Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Winni mają poprawić strefę

Arkadiusz Maciejowski
Na Dębnikach strefa płatnego parkowania pojawi się po raz pierwszy
Na Dębnikach strefa płatnego parkowania pojawi się po raz pierwszy
Kontrowersje. W poniedziałek parkomaty zaczną działać m.in. na Dębnikach. Po interwencji „DP” część absurdów drogowych już zniknęła.

Po naszym wczorajszym tekście pt. „Strefa pełna absurdów. Urzędnicy czekają, aż... znaki zetrą się same”, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Jerzy Marcinko wezwał do siebie osoby odpowiedzialne za wadliwe przygotowanie nowej organizacji ruchu na Dębnikach, Grzegórzkach i w Krowodrzy. Efekty spotkania są jednak dość marne.

– Płatny postój na tych obszarach zostanie wprowadzony od poniedziałku i do tego czasu na polecenie dyrektora wszystkie uchybienia mają zostać poprawione. Jeśli tak się nie stanie, wtedy wobec winnych wyciągane będą konsekwencje – przekonuje Michał Pyclik z biura prasowego ZIKiT.

Nie wiadomo, jak prawidłowo parkować

Przypomnijmy, że podczas naszego środowego objazdu Dębnik oraz części Krowodrzy i Grzegórzek ujawniliśmy mnóstwo błędów w przygotowanym oznakowaniu ulic. Kierowcy czują się zdezorientowani.

Dla przykładu na ul. Zagrody ustawiony został znak wskazujący, że należy parkować całym pojazdem na chodniku. – Tymczasem wymalowane na jezdni oznakowanie wskazuje, że należy zaparkować na części jezdni i części chodnika. Nie wiadomo więc ostatecznie, którymi wskazaniami się sugerować – wytykał Krzysztof Twardoch, mieszkaniec Dębnik.

Na ul. Praskiej, w miejscu, w którym wkrótce ma zacząć funkcjonować przystanek autobusowy, urzędnicy wyznaczyli miejsce parkingowe. Gdy zorientowali się, że to błąd, część znaków usunęli. Na chodniku zostały jednak linie sugerujące, że można tam zaparkować. Nie wymazano ich, bo – zdaniem pracowników ZIKiT – nie da się tego wykonać. Urzędnicy liczą, że linie... same się wytrą.

Kto jest winny drogowym absurdom?

Michał Pyclik z ZIKiT przekonuje, że nie ma jednego winnego popełnionych błędów. – Każdy przypadek jest inny. W niektórych miejscach winę ponoszą osoby odpowiedzialne za malowanie oznakowania, w innych błędy pojawiły się w projekcie, na podstawie którego znaki były ustawiane – przyznaje Pyclik.

Niewątpliwie chaos spotęgował zawiły mechanizm przygotowywania nowych obszarów włączanych do strefy płatnego parkowania. Okazuje się bowiem, że projekt nowej organizacji ruchu wykonała firma Dromar, wynajęta przez ZIKiT, a już za ustawianie i malowanie znaków odpowiadają dwie inne firmy: Zakład Zabezpieczenia Ruchu Drogowego oraz TM-VIA. – Jedna odpowiada bowiem za drogi powiatowe, a druga za gminne – przyznaje Michał Pyclik z ZIKiT.

Gdy na danej ulicy malowane są nowe pasy wyznaczające granicę parkowania jednocześnie powinien być ustawiany odpowiedni znak pionowy. Urzędnicy przyznają jednak, że czasem najpierw jest ustawiany znak, a linie malowane później, ze względu na parkujące auta.

Już to może prowadzić do pomyłek. Ekipa odpowiadająca za malowanie pasów powinna prowadzić prace zgodnie z projektem. Problem w tym, że jak przyznali urzędnicy, sam projekt również zawiera błędy.

Ustawianie i malowanie nowych znaków powinien nadzorować inspektor ZIKiT. – Taka osoba jest w terenie i kontroluje prace, jednak nie może być podczas całego malowania – przekonuje Michał Pyclik. Zaznacza jednak, że inspektor każdorazowo informowany jest o zakończeniu robót i wtedy jedzie na ich odbiór. Ewidentnie nie zauważył jednak wielu pomyłek ekipy ustawiającej oznakowanie.

W ZIKiT przekonują, że według ich szacunków „problematyczne miejsca”, np. takie, w których ustawiony słupek utrudnia mieszkańcom wjazd na posesję, stanowią obecnie mniej niż trzy procent całego oznakowania stworzonego na potrzeby nowej strefy płatnego parkowania. – Część ulic, która pojawiła się w artykule, np. Zagrody czy Praska, już jest poprawiona – podkreśla Michał Pyclik.

– Jeśli po weekendzie nadal wykrywane będą błędy, dyrektor ponownie wezwie do siebie przedstawicieli projektantów oraz wykonawców i wyciągnie konsekwencje – dodaje Pyclik. Karą może być m.in. zmniejszenie zapłaty za błędne wykonanie prac. Dokładne rozliczanie nastąpi bowiem dopiero po zakończeniu robót.

W poniedziałek nasi reporterzy ponownie udadzą się więc w teren, aby sprawdzić, czy wszystkie absurdy drogowe zniknęły. Czekamy też na Państwa sygnały pod adresem [email protected]

Od poniedziałku uruchomiona zostanie także specjalna infolinia ZIKiT. Pod numerem 12-616-73-00 od poniedziałku do piątku w godzinach 10 –16 przyjmowane będą wnioski mieszkańców dotyczące korekt organizacji ruchu w poszerzonej strefie płatnego parkowania.

Po abonament także w weekend

Biuro strefy na stadionie Wisły przy Reymonta, w którym kierowcy mogą nabyć abonamenty, będzie czynne dodatkowo także w sobotę w godz. 9 – 16.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski