Witamina D. Badania naukowe dowodzą, że odgrywa bardzo istotną rolę w organizmie

(DD)Zaktualizowano 
Już jesienią powinniśmy pomyśleć o suplementacji witaminy D
Już jesienią powinniśmy pomyśleć o suplementacji witaminy D Fot. archiwum
W okresie jesiennym specjaliści często mówią o tym, jak ważna jest witamina D i zalecają, by ją suplementować. Przejściowa moda czy nowy trend? Okazuje się, że ani jedno, ani drugie.

Lekarze potwierdzają: witamina D, wcześniej stosowana głównie po to, aby zapobiegać krzywicy, odgrywa wiele znaczących ról w naszym organizmie. O jej roli opowiada Ewa Kłosowska, mgr farmacji z Apteki Medicover.

Naukowcy od dawna badają wpływ witaminy D na organizm i wraz z postępem medycyny wciąż dokonują nowych odkryć. Dziś wiemy, że jej receptory znajdują się prawie w każdej komórce ludzkiego ciała. Optymalne stężenie witaminy D w organizmie jest niezbędne dla właściwej siły mięśniowej, co ma istotne znaczenie zarówno dla osób aktywnych, jak i ludzi starszych oraz rekonwalescentów.

Skutki niedoboru

Potrzebuje jej też układ kostny. Bez witaminy D nawet odpowiednia podaż wapnia wraz z pokarmem na nic się nie zda, ponieważ to kalcytriol (aktywna postać witaminy D3) odpowiada za jego wchłanianie i wbudowywanie go w kości.

Witamina D jest jednym z ważnych czynników, które modulują odpowiedź naszego układu immunologicznego. Poprzez receptory na limfocytach, neutrofilach i makrofagach stymuluje ochronę przeciwbakteryjną. Przy jej niskim stężeniu we krwi, komórki odpornościowe nie są w stanie walczyć z infekcjami. Osoby z niedoborem witaminy D częściej padają ofiarami zakażeń. Ponadto niski poziom tej witaminy w organizmie podnosi ryzyko zarażenia się niebezpieczną gruźlicą.

Wpływ niedoboru witaminy D jest również bardzo wyraźny wśród osób, które zapadają na choroby autoimmuno-logiczne, m.in. zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, toczeń, zapalenie tarczycy Hashimoto. Osoba chorująca na jedną z chorób autoagresywnych koniecznie powinna wykonać badanie poziomu witaminy D.

Dla serca i trzustki

Poziom witaminy D ma silny związek ze stanem naszego układu sercowo-naczyniowego. Od jej właściwej podaży zależy zmniejszona zachorowalność na nadciśnienie tętnicze oraz choroby serca. Witamina D wpływa na kurczliwość mięśnia sercowego, obniżając ryzyko powstawania schorzeń sercowo-naczyniowych.

Witamina D zwiększa również wrażliwość tkanek na insulinę. Badania pokazały, że wyższy jej poziom chroni osoby otyłe przed rozwojem cukrzycy typu 2. Fakt ten ma ogromne znaczenie dla osób z zespołem metabolicznym oraz insulinoopornością.

Lekarstwo na depresję

Już dawno zaobserwowano, że nasilenie stanów depresyjnych i schorzeń układu nerwowego ma miejsce przeważnie zimą. Za taki stan rzeczy odpowiada brak słońca, pod którego wpływem organizm wytwarza witaminę D. W naszej szerokości geograficznej jej produkcja pod wpływem promieni słonecznych odbywa się wyłącznie od maja do sierpnia. Co więcej, witamina D nie jest w żaden sposób magazynowana, a jej ilości dostarczane w pożywieniu są niewystarczające - przez pozostałą część roku należy ją więc suplementować. Odpowiednia podaż witaminy D chroni przed złymi doświadczeniami związanymi ze spadkiem nastroju czy osłabieniem zdolności kojarzenia. To jednak nie wszystko…

Udowodniono, że osoby z wysokim poziomem witaminy D rzadziej zapadają na nowotwory okrężnicy i jelita grubego. Potwierdzono również jej zbawienny wpływ na prostatę i piersi - chroni je przed rakiem. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D wykazują osoby z chorobami autoimmunologicznymi, starsze (u ludzi w wieku podeszłym proces jej produkcji jest zaburzony) oraz otyłe. Niezbędna dla organizmu dawka witaminy D wynosi od 800 do 2000 IU na dobę - tyle codziennie powinniśmy jej dostarczać. Gdy niedobór jest duży, lekarz może zalecić zwiększone ilości. Wniosek: nie ma lepszego sposobu na zdrowie niż „słońce w pigułce”.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3