Witamina D - występowanie, jak działa, gdzie szukać, kto powinien suplementować. Co warto wiedzieć o witaminie D

Anna Kowalska
Witamina D jest niezbędna dla mocnych kości, ale naukowcy potwierdzają także jej dobroczynny wpływ na kondycję całego organizmu, także na budowanie jego odporności na infekcje. Jednym z produktów bogatych w witaminę D są tłuste ryby morskie
Witamina D jest niezbędna dla mocnych kości, ale naukowcy potwierdzają także jej dobroczynny wpływ na kondycję całego organizmu, także na budowanie jego odporności na infekcje. Jednym z produktów bogatych w witaminę D są tłuste ryby morskie Pixabay
Udostępnij:
Witamina D bywa nazywana witaminą słońca, ponieważ organizm wystawiony na ekspozycję słoneczną sam ją wytwarza, jednak w naszym klimacie niezbędna jest suplementacja witaminy D w okresie od jesienno-zimowym. Zbyt niski poziom witaminy D prowadzi do depresji i osteoporozy, a coraz więcej badań potwierdza także, że niedobór witaminy D może również zwiększyć ryzyko zakażenia koronawirusem.

Witamina D pełni kluczowa rolę w procesie prawidłowego funkcjonowania organizmu

Witamina D odpowiada nie tylko za mocne kości i zdrowe zęby, ale tez za dobre samopoczucie psychiczne i odporność. Jej niedobór może prowadzić do osteoporozy, chronicznego zmęczenia, zaburzenia koncentracji a nawet depresji. To właśnie witamina D bierze udział w budowaniu odporności organizmu na infekcje, naukowcy mają coraz więcej dowodów także na to, że jej prawidłowy poziom pozwala łagodniej przechodzić zakażenie koronawirusem.

Witamina D na mocne kości

Pij mleko, będziesz miał mocne zęby i zdrowe kości – mawiały nasze babcie. Witamina D obecna w produktach mlecznych, jest bowiem kojarzona głównie z gospodarką wapniowo-fosforową w organizmie. Rzeczywiście, jej odpowiedni poziom ma pozytywny wpływ na proces remineralizacji kości, a jej niedobory prowadzą do osteoporozy. By zapobiegać krzywicy, u niemowląt i małych dzieci stosuje się suplementację witaminy D.

Witamina D na depresję

Witamina D ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, jej niedobór naukowcy wiążą z zaburzeniami depresyjnymi. Witamina słońca ma bowiem wpływ na uwalnianie się w mózgu hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie - serotoniny i dopaminy. Niedobór tej witaminy wpływa także na skuteczność leczenia przeciwdepresyjnego, a symptomy zbyt niskiego poziomu witaminy D – zaburzenia snu, zmęczenie, brak energii nasilają dodatkowo zaburzenia wynikające z depresji.

Witamina D a covid-19

Niedobór witaminy D może zwiększyć ryzyko zakażenia koronawirusem – to informacja, która potwierdza coraz więcej badań. Analizy pokazują, że osoby z niedoborem witaminy D przechodzą infekcję w cięższej postaci niż ci, którzy mają jaj prawidłowy poziom, m.in. częściej przebywają chorobę z utratą przytomności i niedotlenieniem. Dlaczego tak się dzieje? Witamina D ma istotny wpływ na pracę układu odpornościowego, odpowiednia suplementacja obniża ryzyko wirusowych dróg oddechowych, także w przypadku covid-19. Badania sugerują więc, że suplementacja witaminy D może złagodzić przebieg zakażenia koronawirusem.

Występowanie witaminy D

Wprawdzie zbilansowana i różnorodna dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak w przypadku witaminy D dieta jedynie w niewielkim procencie wpływa na pokrycie zapotrzebowania organizmu – dietetycy szacują, że jest to maksymalnie ok. 20 proc. dziennego zapotrzebowania, a dodatkowo na wchłanianie witaminy D wpływa odpowiednia ilość tłuszczu w pożywieniu oraz synteza skórna, czyli ekspozycja na słońce. Jakie produkty spożywcze są bogate w witaminę D?

  • Tłuste ryby morskie (śledź, makrela, sardynka, łosoś)
  • Olej z ryb (tran)
  • Jajka
  • Wątróbka
  • Mięso czerwone
  • Podroby
  • Produkty mleczne

Niedobór witaminy D

Brak energii, ciągłe zmęczenie, wyczerpanie fizyczne, bóle kości i pleców, wypadanie włosów, częste infekcje dróg oddechowych, przeziębienia i grypa mogą sugerować niedobór witaminy D. Nieprawidłowy poziom witaminy słońca zwiększa także ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy i chorób autoimmunologiczych.

Poziom witaminy D można zbadać wykonując analizę krwi.

Badania wskazują, że niedobór witaminy D może powodować także nieprawidłowy poziom magnezu w organizmie, to on bierze bowiem udział w aktywacji witaminy D w organizmie. Bogate w magnez produkty to, m.in. kasza gryczana, płatki owsiane, banany, brokuły, orzechy laskowe, natomiast „wypłukują „ go z organizmu kawa i alkohol.

Jak suplementować witaminę D

Witamina D nazywana bywa witaminą słońca – ekspozycja na promienie słoneczne sprawia, że organizm sam produkuje tę drogocenną witaminę, jednak w naszym klimacie w okresie od września do maja konieczne jest suplementacja witaminy D. Aby zapewnić organizmowi odpowiednie warunki, by wyprodukował witaminę D wystarczy 20-minutowy spacer w słoneczną pogodę, jesienią, zimą i wczesną wiosną, kiedy słońce operuje warto wspomóc organizm dostarczając ją w postaci suplementu/leku.

Przedawkowanie witaminy D

Wydawać by się mogło, że skoro witaminę D produkuje sam organizm, sam będzie także regulował jej ilość. Nic bardziej mylnego, w organizmie może jej być i za mało, i za dużo, zarówno niedobór witaminy D jak i przedawkowanie są niebezpieczne dla człowieka. Łatwo przedawkować witaminę D, gdy dostarczamy ją jednocześnie przebywając na słońcu, stosując dietę bogatą w produkty zawierające witaminę D oraz suplementując ją. Przedawkowanie powoduje osłabienie, brak apetytu, nudności, zaburzenia pracy serca, nerek i układu nerwowego. U dorosłej osoby o przedawkowaniu mówimy w przypadku przyjęcia dawki czterokrotne większej od zalecanej, gdzie dzienna dawka dla osoby dorosłej to ok. 2000 UI (dawka witaminy D powinna być dostosowana do wieku, wagi, rodzaju diety i trybu życia).

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Witamina D - występowanie, jak działa, gdzie szukać, kto powinien suplementować. Co warto wiedzieć o witaminie D - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agata

Teraz gdy nie ma słońca suplementuje witaminę D, ona i szampon hairmedic przyczynili się do tego, że moje włosy znowu stały się gęste i przestały wpadać. Dzięki witaminie mam również mocniejsze tabletki. Codziennie łykam jedną kapsułkę, która ma 2 tys jednostek.

Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie