Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka apeluje do Krakowa o zaprzestanie prac nad społecznym wariantem nowej S7. Mieszkańcy nie godzą się na drogę ekspresową

Jolanta Białek
Jolanta Białek
zdjęcie ilustarcyjne
zdjęcie ilustarcyjne fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polska Press
Burmistrz Wieliczki wystąpił do prezydenta Krakowa z apelem o zaprzestaniem prac nad budową nowego odcinka drogi ekspresowej – nowej S7 Kraków – Myślenice - w rejonie wielickim. „(…) w ostatnim czasie wielu przedstawicieli świata nauki oraz instytucji wyrażało swoje zaniepokojenie podnosząc szereg argumentów, które zdecydowanie przemawiają za zaprzestaniem prac nad budową drogi ekspresowej w tym obszarze. Jednocześnie po spotkaniu z przedstawicielami mieszkańców i na ich wniosek - proszę o przychylenie się do wyrażanego przez nas stanowiska i odstąpienie od prac, które wywołują tak wiele niepokojów w trudnych czasach wojny, pandemii i będą mieć wpływ na degradację środowiska miasta i gminy Wieliczka” - zaznacza szef podkrakowskiej gminy.

Stanowisko władz Wieliczki dotyczące „prac nad tzw. wariantem społecznym drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice” przesłano do Krakowa w ostatnich dniach.

- Stanowisko to zostało przygotowane we współpracy z przedstawicielami mieszkańców wielickiego rejonu, protestujących przeciwko poprowadzeniu tu S7. W żadnym wypadku nie zgodzimy się na budowę w mieście i gminie Wieliczka drogi ekspresowej, w żadnym wariancie, z wielu powodów – powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

„W imieniu własnym oraz mieszkańców wyrażam stanowczy sprzeciw wobec wszystkich propozycji korytarzy przebiegających przez miasto i gminę Wieliczka. (…) mieszkańcy swoje stanowisko wyrazili już m.in. poprzez tysiące podpisów pod protestem, co jest wyraźnym głosem społecznym wyrażonym w ramach konsultacji. Propozycje rozwiązań korytarzowych w ramach budowy drogi ekspresowej S7 na terenie miasta i gminy Wieliczka, w mojej ocenie są błędne i spóźnione o wiele lat, a brak zapewnienia rezerw drogowych pod przedmiotowe przebiegi wariantów, skutkuje nieakceptowalnymi kosztami społecznymi” - argumentuje burmistrz Wieliczki w liście do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

Artur Kozioł zaznacza, że wszystkie korytarze przebiegające przez wielicki rejon „rodzą ogromne ryzyko geologiczne i osuwiskowe”.

„Jestem przekonany, że wieloletnie doświadczenie Pana Prezydenta w zarządzaniu samorządem terytorialnym, jak również moje doświadczenia w zarządzaniu miastem górniczym, pozwalają nam wyraźnie dostrzec absurdalność tych propozycji. W swojej odpowiedzialności nie możemy pozwolić na poniesienie tak poważnego ryzyka, które może dotknąć mieszańców, jak również stworzyć zagrożenie dla unikatowego dziedzictwa, jakim jest Kopalnia Soli „Wieliczka” - pisze burmistrz Wieliczki.

A dalej: „Wszyscy jesteśmy świadomi, że nawet dziś - bez poprowadzenia drogi ekspresowej - domy na terenie miasta i gminy ulegają negatywnym wpływom osuwisk i oddziaływania podziemnych wyrobisk. Pozwolę sobie przytoczyć również jeden fakt. W roku 1992 i 1993 w wyniku wielu błędnych decyzji oraz zdarzeń związanych z funkcjonowaniem kopalni pojawiło się katastrofalne zjawisko, zagrażające mieszkańcom i całemu miastu. Moment ten powinien być przestrogą dla wszystkich, którzy w wyniku braku wiedzy i odpowiedzialności, nie potrafili dostrzec i zatrzymać nadchodzących zagrożeń”.

Przypomnijmy. Zaproponowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu 2022 roku przebiegi korytarzy nowej trasy S7 spotkały się z ogromnym sprzeciwem mieszkańców gminy Wieliczka (przez ten rejon zaproponowano pięć z sześciu korytarzy drogi ekspresowej), a także południowych dzielnic i osiedli w Krakowie.

W efekcie GDDKiA zaproponowała wyznaczenie tzw. wariantu społecznego nowej trasy S7 z Krakowa do Myślenic, możliwego do zaakceptowania przez mieszkańców.

Zespół zadaniowy w tej sprawie powołano w Krakowie 27 maja 2022. W jego składzie brakuje jednak, przynajmniej na razie, przedstawicieli samorządów z innych gmin przez które ma przebiegać droga, na co zwrócił uwagę w ostatnim czasie poseł Rafał Bochenek. W piśmie skierowanym do prezydenta Jacka Majchrowskiego zaapelował on o włączenie w prace zespołu ds. wariantu społecznego „wszystkich stron zainteresowanych przyszłym przebiegiem trasy ekspresowej pomiędzy Krakowem a Myślenicami”.

Problemy dotyczące wyznaczenia przebiegu nowej S7 są związane z tym, że tereny przez które zaproponowano korytarze drogi są cenne przyrodniczo, o skomplikowanej morfologii, a przy tym intensywnie zabudowane, głównie zabudową mieszkaniową jednorodzinną lub zagrodową. Ponadto nowy korytarz dla drogi S7 nie był nigdy rezerwowany w planach zagospodarowania przestrzennego gminy Wieliczka oraz Krakowa.

Północna Obwodnica Krakowa: powstają tunele w Zielonkach i Batowicach

Kraków. Budowa północnej obwodnicy trwa: powstają tunele w Z...

FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski