Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielicka strefa przemysłowa. Drogi na minusie. Kolejowa inwestycja utrudnia wszystkim życie

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej
Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej UMiG Wieliczka
Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej „Kokotów - Brzegi” rośnie jak na drożdżach. Ale to oznacza także problemy z infrastrukturą drogową w tej części gminy. Mieszkańcy czekają na nowe trakty i chodniki, a także na finał kolejowej inwestycji, które zdaje się nie mieć końca.

Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej „Kokotów - Brzegi” stała się największym parkiem logistycznym w Małopolsce. Na terenie mającym ok. 100 ha działa już ponad 20 firm. Powstało ok. 1600 nowych miejsc pracy, a za chwilę będzie kolejnych 1300, bo zatrudnienie tylu osób planuje firma Answear.com, która przenosi się do WSAG z Krakowa.

Każda informacja o nowym inwestorze oznacza jednak także nasilające się narzekania mieszkańców na brak w tym rejonie chodników i odpowiednich dróg. Sytuację komplikuje dodatkowo przebudowa linii kolejowej Podłęże - Kraków.

Wiadukty PKP. Samorząd chce przyśpieszenia prac

Rejon Kokotów - Brzegi - Węgrzce Wielkie przypomina od miesięcy ogromny plac budowy. Kolejowa inwestycja powoduje ogromne utrudnienia w ruchu. Droga powiatowa w Kokotowie (trakt relacji Wieliczka - Brzegi - Kraków) jest zamknięta od lipca 2017 r. - na kluczowym odcinku ok. 100 m w rejonie, gdzie trwa przebudowa wiaduktu kolejowego.

Według ostatnich ustaleń PKP z powiatem wielickim (zarządca trasy) prace te muszą zakończyć się najpóźniej w grudniu br. Jednak jak usłyszeliśmy w tym tygodniu nieoficjalnie w kolejowej spółce: finał kokotowskich prac w tym roku to wariant optymistyczny, zależny od wielu czynników (m.in. od warunków pogodowych) i na dziś szanse jego dotrzymania są definiowane sformułowaniem „może się uda”.

Zamkniętą trasą przejeżdżało ok. 9 tys. aut na dobę. Teraz ten ruch musiały przejąć inne lokalne trakty. Kłopoty związane z kolejową inwestycją omawiano podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Andrzej Dyga, radny ze Strumian zaapelował o interwencję gminy w sprawie sposobu prowadzenia prac kolejowych. - W cieku Zabawka kolej włożyła dwie zardzewiałe rury (w Kokotowie, w tzw. wąskim gardle, dodatkowo rury umieszczono poniżej lustra wody - red.), a przyczółki zrobiono z jakieś dziwnej siatki. To cud techniki i budownictwa… Przy większym deszczu dojdzie tam do zatoru i spiętrzenia wody i zaleje całą okolicę - mówił radny.

- To jak odbywa się przebudowa linii kolejowej z Podłęża do Krakowa, to jakaś masakra. Nie wiem, czy oni mają tylko jedno rusztowanie i przenoszą je z jednego mostu na drugi? Bo tam się nic nie dzieje, a kiedy zostanie zamknięta droga powiatowa przez Brzegi, to w Kokotowie będzie dramat. Trzeba z koleją poważnie porozmawiać, bo te samochody nas zajeżdżą - dodał Andrzej Dyga.

Przewodniczący wielickiej Rady Miejskiej Tadeusz Luraniec powiedział nam, że na najbliższej sesji podjęta zostanie rezolucja dotycząca przyśpieszenia prac kolejowych w gminie Wieliczka. - Roboty tam stanęły, w dodatku jest sporo związanych z nimi kontrowersji. To nie do pojęcia jak można w taki sposób prowadzić inwestycję - ocenia samorządowiec.

Kolej przekonuje, że prace w rejonie Kokotów - Węgrzce Wielkie idą planowo. - Inwestycja jest tam na półmetku. Na przełomie czerwca i lipca roboty musiały zostać wstrzymane z powodu przenoszenia ruchu pociągów na nowy tor, ale już je wznowiono. My także naciskamy na wykonawcę, by jak najszybciej prowadził prace - twierdzi Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK.

Wieliczka planuje budowę nowych dróg w strefie

Jesienią 2020 r. powinna być gotowa droga - mająca ok. 2 km, szeroka na siedem metrów, z chodnikiem i ścieżką rowerową - łącząca WSAG z obszarem pod przemysł w Węgrzcach Wielkich. - Dokumentacja dla budowy drogi jest prawie gotowa. Moglibyśmy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę, ale nie możemy doprosić się w PKP o niezbędną nam do tego - mapkę planowanego przebiegu w tym rejonie linii kolejowej Podłęże - Piekiełko - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

- Planujemy tam także drogę wzdłuż torów kolejowych. Inwestycja będzie prowadzona w partnerstwie publiczno-prywatnym. Grunty pod nowy trakt wykupią firmy ze strefy, a budową zajmie się gmina z pomocą funduszy zewnętrznych - zapowiada Artur Kozioł.

Droga do WSAG przez Brzegi do remontu. Rok utrudnień w ruchu

12 miesięcy. Tyle potrwa gruntowna przebudowa ponad 3 km drogi powiatowej w Brzegach (trasa Niepołomice - Kraków). Wykonawca prac jest już na placu budowy. Utrudnienia - ruch wahadłowy - rozpoczną się prawdopodobnie pod koniec lipca wraz z przebudową kanalizacji, sieci gazowej i innych instalacji teletechnicznych. - W jakich okresach droga będzie zamykana dla ruchu, okaże się za dwa tygodnie, kiedy wykonawca prac przedstawi nam projekt organizacji ruchu na czas inwestycji - mówił w piątek Grzegorz Łętocha, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce.

9,7 mln zł. Tyle pochłonie przebudowa drogi w Brzegach, na odcinku od od szkoły w Grabiu do mostu na Serafie. Przewidziano tam m.in.: budowę chodników, wykonanie nowej podbudowy drogi oraz poszerzenie jezdni do 6 m, doświetlenie przejść dla pieszych.

WIDEO: Samochody używane. Wiemy, na które marki trzeba najbardziej uważać. Sprawdź

Źródło: TVN Turbo/xnews

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski