Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Budowa pierwszej estakady nad DK 94 blisko finału. Otwarcie jesienią tego roku [ZDJĘCIA]

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Budowa estakady nad DK94 w rejonie Pól Połchłopka trwa od wiosny br. Nowy węzeł drogowy będzie gotowy po wakacjach
Budowa estakady nad DK94 w rejonie Pól Połchłopka trwa od wiosny br. Nowy węzeł drogowy będzie gotowy po wakacjach zdjęcia: UMiG Wieliczka
Rosnące kłopoty komunikacyjne na drogach w obrębie Wieliczki mogą rozwiązać ronda i estakady - wynika z raportu dotyczącego usprawnienia ruchu w tym rejonie. Potrzebne są trzy wiadukty. Jeden powstaje, ale dwa pozostałe, które są kluczowe, to ciągle sfera planów.

Komunikacyjny raport dla Wieliczki przygotowali na zlecenie gminy naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. W dokumencie są zapisy o konieczności budowy estakad nad drogą krajową 94: na wjeździe do miasta, na skrzyżowaniu z ul. Niepołomską oraz w rejonie Pól Półchłopka, gdzie powstają duże obiekty handlowe, a także o potrzebie przebudowy zbiegu DK94 z ul. Reformacką. Sprawdziliśmy, jak wygląda realizacja tych projektów.

Estakadą do galerii

Budowa w rejonie Pól Półchłopka nowego układu drogowego, z wiaduktem nad drogą 94, ruszyła ostatniej wiosny. Wykonanie tego „węzła” jest finansowane w całości z pieniędzy prywatnych. Za nową infrastrukturę płaci inwestor „Galerii Wieliczka”, która powstaje na granicy Wieliczki i Krakowa.

Jak podaje Rafał Szymański pełnomocnik inwestora, menedżer projektu Centrum Handlu Zdrowia i Usług „Galeria Wieliczka”, prócz „krajowego” wiaduktu wysokiego na 4,5 m (wysokość przejazdu), z dwoma pasami jezdni (każdy szeroki na 3 m), w ramach nowego węzła drogowego są budowane m.in. także dwa ronda i system dróg wewnętrznych. - Na całej ich długości oraz na wiadukcie będą po jednej stronie chodnik, a po drugiej ścieżka rowerowa. W rejonie galerii powstają także dwa przystanki autobusowe. Podejmiemy rozmowy z krakowskim MPK, a zapewne także z prywatnymi przewoźnikami, by dojeżdżał w ten rejon przynajmniej jeden autobus aglomeracyjny - powiedział nam Szymański.

Budowa jest blisko finału. - We wrześniu powinny rozpocząć procedury odbioru węzła drogowego przez nadzór budowlany, tak by można było z niego korzystać w październiku bądź listopadzie br., kiedy planujemy otwarcie Leroy Merlin - mówi Rafał Szymański. „Leroy” to pierwszy obiekt Galerii Wieliczka. Drugi: centrum handlu i usług ma zostać otwarte w 2021 r.

Estakadą do miasta

Wielickie starania o budowę wiaduktu na wjeździe do miasta trwają od kilku dobrych lat. W luty br. wydawało się, że bardzo potrzebny projekt ruszył z miejsca. Ustalono wtedy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, że estakada - o wartości szacunkowej 35 mln zł - powstanie w latach 2020-2022. Inwestycja ma być realizowana w partnerstwie z samorządami gminnym i powiatowym, które zdeklarowały, że wyłożą na inwestycję po 3 mln zł.

Wieliczka zabezpieczyła w swym budżecie pieniądze na przygotowanie dokumentacji „dla estakady”, ale ciągle nie ma podpisanego porozumienia o wspólnej realizacji tej inwestycji przez GDDKiA i samorządy, bez którego nie można rozpocząć projektowania.

„Opracowany został Program Inwestycji, który zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi GDDKiA został posłany do uzgodnienia. Opracowany został także projekt porozumienia w sprawie zasad współpracy przy realizacji i finansowaniu zadania. Podpisanie porozumienia będzie możliwe dopiero po uzgodnieniu Programu Inwestycji i zapewnieniu środków na jej realizację” - taką odpowiedź otrzymaliśmy od Iwony Mikrut z GDDKiA w Krakowie, na pytanie o możliwy termin podpisania porozumienia.

Estakadą na Niepołomską

Kolejnym koszmarem kierowców jest skrzyżowanie drogi 94 z ulicą Niepołomską (trasa wojewódzka 964). Wielowariantowa koncepcja przebudowy feralnej „krzyżówki” (za 106 tys. zł) jest gotowa od końca 2018 r. Wygląda jednak na to, że dokument trafi na półkę.

- Preferowanym wariantem przez GDDKiA jest budowa tam węzła drogowego (estakady - red.). Zgodnie z przepisami przebudowa skrzyżowania leży po stronie zarządcy drogi o wyższej kategorii. Zarząd Dróg Wojewódzkich nie posiada środków na wykonanie tej inwestycji - informuje Michał Drewnicki, rzecznik prasowy UMWM w Krakowie.

Podaje on także warianty przebudowy zbiegu DK94 i DW964 zawarte w koncepcji i szacunkowe koszty realizacji poszczególnych rozwiązań. Jest ich sześć: od zmiany organizacji ruchu (20 tys. zł) lub wykonanie dodatkowych pasów i sygnalizacji (dwa warianty, 9 mln zł), poprzez rondo turbinowe (19,2 mln zł), po budowę estakady (dwa warianty, 43-54 mln zł).

Rejon ulicy Reformackiej - trwają prace projektowe

Przebudowa w partnerstwie. Modernizacja ciasnych i niebezpiecznych wielickich ulic Reformackiej i Łąkowej oraz ich skrzyżowań z DK 94 będzie realizowana w partnerstwie publiczno - prywatnym. Firma 4 Development „Nowa Sól”, która buduje w tym rejonie restaurację i punkty usługowe zobowiązała się do wydania minimum 1,9 mln zł na wykonanie chodników przy ul. Łąkowej oraz modernizację DK94 pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Łąkową i Reformacką. W latach 2019-2020 mają powstać tam m.in. prawoskręt (od Krakowa) i lewoskręt (od Tarnowa).

Reformacka w gestii gminy. Prywatny inwestor przekazał miastu 300 tys. zł na projekt przebudowy ulicy, natomiast prace sfinansuje gmina. - Dokumentacja wraz z decyzją zrid dla ul. Reformackiej mają być gotowe we wrześniu br. - podaje wielicki Urząd Miasta.

FLESZ - Którzy kierowcy są najbardziej niebezpieczni?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski