Wieliczka wybuduje dwa ronda. W planach są jeszcze estakady

Jolanta BiałekZaktualizowano 
Andrzej Banaś / Polska Press
Nowe rozwiązania komunikacyjne mają usprawnić ruch na zakorkowanym wielicko-krakowskim odcinku trasy krajowej nr 94 (dawnej „czwórki”). To projekt Wieliczki. Teraz przyłączy się do niego także województwo małopolskie

Jako pierwsze powstaną ronda. Zaprojektowano je na newralgicznych wielickich skrzyżowaniach - przy wjeździe do miasta (zbieg ulic Krakowskiej i Kościuszki oraz drogi krajowej nr 94), a także na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza.

Inwestycja, której wartość wyliczono na 6,5 mln zł, zostanie wykonana w przyszłym roku. Połowę kosztów prac pokryje dotacja z rządowego Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 (tzw. schetynówka).

Budowa rond ruszy w marcu. Prace potrwają 8-9 miesięcy. Jak podaje Teresa Kuchnia, dyrektorka wielickiego Gminnego Zarządu Dróg, przy wjeździe do Wieliczki zaprojektowano małe rondo - o średnicy zewnętrznej 35 m, z wyspą otoczoną dostępnym dla ruchu „pierścieniem” o szer. 2,5 m. Podobne prace będą wykonane w rejonie zbiegu ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza.

Prócz modernizacji skrzyżowań, inwestycja ta obejmie także częściową przebudowę chodników, nawierzchni jezdni i zatoki autobusowej oraz budowę nowego przystanku przy ulicy Krakowskiej.

Wjazd do Wieliczki jest koszmarem kierowców od dawna. Korki ciągną się tam często do granicy z Krakowem. Ten sam problem mają wszyscy chcący wyjechać na drogę krajową. Powstanie tam ronda powinno poprawić sytuację, ale problemu nie rozwiąże. By w całości unormować ruch w tym rejonie, potrzebna jest estakada nad trasą nr 94.

Projekt jej budowy zrodził się w Wieliczce przed rokiem. Władze miasta i powiatu przygotowały koncepcję architektoniczną dla tej inwestycji. Zadeklarowały też, że sfinansują część prac i poprosiły o pomoc przy tym przedsięwzięciu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Koncepcję wykonania estakady przy wjeździe do Wieliczki zaopiniowała pozytywnie także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Plan zakłada, że dwupoziomowe skrzyżowanie przy zbiegu ulicy Krakowskiej z drogą nr 94 będzie wzorowane na największych tego typu krakowskich obiektach. Ruch w kierunku Wieliczki ma się odbywać po wiadukcie, natomiast przy wyjeździe z miasta w stronę Krakowa i Tarnowa - pod nim. Koszty wprowadzenia takiego rozwiązania są szacowane na 20-30 mln zł.

Wieliczka zabiega teraz, by w budżecie państwa na 2018 r. zabezpieczono 2 miliony zł na przygotowanie dokumentacji dla estakady. Jeśli tak się stanie, budowa drogowego wiaduktu może ruszyć już w roku 2019.

- O wsparcie tej inwestycji zaapelowaliśmy także do województwa małopolskiego. Zaproponowaliśmy, by projekt poprawy sytuacji drogowej w tym rejonie poszerzyć o budowę drugiej estakady - na skrzyżowaniu trasy krajowej z ulicą Niepołomską (droga wojewódzka nr 964 - przyp. red.), gdzie korki również są na porządku dziennym - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Zdaniem wicemarszałka Wojciecha Kozaka wielicki projekt jest dobry i bardzo potrzebny. - Estakady na pewno rozwiążą problemy z przejazdem pomiędzy Krakowem i Wieliczką. Zgłosiłem już tę sprawę na zarządzie. W przyszłym tygodniu planujemy zorganizować spotkanie z przedstawicielami m.in. Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz GDDKiA, by omówić ten projekt - powiedział nam wicemarszałek Kozak.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 25

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto


Fot. Archiwum Polska Press

Wideo

Materiał oryginalny: Wieliczka wybuduje dwa ronda. W planach są jeszcze estakady - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

To tylko dla samochodów osobowych. Ciężarówka się nie zmieści, tym bardziej autobus. Pomyślcie także o wielkogabarytowych pojazdach, które musza mieć pas ruchu o szerokości 3,5 metra (autobusy).

zgłoś
B
Beata

Dawno temu na spotkaniu "miasta" z mieszkańcami usłyszałam zapewnienia dla mieszkańców ul. Gdowskiej że takie połączenie nigdy nie nastąpi - przynajmniej nie jako " wpięcie" w rondo przy tej ulicy Coś się zmieniło ???

zgłoś
M
Maciej Filipiak

Na skrzyżowaniu 94 z Niepołomicką są już światła,
Natomiast na skrzyżowaniu z ul. Powstania Styczniowego non stop są wypadki - to bardzo niebezpieczne i stale zakorkowane skrzyżowanie, zwłaszcza wieczorem.

zgłoś
G
Gość

a gdzie Andrzej Masny? czy już się wypowiedział?

zgłoś
O
Obwodnica

Zamiast pakować kasę w ul. Niepolomska powinno się raczej dokończyć wschodnia obwodnice Wieliczki - odcinek pomiędzy ul. Powstania Styczniowego a Dobczycka i tam powinna docelowo przebiegać droga wojewódzka 964 a nie ul. Asnyka i Niepolomska przez środek miasta!
Kto i dlaczego blokuje dokończenie wschodniej obwodnicy??

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3