Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wolą dłuższą linię nowego tramwaju zamiast autostrady do centrum

Małgorzata Mrowiec
Trasa wolbromska miałaby dochodzić do ul. Doktora Twardego
Trasa wolbromska miałaby dochodzić do ul. Doktora Twardego Adam Wojnar
Inwestycje. Mieszkańcy domagają się rezygnacji z budowy trasy wolbromskiej. Uważają, że to przestarzała koncepcja, a jej efektem będą korki

Mieszkańcy z Inicjatywy 4 Dzielnica nie chcą, by wraz z tramwajem z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową budowano fragment trasy wolbromskiej. Mają alternatywną koncepcję.

- Trasa wolbromska to przeżytek planistyczny z ubiegłego wieku. Dziś takich dróg się na świecie nie buduje, bo dwupasmówka oznacza większy ruch, korki, hałas i spaliny - mówi Marcin Kornaś, mieszkaniec Prądnika Białego, działający też m.in. w stowarzyszeniu Przestrzeń-Ludzie-Miasto.

Dodaje, że absurdalne jest budowanie arterii, którą auta docierające do granic Krakowa będą wlewać się do śródmieścia i powiększać korki, stojąc na kolejnych światłach (w sumie czterech na trasie od Pachońskiego do Bratysławskiej).

Trasa wolbromska ma zostać poprowadzona od strony z Zielonek po skrzyżowanie ul. Doktora Twardego z Bratysławską. - Teoretycznie dawałaby kierowcom możliwość gładkiego dotarcia aż w rejon Nowego Kleparza, a praktycznie wygenerowałaby kolejne zatory drogowe - uważa Kornaś.

Mieszkańcy i aktywiści domagają się rezygnacji z budowy drogi na odcinku od ul. Opolskiej do Bratysławskiej. Wskazują, że będzie dublować istniejące ulice: Batalionu "Skała" AK, Prądnicką i Łokietka. Są natomiast za parkingiem park&ride przy pętli Krowodrza Górka i zapewnieniem dojazdu do niego nową drogą od ul. Pachońskiego, z jedną jezdnią w każdą stronę.

Kierowcy dojeżdżaliby tylko na parking, tu przesiadali się na tramwaj, który jedzie do centrum 11 minut. Planowana estakada nad Opolską byłaby tylko dla tramwaju. Autorzy nowego pomysłu postulują też budowę odcinka linii tramwajowej na Azory i chcą, by wzdłuż projektowanych linii powstały trasy rowerowe.

- Powinno się budować miasto wygodne do życia, bo inaczej ludzie, którzy mogliby tu tworzyć klasę średnią, będą uciekać do ościennych gmin i tam, zamiast w Krakowie, płacić podatki - argumentuje Marcin Kornaś.

Akcja zbierania podpisów pod nową koncepcją, którą mieszkańcy nazwali "Tramwaj zamiast korków", ruszy w ciągu dwóch tygodni. - Sam podpiszę petycję, być może Rada Dzielnicy też poprze ją uchwałą - mówi przewodniczący Dzielnicy IV Prądnik Biały Jakub Kosek.

Radny PO Grzegorz Stawowy komentuje, że to już czwarty wariant proponowany przez kolejne grupy mieszkańców.

- Sam nie wiem, który jest najlepszy - dodaje. Zapowiada spotkania z mieszkańcami na początku września. Informuje też, że wniosek o fundusze unijne dla budowy tramwaju do Górki Narodowej będzie rozszerzony o odnogę tramwaju na Azory.

Radny Stawowy obawia się jednak, że rezygnacja z trasy wolbromskiej zablokuje dofinansowanie unijne, a więc zaważy na losach budowy długooczekiwanego tramwaju do Górki Narodowej. Członkowie Inicjatywy tego się jednak nie boją, tłumaczą, że Unia dofinansuje tramwaj jako ekologiczny środek transportu, a nie drogę.

- Trasa wolbromska jest przewidziana w dokumentach planistycznych miasta. Ale ostateczne decyzje nie zapadły i teoretycznie, jeśli zmieni się te dokumenty, można z niej zrezygnować - mówi z kolei Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski