Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Mieszkańcy chcą zmian w gminnej komunikacji. Urzędnicy zapewniają, że szykują korekty

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Wielicka komunikacja miejska funkcjonuje od dwóch lat i wciąż jest poprawiana oraz „naprawiana”. Kolejne korekty, o które proszą mieszkańcy mają wejść w życie od października 2021
Wielicka komunikacja miejska funkcjonuje od dwóch lat i wciąż jest poprawiana oraz „naprawiana”. Kolejne korekty, o które proszą mieszkańcy mają wejść w życie od października 2021 fot. Jolanta Białek
Kursy większości linii autobusowych obsługiwanych przez Wielicką Spółkę Transportową są niedostosowane do potrzeb podróżnych – alarmują mieszkańcy gminy Wieliczka. Pojawiające się już od pewnego czasu apele o korekty rozkładów jazdy oraz dołożenie kursów na niektórych połączeniach, przybrały na mocy wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Wieliccy urzędnicy zapewniają, że zmiany w miejskim transporcie są już przygotowywane i wejdą w życie w ciągu miesiąca.

FLESZ - Jaki będzie rynek pracy w 2022 roku?

od 16 lat

W niektórych godzinach wielickie solarisy jadą dosłownie jeden za drugim, a potem następuje przerwa – nawet trzygodzinna – w ich przejazdach. Niedostosowanie rozkładów jazdy części linii do funkcjonowania szkół (gminna komunikacja świadczy także transport szkolny) oraz potrzeb innych pasażerów, m.in. osób dojeżdżających autobusami WST do pracy. Zbyt mało kursów podczas weekendów.

Takie uwagi dotyczące funkcjonowania wielickiej komunikacji zgłaszają najczęściej pasażerowie. Teraz doszły do tego jeszcze problemy transportowe w rejonie przysiółka Bugaj w Koźmicach Wielkich (związane z likwidacją linii „Dar-Busa" Dobczyce - Zakliczyn - Wieliczka – Kraków) oraz z dojazdem do zakładów pracy w Wielickiej Strefie Aktywności Gospodarczej (wraz z 1 września 2021 „zamknięto” wielicką linię G2).

„W soboty i niedziele autobusy W1, Z1 (oba w kierunku Węgrzc Wielkich) oraz G3, J1, S1 – których trasy pokrywają się częściowo w Wieliczce (ulice: Klaśnieńska, Janińska, Kościuszki, Jedynaka) i Grabówkach, odjeżdżają w podobnych odstępach czasowych. Następnie nie ma żadnego kursu przez trzy godziny… (…) Autobusy R2, B1 i ALD2 (dwie ostatnie linie to tzw. autobusy kolejowe – red.) z przystanków w Sierczy do centrum Wieliczki – odjeżdżają w ciągu kilku minut, potem jest „dziura” w rozkładzie i trzeba czekać nawet dwie godziny. A autobusy te jadą po takiej samej trasie!” - podaje fanpage Wielicka Informacja Komunikacja, którego administrator zwrócił się do nas z prośbą o interwencję w sprawie funkcjonowania gminnego transportu.

Wielickie autobusy: dwanaście autobusów, dwa lata funkcjonowania, dziewięć linii, korekty na porządku dziennym

Wnioski o pilne korekty w gminnej komunikacji płyną także do wielickiego magistratu, telefonicznie i mailowo: od mieszkańców, rodziców uczniów, dyrektorów szkół. Od początku września zgłoszono już kilkadziesiąt różnego typu postulatów, najwięcej, jak informuje urząd, dotyczących linii: B2, W1, D2.

- Dlatego przygotowujemy nowe rozkłady jazdy dla większości linii. Będą one gotowe w następnym tygodniu, ale wejdą w życie na przełomie września i października, bo potrzebujemy czasu na rozklejenie harmonogramów na przystankach i inne procedury związane z korektą – powiedział nam Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMiG w Wieliczce.

Po zmianach powinien poprawić się transport do szkół (obecnie niektóre linie odjeżdżają rano o takich godzinach, że uczniowie muszą długo czekać w szkole na rozpoczęcie lekcji lub spóźniają się na zajęcia; problem – długie oczekiwanie na autobus – pojawia się także na części połączeń po zakończeniu lekcji).

- Prócz lepszego skorelowania kursów z godzinami pracy szkół, planujemy także modyfikację rozkładów jazdy tych autobusów, które obecnie odjeżdżają w niektórych godzinach „jeden za drugim” (m.in. B2 i R2). Będą także korekty związane z apelami mieszkańców, którzy mają dziś problem z dojazdem lub powrotem z pracy liniami WST. Natomiast jeśli chodzi o kursy niedzielne, czekamy jeszcze z wnioskami do przyszłego tygodnia (gminna komunikacja w niedziele i święta była zawieszona od wiosny 2020 roku i wróciła dopiero 5 września br. - red.), ale na dziś wydaje się, że trzeba będzie na pewno dołożyć weekendowych przejazdów J1, bo z tego autobusu korzysta dużo osób – wylicza Krzysztof Kałuża.

W związku z obecnymi kłopotami transportowymi na przysiółku Bugaj w Koźmicach Wielkich, zwiększona zostanie prawdopodobnie częstotliwość gminnej linii R2, kursującej przez ten rejon. Z kolei w rejonie Kokotów – Brzegi) prawdopodobne jest dołożenie kursów linii G1 (przybyło tam sporo pasażerów po likwidacji G2) oraz wydłużenie niektórych jej przejazdów do Grabia.

Wielicką komunikację „otwarto” w październiku 2019 roku. Tabor liczy 12 autobusów. Obecnie gminnych linii jest dziewięć:

  • B2 (Wieliczka – Czarnochowice - Brzegi Pętla),
  • D2 (Wieliczka – Dobranowice),
  • G1 (Wieliczka – os. Lekarka – Grabie - Brzegi Pętla),
  • G3 (Wieliczka – Golkowice),
  • J1 (Wieliczka – Janowice),
  • R2 (Wieliczka - Jankówka – Raciborsko),
  • S1 (Wieliczka - Świątniki Górne),
  • W1 (Wieliczka – Zabawa – Mała Wieś - Węgrzce Wielkie Pętla),
  • Z1 (Wieliczka – Lednica Górna – Sułków - Węgrzce Wielkie Pętla).

Transport ten jest wciąż modyfikowany – w różnym zakresie - średnio co kilka miesięcy, zazwyczaj na wnioski od mieszkańców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski