Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielki propagator kalwinizmu

ALG
Strona tytułowa Biblii Brzeskiej. Do jej przetłumaczenia na język polski przyczynił się również Szymon Zacjusz.
Strona tytułowa Biblii Brzeskiej. Do jej przetłumaczenia na język polski przyczynił się również Szymon Zacjusz.
HISTORIA. Szymon Zacjusz - człowiek, który miał ogromny wpływ na życie religijne w szesnastowiecznej Polsce i Wielkim Księstwie Litewskim - urodził się w Proszowicach.

Strona tytułowa Biblii Brzeskiej. Do jej przetłumaczenia na język polski przyczynił się również Szymon Zacjusz.

Choć pochodził z Proszowic, próżno szukać tu jakichkolwiek pamiątek po nim. Nie ma swojej ulicy, placu, nawet tablicy. Bardziej znany jest w Bochni, gdzie zakończył swoje bardzo bogate życie jako liczący ponad 80 lat starzec. Jeżeli wierzyć źródłom historycznym - w tej kwestii nie zawsze zgodnym - w tym roku mija 420. rocznica śmierci Szymona Zacjusza, humanisty, wielkiego propagatora reformacji.

Być może słaba znajomość tej postaci w rodzinnym mieście wynika z faktu, że o pierwszym okresie jego życia wiadomo bardzo niewiele. Źródła ograniczają się do bardzo lapidarnej informacji, że urodził się w roku 1507, jego prawdziwe nazwisko brzmiało Szymon Żak i że "dzieciństwo spędził w Proszowicach". Kim byli rodzice, czym się zajmowali, czy miał rodzeństwo, trudno dziś dociec. Można się tylko domyślać, że pierwsze nauki pobierał w miejscowej szkole przykościelnej. Musiała ona być na owe czasy szkołą niezłą, bo lista proszowian, którzy w XV i na początku XVI stulecia studiowali w Akademii Krakowskiej, a nawet robili "kariery" w wielu dziedzinach, jest długa. Najbardziej znane postaci z tamtego okresu to: Stanisław Budek, czyli późniejszy ojciec Rafał, przełożony polskich bBernardynów; wybitny historyk kościoła Stanisław Bzowski; nadworny kaznodzieja Zygmunta Augusta Marcin Kurek czy wreszcie na wpół legendarny Stańczyk.

Szymon Żak na Akademię Krakowską trafił w 1523 roku. Po trzech latach ukończył ją z tytułem bakałarza i rozpoczął pracę jako kantor (opiekun chóru) w szkole św. Floriana. W 1532 roku zdobył tytuł magistra i został rektorem szkoły zamkowej na Wawelu. Jednocześnie wykładał w Akademii. "Przejęty dziełami starożytnych i ludzi Odrodzenia, należał w Krakowie do grona młodych humanistów, wybijając się świetną znajomością łaciny, greki i hebrajszczyzny, a nadto gładkimi łacińskimi panegirykami pisanymi, jak się zdaje, bardziej z potrzeby pieniędzy (których chronicznie nie miał) niż przekonań wewnętrznych" - pisze prof. Feliks Kiryk.

Około roku 1535 życie Szymona Zacjusza uległo gruntownej zmianie. Dał się poznać jako zwolennik reformacji i kalwinizmu, co spowodowało, że - jako wróg Kościoła katolickiego - musiał opuścić Kraków. Od tamtej pory działał przede wszystkim na Litwie oraz w Bochni. To właśnie z jego osobą związane są początki kalwinizmu w Wielkim Księstwie Litewskim, gdzie trafił w roku 1552 na dwór Mikołaja Radziwiłła Czarnego. Już rok później w wileńskim pałacu odbywały się pierwsze nabożeństwa reformowane. Za jego namową Radziwiłł ufundował pierwsze zbory. Później za tym przykładem poszli inni magnaci, a Zacjusz został przełożonym litewskich zborów protestanckich. Gdy w roku 1560 zwołano w Pińczowie synod dla zawarcia unii z Małopolanami, to Szymon Zacjusz przewodził delegacji litewskiej.

W tym samym roku został członkiem zespołu, który przygotowywał tłumaczenie Biblii na język polski. Zgodnie z zaleceniami Kalwina, Biblia powinna być czytana w językach ojczystych. Stąd polscy protestanci też potrzebowali swojego tłumaczenia. W skład zespołu tłumaczy weszli wybitni teologowie, a Mikołaj Radziwiłł Czarny należał do - jakbyśmy to dzisiaj powiedzieli - najpoważniejszych sponsorów przedsięwzięcia. Wydrukowana w roku 1563, w nakładzie 500 egzemplarzy, Biblia Brzeska (wydana w Brześciu Litewskim) stała się podstawowym dziełem w zborach ewangelickich na terenie Litwy i Korony. Tak było do momentu, aż Mikołaj Krzysztof Radziwiłł (syn Czarnego), za namową jezuitów, w ofierze "za grzechy ojca" postanowił wykupić i zniszczyć wszystkie egzemplarze protestanckiej Biblii. Około 30 sztuk jednak ocalało.
Związki Szymona Zacjusza z Bochnią datują się jeszcze do pierwszej połowy XVI stulecia. Przez osiem lat (1540-48) był proboszczem w Krzyżanowicach. W tym okresie zerwał z celibatem, a z poślubioną mieszczką Katarzyną Przeklotówną miał dwie córki. W Bochni osiadł też pod koniec swojego życia. Kłopoty finansowe, które przeżywał w młodości, odeszły do przeszłości. Zgromadził wielki majątek w postaci domów, zagród, posiadał kram solny na rynku. "Początkowo opowiadano o nim sensacyjne wiadomości, przedstawiając go jako niszczyciela kościołów katolickich na Litwie. Mimo burzliwej przeszłości cieszył się w mieście wyjątkową popularnością, a głoszone przez niego kazania i nowinki religijne gromadziły tłumy bochnian, zwłaszcza górników w żupie. Prawdopodobnie pod koniec życia miał chore nogi, stąd wożono go na zamek żupny w specjalnej, ozdobnej kolasie, a o jego naukach wspominano w Bochni długo po jego śmierci" - głosi jedno ze źródeł.

Szymon Zacjusz zmarł prawdopodobnie w roku 1591. Zgodnie z kalwińskim zwyczajem, został pochowany w ogrodzie swojego domu przy ulicy Białej. W roku 1956, podczas budowy nowy nowego domu, odkryto szczątki jego oraz żony i córki.

(ALG)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski