Z początkiem września w gminie Wieliczka nastąpiła kolejna transportowa „rewolucja”. Projekty dobre dla pasażerów przemieszały się z tymi bardzo złymi: uruchomiono nowe linie dowozowe na pociąg, ale znacząco zmniejszono - z powodu przebudowy kolejowego węzła - ilość kursów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pomiędzy Wieliczką i Krakowem.
Jest bardzo trudno. Powstają jednak projekty, które powinny choć trochę poprawić sytuację.
Autobus „304” pojedzie częściej: co 10 minut
Na ogromny tłok w autobusie aglomeracyjnym 304 narzekali w tym tygodniu wszyscy. Linia kursująca z Wieliczki do centrum Krakowa była zawsze oblegana, ale teraz dochodzi do tego, że pasażerowie zostają na przystankach, bo nie są w stanie wcisnąć się do pojazdu. Można założyć, że wzrost popularności „304” jest wynikiem ograniczenia kursów pociągów do Krakowa.
Ogromną ciasnotę w „wielickim” autobusie potwierdziły także badania frekwencji pasażerów, przeprowadzone w tym tygodniu przez krakowski Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
- Jest już decyzja, że dopłacimy do zwiększenia ilości przejazdów „304”. W dni powszednie będzie o dziesięć kursów więcej, w godzinach szczytu autobus pojedzie co dziesięć minut. Powinno to nastąpić jeszcze w tym miesiącu - powiedział nam wczoraj Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji.
Liczenie pasażerów prowadziła w tym tygodniu także spółka Koleje Małopolskie. Oficjalnych danych jeszcze nie ma, ale pierwsze obserwacje pokazują, że ograniczenie od 3 września kursów pociągów do jednego na godzinę (wcześniej SKA jeździła co 30 minut), już spowodowało spadek zainteresowania „podróżą z przesiadką”.
- Wcześniej w godzinach szczytu w pociągach Wieliczka - Kraków było zawsze po ok. 200 pasażerów. Teraz w pociągu frekwencja jest nadal podobna, ale autobusami zastępczymi (uruchomiono je, by choć w części zrekompensować podróżnym utratę niektórych pociągów do Krakowa - red.) jeździ w tym czasie po 40-60 pasażerów. Jesteśmy przygotowani, by o danych godzinach „puszczać” po dwa autobusy, ale do tej pory nie było takiej potrzeby - mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich.
Sześć linii dowozowych: pasażerowie mają uwagi
1 września ruszyły nowe autobusy dowożące mieszkańców gminy na stację PKP w Wieliczce, a trasy dotychczasowych tego rodzaju linii zmodyfikowano. Obecnie tego typu połączeń jest już sześć (trasy ich przejazdu podajemy w ramce).
Także w tej komunikacji nie brakuje problemów. Wszyscy upominają się o budowę w wioskach przystanków z prawdziwego zdarzenia. Mieszkańcy mają też uwagi do rozkładów jazdy i tras kursowania linii dowozowych.
Władze Wieliczki obiecują, że do wiosny 2018 powstanie w gminie ok. 110 wiat przystankowych. Inwestycja, której koszty są szacowane na 500 tys. zł, będzie dotowana z UE. - Ustalamy teraz, jak powinny wyglądać wiaty, by były bezpiecznie i wygodne. Przetarg na ich budowę ogłosimy z końcem września - zapowiada Piotr Krupa.
Linie „kolejowe” rozpoczynają kursy w okolicach godz. 5, ale nie ma jak dojechać na pierwszy pociąg do Krakowa (godz. 4.07). Ten problem jest szczególnie dotkliwy dla ok. 20 pasażerów z Dobranowic, którzy nie mają jak dotrzeć do pracy w Krakowie na godz. 6.
Grzegorz Stawowy tłumaczy, by mieszkańcy mogli przesiąść się do pociągu o godz. 4.07 linie dowozowe musiałby zaczynać kursy w okolicach godz. 3. - Jeśli problem dotyczy tak wielu osób, prosiłbym o skierowanie do nas pisma. Może uda się coś w tej sprawie zrobić - mówi szef KM.
Inny problem mają mieszkańcy m.in. Sierczy i Grabówek, którzy mieli wcześniej do dyspozycji autobusy R1 i B1, a od 1 września pozostała im tylko ta druga linia. - Ta sprawa zostanie rozwiązana, ale jeszcze nie teraz. Trzeba poczekać do czasu, gdy uruchomimy gminną komunikację publiczną - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Autobusy warte miliony
Wieliczka wyda w tym roku na transport publiczny ok. 6,5 mln zł.
* autobusy aglomeracyjne będą kosztować ok. 2,3 mln zł. Takich linii jest osiem: 204, 244, 224, 304, 243, 301 (przez Zabawę, Małą Wieś i Sułków),221 (przez Grabie), 904 (nocny)
* linie dowozowe do pociągu to wydatek ok. 1,2mln zł. Od 1 września takich połączeń jest sześć: D1: Świątniki Górne - Dobranowice (Hucisko) - Chorągwica - Mietniów - Wieliczka (do Świątnik - pierwszy i ostatni kurs); R1: Świątniki Górne - Grajów - Raciborsko - Pawlikowice - stacja PKP Wieliczka Rynek Kopalnia (do Świątnik pierwszy i ostatni kurs); B1: Świątniki Górne - Byszyce - Gorzków - Koźmice - Siercza - Rożnowa - Wieliczka (do Świątnik pierwszy i ostatni kurs); S1: Świątniki - Rzeszotary - Ochojno - Podstolice - Grabówki - Wieliczka; G1: Grabie - Węgrzce Wielkie - Kokotów - Śledziejowice - Czarnochowice - Wieliczka; G2: kursy po trasach linii S1 i G1
* transport szkolny - ok. 3mln
WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 20
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Follow https://twitter.com/dziennipolskiStrefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?