości zgłaszanych spraw plasuje się złej jakości obuwie i odmowa przyjęcia jego reklamacji przez sklep. Tym razem obuwia dotyczyło 14 wniosków, z czego rozstrzygniętych zostało 7 (w 3 przypadkach sąd oddalił roszczenia konsumentów, uznając je za bezzasadne).
W 6 przypadkach konsumenci zwracali się do SPSK o rozpatrzenie spraw nierzetelnych - ich zdaniem - usług; 4 wnioski dotyczyły odzieży, 2 - mebli, a po jednym m.in.: sprzętu agd, wymiany blachy dachowej, zwrotu zaliczki za niewykonaną usługę, zwrotu pieniędzy za filtr do wody.
   4 wnioski zostały przez sąd odrzucone, gdyż dotyczyły spraw, których - zgodnie z Ustawą o Inspekcji Handlowej - konsumenckie sądy polubowne nie mają w swej gestii (np. usługi telekomunikacyjne, usługi bankowe, sprawa, w której wartość przedmiotu sporu przekraczała 10 tys. zł).
   Przypomnijmy, że przedmiotem sporu przed sądem polubownym może być: niedostarczenie produktu, brak świadczenia usługi, zwłoka w dostarczeniu produktu lub wykonaniu usługi, wadliwość produktu bądź jego niezgodność z zamówieniem, nienależyta jakość usługi, odmowa sprzedaży towaru lub wykonania usługi, a także: brak lub niepełna informacja na temat produktu lub usługi, nieuzasadniony wzrost ceny, pobranie dodatkowej opłaty (o której konsument nie wiedział przy zawieraniu umowy), odstąpienie od umowy, żądanie odsetek, żądanie odszkodowania.
   W zależności od tego, z jaką sprawą konsument zgłosił się do sądu, może domagać się: dostawy produktu lub wykonania usługi, naprawy produktu lub poprawy nienależycie wykonanej usługi, wymiany niezgodnego z umową produktu, odstąpienia od umowy, informacji na temat produktu/usługi, wypłaty odszkodowania, zwrotu pierwszej raty, zwrotu innych dokonanych wpłat, obniżenia ceny niepełnowartościowego towaru lub usługi. Złożenie wniosku do SPSK jest bezpłatne.
   Tak niewielka - w stosunku do ilości złożonych wniosków - liczba rozpatrzonych w minionym roku przez małopolski SPSK spraw (12 na 41) wynika z faktu, że polubowne sądy konsumenckie mogą rozpatrywać wnioski tylko wtedy, jeśli strona pozwana wyrazi zgodę na stawienie się przed tym sądem. To właśnie powoduje, że z roku na rok maleje ilość rozpatrywanych spraw. Tym razem aż w 25 przypadkach druga strona sporu nie wyraziła zgody na rozpatrzenie sprawy - albo składając odmowę na piśmie, albo w ogóle nie odpowiadając na pisma SPSK. (WES)
   Sekretariat Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Krakowie mieści się przy ul. Wiślnej 3 (pokój 23) i czynny jest w poniedziałek w godz. 9 - 17, a wtorek - piątek od 7.30 do 15.30. Wzór wniosku o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim znaleźć można na stronie internetowej małopolskiej Inspekcji Handlowej (www.ihkrakow.internetdsl.pl). Wszelkie pytania dotyczące spraw związanych z poradnictwem konsumenckim można kierować na adres internetowy: [email protected], natomiast wnioski o rozpoznanie sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim należy składać w sekretariacie SPSK lub kierować na adres: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski