Wieliczka. Skrzyżowanie DK 94 z obwodnicą budzi strach. Mieszkańcy chcą jego przebudowy

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Do dramatycznego wypadku na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Powstania Styczniowego doszło 24 kwietnia. Kilka dni później na feralnej "krzyżówce" znów musiały interweniować służby ratownicze
Do dramatycznego wypadku na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Powstania Styczniowego doszło 24 kwietnia. Kilka dni później na feralnej "krzyżówce" znów musiały interweniować służby ratownicze KPP Wieliczka
Wraca problem feralnego skrzyżowania drogi krajowej 94 z ul. Powstania Styczniowego (tzw. wschodnia obwodnica Wieliczki). Ostatnio doszło tam do dwóch poważnych wypadków, co po raz kolejny pokazało, że przebudowa tego „punktu” jest konieczna i pilna. O wprowadzenie tam nowych komunikacyjnych rozwiązań upomnieli się mieszkańcy i kierowcy. Z informacji z urzędów wynika, że jakieś plany przebudowy „krzyżówki” są, jednak póki co - dość mgliste.

FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

„Krajowe” skrzyżowanie na granicy Wieliczki i Sułkowa ma złą sławę od dawna. Mieszkańcy mówią nie tylko o tym, że jest tam bardzo kiepska widoczność (dla wyjeżdżających na drogę 94), ale także o notorycznym łamaniu przez kierowców reguł ruchu drogowego.

„Od lat dzieję się tam źle i wypadki są na porządku dziennym. Często samochody lądują w rowie czy w polu. Kilka lat temu wywrócił się tam autobus, na którym wymuszono pierwszeństwo (…). Wymuszenia od strony ul. Powstania Styczniowego to niejedyne grzechy kierowców w tym miejscu. Mimo zakazu skręcają oni w lewo od strony Tarnowa w ul. Powstania Styczniowego, powodując zagrożenie także dla pieszych (…), a podczas korków (…) w stronę Krakowa czynią sobie z pobocza - normalny pas ruchu, byle jak najszybciej wyjechać w stronę Wieliczki (...)” - tak opisuje sytuację w tym rejonie jeden z naszych Czytelników.

Scenariusz wypadków na skrzyżowaniu DK 94 z wschodnią obwodnicą Wieliczki jest jeden: zderzenie pojazdów jest następstwem wymuszenia pierwszeństwa przez wyjeżdżających z ul. Powstania Styczniowego. Poważne wypadki miały tam miejsce m.in. we wrześniu 2014 roku (zderzenia auta z busem) oraz w kwietniu (samochód osobowy wjechał pod autobus) i czerwcu 2015 roku (samochód zderzył się z busem).

Tak wygląda nowy zjazd z autostrady w Małopolsce. Za chwilę ...

W tym roku, jak podaje Komenda Powiatowa Policji w Wieliczce, były tam dwa wypadki. 24 kwietnia fiat uderzył w jadącego prawidłowo od Bochni citroena, który wpadł do rowu i dachował. Dwie osoby zostało ranne, wzywano śmigłowiec LPR. Kolejne zderzenie dwóch samochodów osobowych miało tam miejsce 5 maja.

- W statystykach mamy tam w tym roku na razie dwa zdarzenia. Trudno natomiast powiedzieć, ile było tam stłuczek, których uczestnicy nie wzywali policji - powiedział nam asp. Paweł Tomasik z KPP w Wieliczce.

Pierwsze projekty przebudowy tego miejsca pojawiły się w latach 2016-2017. W przygotowanej przez Wieliczkę koncepcji dotyczącej poprawy sytuacji na wszystkich miejskich skrzyżowaniach z DK 94 zapisano potrzebę budowy ronda na „krzyżówce” z ul. Powstania Styczniowego oraz poszerzenie i zaopatrzenie tej ulicy w chodnik.

Natomiast w roku ubiegłym modernizację tego skrzyżowania nakazała (choć nie wprost) policja. Okazało się bowiem, że jeśli w tym rejonie mają powstać nowe siedziby służb ratowniczych (PSP, pogotowia ratunkowego i policji), co planuje powiat wielicki, feralny zbieg dróg musi być przebudowany.

Wielicki starosta Adam Kociołek mówi, że początkowo powiat myślał o montażu sygnalizacji świetlnej, jednak po konsultacjach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad stanęło na tym, że musi powstać tam rondo.

- Ulica Powstania Styczniowego jest drogą gminną, dlatego we wrześniu ub. roku wystąpiliśmy do w tej sprawie do miasta. Gmina wyraziła zainteresowanie projektem, było jedno spotkanie. Ustaliliśmy, że inwestycja powinna być realizowana we współpracy gminy, powiatu i GDDKiA. Zaproponowaliśmy, że sfinansujemy koncepcję dla przebudowy skrzyżowania, którą powinna przygotować gmina. Plan zakłada, Wieliczka będzie starać się o dotację na budowę tam ronda (z wyliczeń wynika, że potrzeba na to ok. 20 mln zł – red.) z Funduszu Dróg Samorządowych. Potem jednak ze strony Wieliczki zapanowała w tej sprawie cisza – twierdzi Adam Kociołek.

Z kolei Wieliczka przekonuje, że „cisza w sprawie” panuje ze strony starostwa.

- Ubiegłoroczne spotkanie było tylko ogólne, bez konkretów, a potem nikt z powiatu już się nie odzywał. My jesteśmy gotowi do współpracy przy tej inwestycji, uważamy, że najlepiej byłoby realizować ją na podstawie trójstronnego porozumienia (gmina, powiat i GDDKiA) tak jak projektowaną obecnie przebudowę wyjazdu z Wieliczki. Czekamy na sygnał ze strony starostwa – twierdzi Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji.

Wrócimy do tematu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie