Wieliczka. Ruszyła budowa obwodnicy strefy przemysłowej

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Nowa droga o długości ok. 1,5 km ma być gotowa latem 2021 roku
Nowa droga o długości ok. 1,5 km ma być gotowa latem 2021 roku Tadeusz Warczak
Droga połączy Wielicką Strefę Aktywności Gospodarczej „Kokotów - Brzegi” z terenami w Węgrzcach Wielkich. Nowy szlak komunikacyjny ma być gotowy latem przyszłego roku. Kilka miesięcy później zakończy się także rozbudowa obszaru przemysłowego gminy Wieliczka.

WIDEO: Barometr Bartusia. Doradcy podatkowi przeciw zawiłemu prawu i deptaniu tajemnic

Obwodnica o długości ok. 1,5 km poprowadzi od ul. Szkolnej w Węgrzcach Wielkich do rejonu Kokotów - Brzegi. Droga - szeroka na siedem metrów, z dwoma pasami jezdni - zostanie zaopatrzona w chodniki i ścieżkę rowerową (o szerokości 2 m).

Za wykonanie nowego traktu trzeba zapłacić 9,6 mln zł. Część tej kwoty pokryją fundusze unijne z puli na zintegrowane inwestycje terytorialne (zit).

Budowa obwodnicy rozpoczęła się w ostatnich tygodniach, niemal z rocznym poślizgiem. Opóźnienie pojawiło się na etapie prac projektowych (przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj), kiedy wyszło na jaw, że planowany przebieg drogi koliduje z kolejowym projektem wyznaczenia w przyszłości w rejonie Węgrzc Wielkich początku linii Podłęże – Piekiełko. Likwidowanie „kolizji” obu projektów, czyli korekta trasy wielickiej drogi trwało ponad pół roku.

- Droga powstanie z opóźnieniem, ale jej budowa zakończy się przed planowym uruchomieniem obszaru przemysłowego w Węgrzcach Wielkich. Przetarg na budowę tam infrastruktury dla inwestorów jest już rozstrzygnięty. To także inwestycja „zaprojektuj i wybuduj”. Dokumentacja ma być gotowa we wrześniu tego roku. Niedługo potem ruszą prace w terenie – mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

W Węgrzcach Wielkich przygotowano pod przemysł teren mający ok. 50 ha. Do końca października 2021 roku powstaną na tym obszarze m.in.: 2 km dróg wewnętrznych, sieci kanalizacyjna, wodociągowa i elektryczna, oświetlenie oraz inne „wabiki” dla inwestorów.

Ta część prac będzie kosztować 23,4 mln zł. Na rozbudowę przemysłowego obszaru Wieliczka pozyskała ponad 20 mln zł dotacji unijnej (także w ramach zit-u). Brakujące pieniądze wyłoży gmina.

Również ta inwestycja rozpoczęła się z opóźnieniem. Zahamowały ją zbyt wysokie ceny przetargowych ofert. Przekraczały one niemal trzykrotnie sumę z kosztorysu (ok. 10 mln zł), którą Wieliczka zarezerwowała na inwestycję. Wykonawcę przedsięwzięcia udało się wybrać dopiero ostatniej jesieni po zwiększeniu - z 8 do ponad 20 mln zł – unijnego dofinansowania na rozbudowę obszaru przemysłowego.

Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej „Kokotów - Brzegi”, mająca ok. 100 hektarów, powstała w 2016 roku. Działa tam już prawie 20 firm (prym wiedzie spółka 7r; jest m.in. także fabryka „Teekanne”), w których znalazło zatrudnienie ok. 1500 osób, a kolejne zakłady są w budowie.

Tak wielkie zainteresowanie inwestorów sprawiło, że Wieliczka podjęła decyzję o poszerzeniu gminnego obszaru przemysłowego o tereny w Węgrzcach Wielkich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Moim zdaniem to będzie łącznica (wzdłuż torów kolejowych) a nie obwodnica.

G
Gość
12 lutego, 08:17, Rod:

bardzo się cieszę z tej,, obwodnicy'', ale bardziej mnie interesuje, czy kiedykolwiek miasto Wieliczka doczeka się obwodnicy, czy też dalej będzie promowany ruch samochodów przez centrum?

Śledząc historie wyjazdu z Wieliczki na DK94 można odnieść wrażenie, że GDDKiA zarządza drogami na innej planecie, a już na pewno stara się utrzymywac duży dystans od Władz Wieliczki. A problemów z tą drogą przybywa:

- wyjazd z Wieliczki;

- połączenie z S7;

- skrzyżowanie na Niepołomice;

i wkrótce przebudowa następnego skrzyżowania w celu ułatwienia wyjazdu Straży Pożarnej z nowej siedziby.

G
Gość
12 lutego, 07:53, ja:

do urzędników, jak się już nachapiecie z tych dotacji unijnych, to zróbcie coś dl mieszkańców Wieliczki, np. obiecane przed wyborami parkingi

To zbyt dobry pomysł aby doczekał się realizacji. Chociaż jeśli już to pierwszy wielopoziomowy parking w Wieliczce będzie jednocześnie jej najwyższym obiektem budowlanym - potrzeby są niestety bardzo wysokie.

R
Rod

bardzo się cieszę z tej,, obwodnicy'', ale bardziej mnie interesuje, czy kiedykolwiek miasto Wieliczka doczeka się obwodnicy, czy też dalej będzie promowany ruch samochodów przez centrum?

j
ja

do urzędników, jak się już nachapiecie z tych dotacji unijnych, to zróbcie coś dl mieszkańców Wieliczki, np. obiecane przed wyborami parkingi

Z
Z Czarnochowic

Nowa droga powstaje razem z chodnikami - to bardzo dobrze, tylko dlaczego nie ma ich na terenie już działającej części WSAG? Od przystanków autobusowych (koło ronda i nowego wiaduktu) nie ma możliwości dojść chodnikiem do hal - miejsc pracy. A przebudowy niebezpiecznego zakrętu w Czarnochowicach pod kościołem, budowie obiecanego po ŚDM chodnika to tej pory nie ma śladu. Pojawiły się za to niezbyt przemyślane przewężenia, które nie poprawiają bezpieczeństwa.

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie