Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczkę i Kraków połączy wreszcie ścieżka rowerowa wzdłuż DK 94

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Za około rok rowerzyści mają mieć do dyspozycji ścieżkę rowerową wzdłuż DK 94 na odcinku Wieliczka - Kraków (zdjęcie ilustracyjne)
Za około rok rowerzyści mają mieć do dyspozycji ścieżkę rowerową wzdłuż DK 94 na odcinku Wieliczka - Kraków (zdjęcie ilustracyjne) fot. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polska Press
Wyczekiwana droga dla rowerów ma być gotowa jesienią 2022 roku. Prace projektowe związane z inwestycją wartą ponad 3 mln zł zmierzają już do finału. Ścieżka rowerowa na odcinku Wieliczka – Kraków, wzdłuż trasy krajowej 94, powstanie z pomocą unijną, w ramach szerszego transportowego projektu. Dofinansowanie dla Wieliczki na to przedsięwzięcie zostanie zwiększone, dzięki czemu fundusze unijne pokryją 85 proc. wartości kosztownego zadania.

FLESZ - Unia posadzi 3 miliardy drzew

od 16 lat

O wykonanie ścieżki rowerowej wzdłuż drogi 94 mieszkańcy apelują od lat. Choć chodzi o stosunkowo krótki odcinek rowerowej trasy – niespełna 2 km – od ulicy Krakowskiej w Wieliczce do granicy z Krakowem, inwestycja długo nie mogła dojść do skutku. Prace projektowe związane z tym przedsięwzięciem ruszyły wreszcie jesienią 2020 roku (przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj, wartość prac – 3,6 mln zł).

- Prace projektowe są już bardzo zaawansowane, co tydzień spotykamy się z projektantami i zarządcami dróg by omówić szczegóły rozwiązań technicznych. Ścieżka stanowiąca najprostsze i najszybsze połączenie Wieliczki z Krakowem powstanie po południowej stronie drogi DK 94 (po stronie Pól Półchłopka) i zostanie doprowadzona do kładki pieszo-rowerowej nad A4 na węźle wielickim. Wbrew wcześniejszym obawom najprawdopodobniej uda się całą ścieżkę poprowadzić po jednej stronie, bez konieczności wykonywania „przejść” przez DK 94. Prace budowlane związane z tą inwestycją rozpoczną się na pewno jeszcze w 2021 roku – powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.

W ostatnich dniach okazało się, że kosztowny transportowy projekt, wart w sumie ponad 6,3 mln zł, będzie realizowany z pokaźniejszą niż zakładano pomocą unijną (z puli na zintegrowane inwestycje terytorialne). Dotacja dla Wieliczki została tu zwiększona o 600 tys. zł (do blisko 5,4 mln zł), co oznacza, że fundusze zewnętrzne pokryją 85 proc. kosztów tych robót.

- Ścieżka rowerowa wzdłuż DK 94 będzie gotowa we wrześniu lub październiku 2022 roku – takie zapewnienie padło ze strony władz Wieliczki podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej (po pytaniach radnych), przed głosowaniem nad uchwałą dotyczącą korekt finansowych związanych m.in. z tą inwestycją.

Wart ponad 6,3 mln zł transportowy projekt, który Wieliczka realizuje od jesieni 2020 obejmuje dwa zadania: budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DK 94 i parkingu w systemie park&ride w Węgrzcach Wielkich (za 3,587 mln zł) oraz P&R w Kokotowie (za 2,752 mln zł).

Przy stacji PKP w Kokotowie powstanie centrum przesiadkowe na 150 miejsc, a przy przystanku kolejowym w Węgrzcach Wielkich - na 50 miejsc. W obu rejonach będą również stanowiska dla rowerów oraz zatoki postojowe „kiss&ride”, a także m.in. system monitoringu i elektronicznej informacji dla podróżnych. Również oba P&R mają być gotowe jesienią 2022 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski