Wieliczka. Dojazdy do Krakowa w czasie apokalipsy

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Pasażerowie przekonali się już do podmiejskich pociągów. Teraz znów będzie ich mniej i trzeba będzie przeprosić się z autobusami
Pasażerowie przekonali się już do podmiejskich pociągów. Teraz znów będzie ich mniej i trzeba będzie przeprosić się z autobusami Adam Wojnar
Szybkie pociągi do Krakowa tylko co godzinę. Komunikacja zastępcza. Nowe linie autobusowe, dowożące mieszkańców na stację kolejową w Wieliczce. Takie zmiany wejdą w życie wraz z początkiem września. Będzie co najmniej - bardzo trudno.

Wprowadzane od 3 września ograniczenia w kursowaniu pociągów relacji Wieliczka - Kraków - Balice , spowodowane modernizacją węzła kolejowego, mają obowiązywać do 14 października tego roku. Ta data nie będzie jednak oznaczała końca transportowych utrudnień i powrotu do tak częstych jak dotychczas - co pół godziny - przejazdów składów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Bo mające obowiązywać od września zmiany to jedynie początek utrudnień, związanych z zaplanowanymi do 2020 roku pracami kolejowymi w naszym regionie. Po połowie października będzie kolejna czasowa zmiana w przejazdach pociągów, a potem - w miarę postępu kolejowych inwestycji - następne korekty.

Na początek września jest także jedna dobra informacja dotycząca komunikacji zbiorowej w gminie Wieliczka. Ruszają nowe autobusy dowożące mieszkańców na miejską stację PKP, a trasy dotychczasowych tego rodzaju linii będą zmodyfikowane.

Kolejowe autobusy. Sześć tras w trzech gminach
- Nowe linie dowozowe zostaną uruchomione od 1 września. Ich rozkłady jazdy podamy na początku tego tygodnia - zapowiada Grzegorz Stawowy, prezes spółki Koleje Małopolskie.

Od początku września wyjadą na trasy kolejowe autobusy:

- linia D1: Świątniki Górne - Dobranowice (Hucisko) - Chorągwica - Mietniów - stacja PKP Wieliczka Rynek Kopalnia (przy czym do Świątnik pojadą tylko kursy pierwszy i ostatni)

- linia R1: Świątniki Górne - Grajów - Raciborsko - Pawlikowice - stacja PKP Wieliczka Rynek Kopalnia (do Świątnik - tylko kurs pierwszy i ostatni)

- linia B1: Świątniki Górne - Byszyce - Gorzków - Koźmice Wielkie - Sier-cza - Rożnowa - stacja Wieliczka Rynek Kopalnia (do Świątnik - tylko pierwszy i ostatni kurs)

- linia S1: Świątniki Górne - Rzeszo-tary - Ochojno - Podstolice - Grabówki - stacja Wieliczka Rynek Kopalnia

- linia G1: Grabie - Węgrzce Wielkie - Kokotów - Śledziejowice - Czarnochowice - Wieliczka Rynek Kopalnia

- linia G2: kursy w niektórych godzinach do Podstolic, a w innych do Grabia, po trasach autobusów S1 i G1

Wszystkie te linie obsłuży wybrana w przetargu spółka Mobilis. Autobusy pojadą co godzinę; pierwszy poranny autobus dowiezie pasażerów na pociąg, który odjeżdża z Wieliczki do Krakowa o godz. 5.22. Kursy linii G2 mają być skorelowane z godzinami odjazdów autobusu zastępczego do Krakowa, a kursy pozostałych linii dowozowych - z pociągami.

„Odchudzenie” pociągów. Prawie jak koniec świata

Dla wieliczan zapowiedź redukcji kursów SKA - związany z tym, że od Krakowa-Bieżanowa dla składów będzie dostępny tylko jeden tor - jest wręcz przerażająca. Wśród mieszkańców projekt, który wejdzie w życie za tydzień zyskał już miano „czasu apokalipsy”.

Optymizmu w tej sprawie brakuje też w Kolejach Małopolskich, gdzie usłyszeliśmy, że „od września szykuje się komunikacyjny armagedon”.By choć w części zrekompensować podróżnym utratę niektórych szybkich pociągów do Krakowa, spółka uruchomi na tej trasie od września autobusową komunikację zastępczą.

Te autobusy - 12-metrowe - oznaczone logo Kolei Małopolskich - pojadą ze stacji Wieliczka Rynek Kopalnia - ulicą Wielicką i przez Rondo Mogilskie - na krakowski Dworzec Główny Wschód. Zatrzymają się też na przystankach: „Wieliczka Park” oraz „Dworcowa” (ul. Wielicka, Kraków Płaszów).

Zastępcza komunikacja ma kursować w godz. 5-23.30. Wyjazdy autobusów z Wieliczki wyznaczono 30 minut po każdej pełnej godzinie, a w przeciwnym kierunku - o każdej pełnej godzinie. Szacowany czas przejazdu na trasie Wieliczka-Kraków: 35-45 minut.

Z Kolei Małopolskich płyną zapewnienia, że spółka zrobi wszystko, by usprawnić ruch pasażerski. - Jeśli okaże się to potrzebne, puścimy od września do Wieliczki największe pociągi - „Impulsy”, które mieszczą ok. 500 pasażerów. Jesteśmy także gotowi zorganizować „podwójną” komunikację zastępczą: o danych godzinach będą mogły kursować po dwa autobusy - obiecuje Grzegorz Stawowy.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura -
odcinek 18

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik
Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sceptyk

Jeżdżę SKA1 od listopada codziennie do KRK i z powrotem. 2x w miesiącu jedzie punktualnie i to jest problem. nie mogę liczyć, że dojadę na czas. większą pewność daje bus jadący przez miasto prawie godzinę.

H
Heh

Autobus to totalna porazka o czy my mowimy zer komfortu srodek transportu dla karjow 3 swiata a nie u nas. Kiedy pociagi po malej obwodnicy. Na juz nalezy wybudowac przystanki na malej obwodnicy zeby ludzie mogli dojezdzac i do wieliczki i na lotnisko. To jest skandal ze nie zaplanowano przystankow na czas remontu. Kto za ten paraliz odpowied?

Dodaj ogłoszenie