Wielka inwestycja w Krakowie: utrudnienia dla kierowców, a później szybszy przejazd pociągiem

Piotr Tymczak
W sobotę (12 marca) rusza kolejny etap budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, który znacząco wpłynie na utudnienia ruchu samochodowego w rejonie estakady nad ul. Wielicką. Inwestycja ma pozwolić na skrócenie czasu jazdy lokalnych szynobusów o ok. 5 minut, a dalekobieżnych pociągów w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut.

Czytaj też: Komunikacja. Zamknięta estakada, remonty nakładkowe poczekają [WIDEO]

W związku z budową łącznicy kolejowej w sobotę (12 marca) zostanie zamknięta Estakada im. Obrońców Lwowa (nad ul. Wielicką) oraz zamknięty będzie lewoskręt z ul. Powstańców Śląskich w ul. Limanowskiego. Cały ruch będzie puszczony dołem (obok estakady) i będzie się wiązał z ogromnymi utrudnieniami dla kierowców. Estakada będzie zamknięta przez przynajmniej trzy miesiące.

Drogowcy zachęcają krakowian do korzystania z komunikacji zbiorowej. Prace nie wprowadzą utrudnień na ul. Wielickiej, tramwaje będą więc kursować bez zmian. Dla pasażerów autobusów zostanie natomiast wydzielony buspas (od 12 marca), który rozpocznie się przy ul. Kamieńskiego, na wysokości węzła nad al. Powstańców Śląskich.

Michał Pyclik z ZIKiT

Autor: Piotr Tymczak

Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego i ze Skawiny do Krakowa o około 15 minut. Ponadto przyczyni się do powstania kolejnego odcinka Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (do stacji w Skawinie), która zdecydowanie szybciej dowiezie podróżujących do centrum Krakowa, niż np. samochód i przyczyni się do odkorkowania tej części miasta.

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki składać się będzie z dwóch estakad i wiaduktu, które podtrzymywane będą w sumie przez 30 filarów, mierzących od 8 do 15 metrów. Budowa tak dużego obiektu jest procesem niezwykle skomplikowanym oraz wymagającym odpowiedniej przestrzeni. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są utrudnienia w ruchu drogowym. Prace zostały jednak tak zaplanowane, aby w okresie Światowych Dni Młodzieży (26-31 lipca 2016 r.) nie występowały żadne zmiany w organizacji ruchu samochodowego.

WIDEO: Rafał Zahuta z PKP PLK

Autor: Piotr Tymczak

W ramach inwestycji zbudowane zostaną także dwie stacje kolejowe – na Zabłociu i Krzemionkach. W przypadku przystanku na Zabłociu dawny peron zostanie przesunięty o 50 metrów w stronę Wisły. Obecnie istniejące przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pod torami powstanie hala przystankowa, w której będzie można w komfortowych warunkach oczekiwać na pociąg. z hali bezpośrednio na peron pasażerowie będą mogli wychodzić schodami. Obiekt wyposażony zostanie w większą liczbę wiat, które mają chronić pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Przystanek Kraków-Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy. Dzięki jego modernizacji oraz przebudowie będzie bardziej komfortowy dla pasażerów, jak również przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z przystanku – za pośrednictwem schodów lub windy – będzie można dostać się do tramwaju.

**INWESTYCJA w LICZBACH:
3 - estakady
2 - wiadukty
2 - kładki peronowe
2 - przejścia pod torami
8,8 km - pojedynczego toru
6,5 km - sieci trakcyjnej.
3,1 tys. - ton stali zbrojeniowej
6,7 tys. - ton stali konstrukcyjnej
25,5 tys. - ton betonu
257 978 744,89 PLN (brutto) - wartość robót budowlanych

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lukas214

Spokojnie, tu pomyśleli pewnie o tym, ze urzędnicy bedą sobie śmigać pasem autobusowym, a plebs przesiądzie sie do autobusów wiec, wpadnie kasiora na darmowe żarcie dla nich w urzędzie i kawusie.

Czemu do tego cholera, nikt nie pomyśli i nie zrobił jeszcze dodatkowego tunelu, estakady dla samochodów. Bo co bo w tym miasto jest dla urzędasów i nic więcej.

Inwestycja za grube miliony, czas 5 min szybciej pociągiem.

g
g

Co to za głupie gadanie, że nie da się? Da się poprowadzić tymczasową drogę, zbudować ją jak jest potrzeba i inwestor PKP powinien ponieść koszty związane z budową tej drogi. Oczywiście łatwiej jest kosztem mieszkańców nic nie zrobić i tylko ograniczyć się do wyłączenia estakady i zamknięcia jezdni. Idiotyczny sposób myślenia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3