Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Włos w zupie, stary kotlet i oszukany drink

DOROTA DEJMEK
Zamawiając danie z karty, zawieramy umowę, którą obie strony muszą wypełnić. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub długo czekaliśmy na posiłek, mamy prawo do reklamacji. Fot. Ingimage
Zamawiając danie z karty, zawieramy umowę, którą obie strony muszą wypełnić. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub długo czekaliśmy na posiłek, mamy prawo do reklamacji. Fot. Ingimage
Wprawdzie kryzys mocno przerzedził klientów lokali gastronomicznych (przynajmniej niektórych) i częściej jadamy w domu, ale nie znaczy to, że od czasu do czasu nie korzystamy z pizzerii, barów szybkiej obsługi, a nawet eleganckich restauracji. I nie zawsze możemy być zadowoleni z serwowanych dań lub obsługi. Co wówczas?

Zamawiając danie z karty, zawieramy umowę, którą obie strony muszą wypełnić. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub długo czekaliśmy na posiłek, mamy prawo do reklamacji. Fot. Ingimage

GASTRONOMIA. Reklamacja zamówienia w lokalu gastronomicznym to nasze prawo. Reagujmy, jeśli nie jesteśmy zadowoleni z jakości posiłku lub obsługi.

Co robić, jeśli znajdziemy w zupie przysłowiowy włos, jeśli potrawa wydaje nam się cokolwiek nieświeża, w sałatce nie ma deklarowanych w karcie składników? Czy reagować, jeśli herbata dotarła na nasz stół zaledwie letnia, chociaż - dla rozgrzewki - prosiliśmy o gorącą, kawa to nie kawa, ale lura, a ulubiony drink ma inny smak niż ten, do którego jesteśmy przyzwyczajeni? Czy musimy się godzić na poplamiony obrus, niedokładnie umyte sztućce i inne podobne zaniedbania?

Możemy reklamować

W każdym z opisanych przypadków możemy reklamować usługę gastronomiczną. Przede wszystkim zawsze mamy prawo domagać się wymiany zamówienia (zaserwowanego dania), jeśli jest ono niezgodne z umową - czyli opisem w karcie (dodajmy, że niezgodne z umową jest także zawyżanie rachunku poprzez doliczenie kosztów obsługi bez poinformowania o tym klienta; każde doliczenie opłaty za serwis do rachunku musi być wcześniej konsumentowi wiadome).

Jeśli zamówiona potrawa jest niezgodna z umową, prosimy obsługę lokalu o wymianę dania lub obniżkę rachunku.

Podstawą do domagania się wymiany (naprawy) zamówienia lub obniżki rachunku są także, oprócz oczywistych uchybień (np. włos w zupie) takie okoliczności, jak niedotrzymanie zadeklarowanego czasu dostarczenia posiłku (w lokalu czy w dostawie do domu) oraz niewłaściwa temperatura potrawy.

Powodem reklamacji mogą być także brudne stoły, obrusy, talerze, szkło oraz sztućce - prosimy wówczas obsługę o natychmiastowe usunięcie zaniedbań.

Jeśli jednak nasze uwagi nie zostaną uwzględnione i obsługa lokalu gastronomicznego odmawia uznania reklamacji, nie wdawajmy się w jałowe dyskusje. Od razu, na miejscu, napiszmy zażalenie, przedstawiając szczegółowo zaistniałą sytuację i zgodnie z procedurą pozostawmy reklamację do rozpatrzenia przez właściciela lokalu. Podobnie jak punkt handlowy, tak i zakład gastronomiczny ma dwa tygodnie na udzielenie odpowiedzi.

Prawo jest dla nas

W przypadku składania reklamacji przydatna będzie znajomość ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, regulującej także kwestie związane z odstąpieniem od umowy w przypadku wystąpienia niezgodności towaru z zamówieniem.

Właśnie w oparciu o tę ustawę możemy domagać się stosownego zadośćuczynienia od właściciela lokalu gastronomicznego, jeśli chodzi o zaserwowane nam potrawy. Każdy lokal gastronomiczny powinien posiadać własny, dobrze widoczny cennik i jadłospis z datą jego wystawienia. Powinien on zawierać podstawowe informacje o cenie i masie produktów. Kierując się kartą zamawiamy posiłek w restauracji, a tym samym zawieramy umowę. W konsekwencji jesteśmy zobligowani do zapłaty za zamówiony posiłek, a restaurator jest obowiązany ten posiłek przygotować. Po stwierdzeniu niezgodności zamówienia z umową możemy domagać się od lokalu gastronomicznego albo wymiany dania na właściwe albo żądać zwrotu pieniędzy - czyli równowartości posiłku. Jeśli nie przyniesie to skutku, piszemy reklamację.
Jak wspomniano, właściciel lokalu gastronomicznego ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli w przewidzianym terminie nie podejmie żadnych działań w przedmiotowej sprawie, wówczas przyjmuje się, iż uznaje on swoją winę i doprowadzi do zadośćuczynienia.

Sałatka z wkładką

Posiłek w barze lub restauracji wyraźnie nie wyszedł nam na zdrowie. Konieczna jest pomoc lekarza. W przypadku, gdyby po spożyciu potraw w lokalu doszło do objawów zatrucia, należy niezwłocznie zgłosić się po pomoc medyczną i zawiadomić oddział sanepidu. Punkty gastronomiczne mają obowiązek przechowywania przez 48 godzin próbek serwowanych potraw, dzięki czemu sanepid może szybko zweryfikować, czy do zatrucia doszło z winy lokalu. Poszkodowany klient ma prawo wnieść nie tylko skargę na lokal gastronomiczny, lecz również uzyskać pokrycie przez właściciela kosztów leczenia. Zgodnie z ustawą z 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, za wprowadzanie do obrotu towarów spożywczych o niewłaściwej jakości zdrowotnej lub zepsutych, podlega się grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 49. pkt 1.). Jeżeli sprawca (producent, lokal gastronomiczny) działa nieumyślnie, podlegać będzie grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Grzywną można też ukarać w przypadku wykorzystywania do produkcji żywności artykułów przeterminowanych.

Sporne kwestie

W spornych kwestiach pomocą służą klientom organizacje konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz oddziały sanepidu, które mogą wkroczyć do lokalu m.in. w celu zbadania stanu przechowywania czy świeżości sprzedawanych artykułów oraz terminu przydatności do spożycia produktów, z których przygotowywane są potrawy.

Przypominamy, że zastrzeżenia dotyczące nierzetelnej obsługi czy niewłaściwej jakości potraw można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy też od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Informacji udziela także Federacja Konsumentów pod nr. 0 800 007 707.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski