Wiosenne przestrojenie

DD
Długie spacery (nawet w deszczu) pomogą nam osiągnąć równowagę Fot. Theta
Długie spacery (nawet w deszczu) pomogą nam osiągnąć równowagę Fot. Theta
Wiosna tuż, tuż... Dni są coraz bardziej słoneczne, a my zamiast rozpierającej energii odczuwamy zmęczenie, senność, rozdrażnienie i brak chęci do pracy.

Długie spacery (nawet w deszczu) pomogą nam osiągnąć równowagę Fot. Theta

RYTMY ŻYCIA. Organizm musi się przystosować do klimatu nowej pory roku

Te nieprzyjemne odczucia, które mogą być udziałem niektórych osób, to skutek procesów przestrajania się organizmu z rytmu jesienno-zimowego na rytm wiosenno-letni. Zmienia się wówczas sposób funkcjonowania układu krążenia, tętno, częstość oddychania oraz poziom hormonów, które wpływają na nasz nastrój. Powodem złego samopoczucia jest także inna niż zimą wilgotność powietrza, gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego, skoki temperatury, co może nasilać dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego (zwłaszcza u osób będących już pacjentami kardiologów). Przesilenie wiosenne najgorzej znoszą osoby starsze i osłabione.

Wczesną wiosną stajemy się też bardziej podatni na infekcje wirusowe i bakteryjne, np. łatwiej się przeziębiamy. Ostatnie lata wykazały jednoznacznie, że grypa jest czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, dlatego też naukowcy i lekarze zalecają profilaktyczne szczepienie przeciwko grypie - może to zapobiec ciężkim powikłaniom, w tym także zawałowi mięśnia sercowego. Adaptacja do nowych, wiosennych warunków klimatycznych może potrwać parę tygodni, ale możemy też znacznie przyspieszyć ten proces. Jak to zrobić? Wprowadzając niewielkie, ale znaczące zmiany w stylu życia i diecie. W zimie jesteśmy mniej aktywni fizycznie, większość czasu spędzamy w ogrzanych pomieszczeniach, doskwiera nam brak światła słonecznego, jemy więcej kalorycznych, tuczących potraw, a niewiele warzyw i owoców. Dlatego teraz starajmy się to radykalnie zmienić. Najlepszą metodą na bezproblemowe przejście okresu wczesnej wiosny jest umiarkowana aktywność fizyczna, np. długie spacery na świeżym powietrzu pomogą nam osiągnąć równowagę. Organizm wzmocni również słońce, dieta bogata w białko, mikroelementy i witaminy. Zmiany w diecie powinny polegać przede wszystkim na zrezygnowaniu z tłustych, smażonych mięs, zawiesistych sosów, zup i dań mącznych, na rzecz potraw zawierających duże ilości warzyw i owoców, ryb, drobiu, chudego nabiału, olejów roślinnych zamiast tłuszczów zwierzęcych. Ograniczmy słodycze, ciasta, cukier, unikajmy używek i alkoholu. Stosując się do tych zaleceń przez cały rok, przeżyjemy jeszcze niejedno wiosenne przesilenie, bowiem organizm odwdzięczy nam się zdrowym sercem i sprawnym układem krwionośnym.

Zadbajmy też o sen i odpoczynek, co pozwoli szybko zregenerować siły i odzyskać energię. Stresów całkowicie nie unikniemy, jednak pewien dystans i umiejętność radzenie sobie z trudnymi sytuacjami oraz duża dawka optymizmu dobrze wpłyną na nasze samopoczucie psychiczne i fizyczne.

(DD)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie