Wieliczka ma szansę na tramwaj. Niepołomice marzą o powrocie do miasta pociągu

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Tramwaj po raz pierwszy „wyszedł” - na razie w planach - poza Kraków. Koncepcja zawierająca m.in. wydłużenie linii tramwajowej do Wieliczki, ma być gotowa jesienią 2021 roku
Tramwaj po raz pierwszy „wyszedł” - na razie w planach - poza Kraków. Koncepcja zawierająca m.in. wydłużenie linii tramwajowej do Wieliczki, ma być gotowa jesienią 2021 roku fot. Jolanta Białek
„Wielicki tramwaj” zostanie ujęty w wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego, a osiedlem Rżąka, która ma być gotowa do końca listopada 2021 roku. W przypadku powrotu pociągu do Niepołomic, gdzie linię kolejową zlikwidowano na początku XXI wieku, konkretów na razie brak. Pojawiły się jednak przymiarki do przywrócenia tu takiej komunikacji zbiorowej.

FLESZ - Jesienią zniknie nawet 9 ministerstw

Przetarg na przygotowanie koncepcji dla linii tramwajowej do osiedla Rżąka, Kraków ogłosił w ostatnich dniach. W opracowaniu ma znaleźć się także „analiza możliwości przedłużenia planowanej linii tramwajowej w kierunku Wieliczki”. Tym samym tramwaj po raz pierwszy „wyjdzie” - na razie w planach - poza Kraków

Burmistrz Wieliczki Artur Kozioł mówi, że rozmowy z Krakowem o „puszczeniu” tramwaju do Wieliczki trwają od niemal dekady. W minionych latach dyskutowano przede wszystkim o projekcie połączenia linią tramwajową odległych o ok. 6 km - krakowskiego Prokocimia z wielickim osiedlem Krzyszkowice. Ale w koncepcji, która ma powstać do jesieni przyszłego roku, mają znaleźć się także inne warianty.

- Koncepcja ma zwierać analizę możliwości technicznych budowy linii tramwajowej dochodzącej także bliżej centrum Wieliczki – w rejon Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnego „Solne Miasto” lub nowej szkoły, która ma powstać przy ul. Jedynaka (w sąsiedztwie Miasteczka Rowerowego – red.) - powiedział nam burmistrz Wieliczki.

Jego zdaniem, nie jest to projekt, który zostanie szybko zrealizowany, ale „za kilka lat wydłużenie tramwaju w stronę Wieliczki będzie niezbędne”.

Plaża pod Krakowem jak nad Bałtykiem. Otwarto jedno z najwię...

- Autobusy MPK z Wieliczki do Krakowa jeżdżą obecnie średnio co cztery minuty. Okazuje się jednak, że przestaje to wystarczać, a kolejnych autobusów nie można już „puścić”, bo zakorkujemy miasto. Z kolei Szybka Kolej Aglomeracyjna służy przede wszystkim mieszkańcom centrum Wieliczki oraz gminy (m.in. dzięki autobusom dwożącym podróżnych do pociągu – red.), natomiast mieszkańcy m.in. wciąż rozbudowującego się osiedla Krzyszkowice z niego nie korzystają, bo mają zbyt daleko do stacji PKP – uważa Artur Kozioł.

Plan zakłada, że linia tramwajowa do Wieliczki powstanie do 2030 roku, z pomocą funduszy unijnych. Fundusze na ten cel mają zostać zabezpieczone w puli na zintegrowane inwestycje terytorialne w aglomeracji krakowskiej w latach 2022-2030.

Niepołomice: tęsknota za szybkim pociągiem do Krakowa

Ostatni pociąg pasażerski (tzw. „Niepołomka") przyjechał z Krakowa do Niepołomic w 2000 roku. Rok później zlikwidowano trakcję elektryczną, a w 2005 roku rozpoczęto rozbiórkę torów. Na kolejowym nasypie powstała droga do strefy przemysłowej - ul. Wimmera, zwana też "Drogą po Torze".

O tym, że "likwidacja Niepołomki" była błędem można usłyszeć od dawna od wielu mieszkańców miasta. Sprawa odżyła szczególnie w ostatnich latach w związku z nowymi kolejowymi inwestycjami, m.in. uruchomieniem SKA Kraków – Podłęże – Tarnów. - Gdyby nie rozebrano torów, moglibyśmy mieć dziś szybkie pociągi - żałują mieszkańcy Niepołomic.

W ostatnim czasie pojawiły się wśród mieszkańców informacje, że powstaje projekt „pociągu dla Niepołomic”: że koszty takiej inwestycji są szacowane na 150 mln zł i że nową linię można poprowadzić na przykład (to jeden z wariantów) wzdłuż ulicy Wimmera, gdzie jest na to miejsce.

O informacje w tej sprawie poprosiliśmy mailowo p.o burmistrza Niepołomic Krystiana Zielińskiego.

„Nie ma żadnych sformalizowanych planów w temacie pociągu do Niepołomic. Jeżeli gmina będzie mogła skorzystać z Rządowego Programu „Kolej+” w celu przywrócenia kolei do Niepołomic, samorząd poczyni wszelkie staranie żeby tak się stało. Prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury odnośnie możliwości pozyskania środków na ten cel. Kolej do Niepołomic mogłaby stać się kluczową alternatywą dla mieszkańców w komunikacji z Krakowem, umożliwiłaby także dojazd pracowników do strefy w Niepołomicach” - odpisał Zieliński.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rhw

TRAMWAJ JEST DLA KRAKOWA I OKOLIC NAJWŁAŚCIWSZYM TRANSPORTEM (CICHY, EKO I MA DUŻO PRZYSTANKÓW) ! Co do Wieliczki to już dawno powinien być ! Dziś do Wieliczki można rzeczywiście rozwinąć istniejące linie np do Brzegów - Kokotowa z Małego Płaszowa a z Rżąki do Krzyszkowic TO BARDZO DOBRE KONCEPCJE !!! Ludzi przybywa i nie wszyscy będą mieszkać w granicach administracyjnych Krakowa dlatego trzeba chyba myśleć o transporcie AGLOMERACYJNYM kompleksowo a nie egoistycznie że tramwaj tylko dla Krakowa !

Z
Zbigniew Rusek

Tramwajowi do Wieliczki mówię od razu NIE, natomiast pociągowi do Niepołomic - TAK!!! Tramwaj do Wieliczki to absurd. Tramwaj poza miasto? Może by trochę umiaru w tych tramwajach. Do Wieliczki ma się jeździć pociągiem lub autobusem.

Dodaj ogłoszenie