Wieliczka. Pasażerowie narzekają na jakość Autobusowych Linii Dowozowych. Przewoźnik twierdzi, że wszystko funkcjonuje tak, jak powinno

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Od kwietnia 2021 Autobusowe Linie Dowozowe obsługuje nowy przewoźnik. Są skargi od pasażerów
Od kwietnia 2021 Autobusowe Linie Dowozowe obsługuje nowy przewoźnik. Są skargi od pasażerów fot. archiwum
Niezatrzymywanie się na przystankach mimo próśb pasażerów oraz nie do końca dobra znajomość tras autobusów u kierowców i kłopoty z porozumieniem się z nimi z powodu bariery językowej - takie m.in. skargi od pasażerów Autobusowych Linii Dowozowych (linie R1, D1 i B1) płyną do wielickiego Urzędu Miasta oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (organizator ALD) od początku kwietnia 2021, gdy obsługę tzw. autobusów kolejowych przejęła inna firma. Wieliczka i UMWM wyjaśniają obecnie sytuację. Natomiast nowy przewoźnik twierdzi, że skargi na funkcjonowanie ALD są bezzasadne i stoi za nimi konkurencyjna firma przewozowa.

FLESZ - Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Szczególnie szerokim echem odbiła się sytuacja z 2 kwietnia 2021 na linii R1, opisana w ostatnich dniach – jako relacja pasażerki tego autobusu - przez fanpage Wielicka Informacja Komunikacyjna (WIK).

„Pasażerka oczekiwała na przystanku początkowo-końcowym tj. „Wieliczka Rynek Kopalnia” i wsiadła do autobusu R1 tuż po jego przyjeździe ok. godz. 10.13. Po wejściu do pojazdu kierowca zamknął drzwi i ruszył około dwie minuty przed planowanym odjazdem i zamiast tuż po wyjeździe z parkingu skręcić w lewo, w kierunku przystanku „Wieliczka Mediateka” - skręcił w prawo. Zdezorientowanie było również widać u pani konduktor (sprzedawca biletów), która natychmiast próbowała skomunikować się z kierowcą odnośnie przyczyny zmiany trasy. Kierowca, wskazując na pulpit autobusu stanowczo mówił - „Ja nie panimaju…” – dalej prowadząc autobus w nieznanym kierunku. (…). Na szczęście, po dość krótkiej podróży, okazało się że celem zmiany trasy jest wizyta na pobliskiej stacji paliw. Po uzupełnieniu paliwa pasażerowie wrócili z powrotem do punktu początkowego (przystanek „Wieliczka Rynek Kopalnia”, parking przy ul. Dembowskiego), gdzie następnie kierowca swoją szaleńczą jazdą, próbował nadrobić co najmniej 20-minutowe opóźnienie” - informuje WIK.

Inną wersję tego zdarzenia przedstawia natomiast firma transportowa Adam Tours, która od 1 kwietnia obsługuje ALD. W rozmowie z „Dziennikiem Polskim” właściciel firmy Adam Kuś stwierdził, że z jego wiedzy wynika, że kierowca pojechał na stację paliw „nie tuż przed rozpoczęciem kursu, ale w czasie 15-minutowej przerwy pomiędzy kursami”. Dodał, że by uniknąć takich sytuacji w przyszłości, poprosił kierowców o tankowanie autobusów wieczorem, po zakończeniu dnia pracy.

Gmina Wieliczka. Mieszkańcy: niektórzy kierowcy ALD nie zatrzymują się na wszystkich przystankach, a część kierowców ma kłopoty ze znajomością tras

ALD, nazywane często także autobusami kolejowymi, które dowożą pasażerów na stację PKP w Wieliczce, gdzie można przesiąść się do pociągu do Krakowa, kursują w gminie Wieliczka od grudnia 2014. Obecnie na trzech trasach: Wieliczka – Byszyce (linia B1), Wieliczka – Grajów (R1) i Wieliczka – Dobranowice – Hucisko (D!).

Za organizację tych przewozów odpowiada „marszałkowska” spółka Koleje Małopolskie, a współfinansują je województwo małopolskie i gmina Wieliczka.

Niektórzy kierowcy linii ALD nie zatrzymują się na wszystkich przystankach mimo sygnałów w tym względzie od pasażerów, a część kierowców ma kłopoty ze znajomością tras przejazdu autobusów – takie problemy związane z funkcjonowaniem ALD od początku kwietnia zgłosili do naszej redakcji mieszkańcy.

Z kolei do wielickiego magistratu dotarły skargi także na kłopoty z porozumieniem się z częścią kierowców, którzy są obcokrajowcami i jak informowali mieszkańcy - nie znają w dostatecznym stopniu języka polskiego. Pojawiły się też narzekania na standard pojazdów, obsługujących obecnie ALD.

Wieliczka wystąpiła w tej sprawie – pismem z 13 kwietnia 2021 - do Kolei Małopolskich oraz UMWM z prośbą o pilne podjęcie stosownych działań zmierzających do poprawy jakości świadczenia usług, wykonywanych przez aktualnego przewoźnika ALD. „Prośbę naszą motywujemy licznymi skargami mieszkańców, ich obawami oraz dezinformacją związaną z nieprawidłowym funkcjonowaniem od kwietnia br. ALD” - widnieje w piśmie.

Z kolei firma Adam Tours uważa zarzuty pasażerów za bezpodstawne.

Adam Kuś twierdzi, że autobusy zatrzymują się na wszystkich przystankach, a kierowcy znają dobrze trasy, a także - w dostatecznym stopniu język polski (chodzi o kierowców narodowości ukraińskiej), natomiast autobusy spełniają wszystkie warunki, zwarte w specyfikacji na świadczenie tych usług. Właściciel Adam Tours jest zdania, że skargi dotyczące obecnego funkcjonowania ALD są „wyssane z palca, a stoi za nimi konkurencyjna firma, która świadczyła przewozy na tych liniach do końca marca 2021 roku”.

Z prośbą (mailową) o wyjaśnienia w sprawie obecnego funkcjonowania ALD i jakości tych usług, zwróciliśmy się w czwartek (15 kwietnia) do Biura Prasowego oraz Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu UMWM. Do piątkowego popołudnia nie otrzymaliśmy odpowiedzi, nikt nie odbierał także telefonów.

- Udało mi się skontaktować telefonicznie z UMWM. Od pani, która prowadzi tam sprawę związaną z ALD usłyszałem, że do nich też trafiły skargi od mieszkańców na obecne funkcjonowanie tych linii i wszystkie te uwagi, razem z tymi przesłanymi przez nas, zostały skierowane do biura prawnego urzędu. Uzyskałem również informację, że na obecnego przewoźnika ALD nałożona została kara umowna (właściciel firmy Adam Tours twierdzi, że nic o tym nie wie – red.), a pisemną odpowiedź na naszą prośbę o podjęcie działań zmierzających do poprawy jakości świadczenia usług na ALD otrzymamy w następnym tygodniu – powiedział nam w piątek po południu Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Wieliczce.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie