Uruchomienie nowych połączeń, obsługiwanych przez Wielicką Spółkę Transportową (WST) zapowiedziano na 1 września. Na trasy wyruszą wtedy wszystkie autobusy (12, w tym 10 solarisów) zakupione przez Wieliczkę w ciągu ostatniego roku.
Nowe trasy: na razie bez Golkowic i osiedla Bogucice
Jesienią 2018 roku ‚„otwarto” dwie pierwsze linie wielickiej komunikacji. Autobus J1 jeździ z Wieliczki (przystankiem początkowym i końcowym jest zawsze parking przy stacji PKP Wieliczka Rynek Kopalnia) przez Grabówki, Sierczę i Koźmice Wielkie do Janowic. Natomiast z połączenia W1 korzystają mieszkańcy: Wieliczki, Lednicy Górnej, Tomaszkowic, Sułkowa, Małej Wsi, Strumian, Węgrzc Wielkich.
Nowych połączeń będzie pięć:
Linia B2 (urzędnicy z wielickiego magistratu informują, że oznaczenia linii są ciągle robocze i mogą ulec zmianie): Wieliczka - Dembowskiego - Powstania Warszawskiego - Słowackiego - Asnyka - Piłsudskiego - Grottgera - Śledziejowice - Kokotów - Grabie - Brzegi
Linia D2: Wieliczka - Dembowskiego - Powstania Warszawskiego - Goliana - Piłsudskiego - Asnyka - Rożnowa - Pawlikowice - Grajów - Hucisko - Dobranowice
Linia J2: Wieliczka - Daniłowicza - Klaśnieńska - Janińska - Jedynaka - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie (przez przysiółek Bugaj) - Byszyce - Gorzków - Jankówka - Raciborsko
Linia K1 (miejska): Wieliczka - Dembowskiego - Krakowska - Ochota - Krzyszkowicka - Sadowa - Kościuszki - Janińska - Klaśnieńska - Daniłowicza
Linia Z1: Wieliczka - Powstania Warszawskiego - Słowackiego - Asnyka - Piłsudskiego - Niepołomska - Zabawa - Sułków - Tomaszkowice - Świdówka - Gdowska - Słowackiego - Powstania Warszawskiego - Dembowskiego.
Dostęp do komunikacji zbiorowej zyskają kolejne sołectwa i miejskie osiedla (m.in. Lekarka), ale autobus nadal nie dotrze do Golkowic oraz na osiedle Bogucice (ulica Wygody), gdzie mieszkańcy od dawna upominają się o nowy transport. Oba rejony graniczą z Krakowem i choć i mieszkańcy mają w pewnym stopniu dostęp do pojedynczych linii krakowskiego MPK, to są całkowicie pozbawieni niezbędnej im komunikacji w stronę Wieliczki.
Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej wielickiego Urzędu Miasta zapewnia, że uruchomienie autobusów w te rejony jest możliwe i będzie rozważane, ale na pewno nie w tym roku.
- W tej chwili skupiliśmy się przede wszystkim na tym, aby Wielicka Komunikacja Miejska dotarła tam, gdzie mieszkańcy mają słaby dostęp do środków transportowych. Na przykład Jankówka czy przysiółek Bugaj są tzw białymi plamami w transporcie i je chcemy w pierwszej kolejności „zlikwidować” - mówi Krzysztof Kałuża.
Rozkłady jazdy pięciu nowych linii mają być gotowe w połowie tego miesiąca. Autobusy pojadą mniej więcej co godzinę, a połączenia K1 i Z1 prawdopodobnie nieco częściej (będzie to możliwe organizacyjnie, bo obie linie mają krótkie trasy).
Nowe: bilety, ceny i biletomaty, a także kasowniki
Od 1 września br. bilety jednorazowe i czasowe podrożeją o 20 proc. Nowe ceny biletów jednoprzejazdowych to 3,6 zł (do tej pory 3 zł) i 1,8 zł (ulgowe, do tej pory 1,5 zł), a 15-minutowych - 2,6 zł (2,2 zł) i 1,3 zł (1,1 zł). Natomiast za bilety miesięczne, uprawniające do przejazdu wszystkimi gminnymi liniami nadal obowiązuje cena 90 i 45 zł.
Obecnie „wielickie” bilety jednorazowe są dostępne w automatach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej i autobusach (jednak mieszkańcy narzekają, że biletomaty w pojazdach linii J1 i W1 zwykle nie działają). Natomiast bilety miesięczne można nabyć wyłącznie przez internet (od 1 lipca br.), za pomocą aplikacji MKA.
- W J1 i W1 są biletomaty zastępcze, które jeszcze w sierpniu wymienione zostaną na nowoczesne, to samo dotyczy kasowników. Otworzymy w Wieliczce, na miejskim parkingu przy ul. Dembowskiego punkt, gdzie można będzie kupić gminne bilety. Planowaliśmy jego uruchomienie jeszcze w sierpniu, ale prawdopodobnie będzie to możliwe dopiero we wrześniu - powiedział nam Krzysztof Kałuża.
Miejski dworzec autobusowy - za rok
3,685 mln zł. Tyle będzie kosztować budowa dworca autobusowego przy stacji PKP Wieliczka Rynek Kopalnia. Przetarg na wykonanie pilnej inwestycji - wcześniej nie udawało się wybrać budowniczego dworca z powodu zbyt wysokich cen - rozstrzygnięto 31 lipca.
- Umowę z wykonawcą robót podpiszemy na początku najbliższego tygodnia. To inwestycja w formule zaprojektuj i wybuduj. Prace projektowe potrwają około trzech miesięcy. Zaplanowana do lipca 2020 roku budowa dworca, powinna ruszyć tej jesieni - mówi wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
400 mkw. Taką powierzchnię będzie mieć dwukondygnacyjne centrum obsługi podróżnych. Parter zostanie przeznaczony dla pasażerów autobusów i pociągów, a piętro dla obsługi dworca, kierowców itp. Powstaną także perony autobusowe i wiaty dla rowerów oraz monitoring i elektroniczny system informacji pasażerskiej.
FLESZ - Rewolucja dla kierowców. Te zmiany musisz znać
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?