Wolniej Alejami Trzech Wieszczów. Prezydent chce ograniczyć prędkość

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na Alejach Trzech Wieszczów samochody stoją w długich korkach. Ograniczenie prędkości ma poprawić płynność ruchu
Na Alejach Trzech Wieszczów samochody stoją w długich korkach. Ograniczenie prędkości ma poprawić płynność ruchu fot. wojciech matusik
Komunikacja. Zdaniem urzędników jazda z prędkością 50 kilometrów na godzinę poprawi płynność ruchu i zmniejszy ilość spalin.

Urzędnicy chcą od jesieni obniżyć dopuszczalną prędkość dla pojazdów na Alejach Trzech Wieszczów do 50 km/h (teraz obowiązuje tam 70 km/h).

W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu uważają, że taka zmiana wpłynie na zwiększenie przepustowości Alej, poprawi się na nich płynności jazdy, usprawni przejazd komunikacji zbiorowej, zmniejszy emisja spalin. To jednak nie przekonuje wielu mieszkańców, którzy pomysł uważają za mocno kontrowersyjny.

- Tu samochody szybko nie jeżdżą, bo albo są wieczne korki, albo światła tak są ustawione, że nie można się rozpędzić - mówi Eugeniusz Czekaj, krakowski kierowca, którego spotkaliśmy wczoraj w rejonie Alej. - Bzdura z tym zmniejszaniem prędkości. Jako pieszy nie czuje się teraz zagrożona i myślę, że nie odczuję zmian, kiedy auta będą jeździć wolniej o 20 km/h. Taka zmiana tylko utrudni poruszanie się w __godzinach szczytu - dodaje Aneta Nowak.

Nie brak jednak mieszkańców, którzy byliby zadowoleni z nowych zasad ruchu. - A ja jestem za zmniejszeniem prędkości. Zrobią coś dla środowiska, spalin będzie mniej. Ograniczenie prędkości jest sensowne, ale pod __warunkiem, że będzie to egzekwować policja - usłyszeliśmy od Danuty Wyroby.

Ze średnią prędkością 15 km

W sprawę zaangażował się radny PiS Michał Drewnicki. Złożył interpelację do prezydenta Krakowa z prośbą o wyjaśnienie, jakie są powody wprowadzenia zmian na Alejach. Zwrócił się też o przedstawienie analiz ruchu, które potwierdziłyby zasadność ograniczenia prędkości. Poprosił o uszczegółowienie, ile aut przejeżdża przez Aleje w różnych porach dnia i jak to będzie wyglądać po wprowadzeniu zmian.

W odpowiedzi, jaką otrzymał radny Drewnicki, można przeczytać, że na wysokości skrzyżowania al. Krasińskiego z ul. Zwierzyniecką i ul. Kościuszki, według pomiarów z kwietnia bieżącego roku, przepustowość wlotu od strony Warszawy wynosi ok. 2450 pojazdów na godz. w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, a wlotu południowego odpowiednio - ok. 2450 i ok. 2150 pojazdów na godzinę. Średnia prędkość pojazdów w kierunku południowym wynosiła ok. 11-15 km/h, a północnym - ok. 15-18 km/h.

Radny został także poinformowany, że inne analizy płynności przejazdu oraz wpływu zmian na stan jakości powietrza będą możliwe do przeprowadzenia dopiero po wprowadzeniu planowanego ograniczenia prędkości.

- Najpierw powinniśmy znać wyniki badań, a później na ich podstawie decydować, czy wprowadzać zmiany w organizacji ruchu. Nie powinno być tak, szczególnie na tak ważnej arterii, jaką są Aleje, aby zasadność ograniczenia prędkości sprawdzać na __żywym organizmie - komentuje radny Drewnicki.

Mniej hałasu i spalin
Urzędnicy tłumaczą, że zmiana prędkości na Alejach była jednym z postulatów strony społecznej, które zostały zgłoszone podczas obrad „Forum na rzecz czystego powietrza”, czyli platformy dyskusyjnej z udziałem organizacji społecznych.

Wtedy aktywiści argumentowali, że obniżenie prędkości o 20 km/h pozwoli poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, obniży poziom hałasu oraz zanieczyszczenie powietrza poprzez zmniejszenie emisji spalin.

- Emisja toksycznych składników spalin jest w dużym stopniu zależna od sposobu eksploatacji silnika. Jeżeli w danym ciągu komunikacyjnym sygnalizacja świetlna jest dobrze zsynchronizowana i umożliwia płynny ruch pojazdów ze stałą prędkością 70 km/h, to zanieczyszczenie powietrza nie będzie duże - komentuje prof. Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej.

Dodaje jednak, że jeżeli natomiast ustalony limit prędkości nie gwarantuje ciągłości ruchu i wymusza częste zatrzymywanie się pojazdów, to wówczas rozpędzanie pojazdów do prędkości np. 70 km/h generuje większą ilość toksycznych składników (zwłaszcza tlenków azotu i cząstek stałych) niż rozpędzanie do prędkości 50 km/h. -_ Można stwierdzić, że wprowadzenie limitu dopuszczalnej prędkości jazdy powinno być poprzedzone analizą strumienia ruchu -___mówi prof. Brzeżański.

Zaznacza, że warto skorzystać z doświadczeń innych krajów, gdzie można spotkać system elastycznego dopasowania limitu prędkości do aktualnie istniejących warunków ruchu. Polega to na tym, że ograniczenia prędkości są wyświetlane na świetlnych znakach drogowych, co gwarantuje dużą przepustowość ciągu komunikacyjnego przy możliwie minimalnej emisji toksycznych składników spalin.

Zmiany też na innych ulicach?
W ZIKiT są przekonani, że ograniczenie prędkości na Alejach będzie zasadne.

- Paradoksalnie, pozytywnie wpłynie to nie tylko na ilość spalin, ale również na __płynność ruchu - zapewniał Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu. - Przede wszystkim zmiany odczują kierowcy włączający się do ruchu z ulic podporządkowanych, którym będzie łatwiej to zrobić, a więc kolejki na światłach po __prostu się zmniejszą - dodawał.

Wczoraj próbowaliśmy się skontaktować z Łukaszem Frankiem, ale odpisał, że jest na urlopie. W ZIKiT nie udało nam się dowiedzieć, kiedy dokładnie zmiany na Alejach zostaną wprowadzone.

Radny Drewnicki w odpowiedzi na interpelację został natomiast powiadomiony, że jeżeli ograniczenie prędkości na Alejach się sprawdzi, to urząd rozważy wprowadzenie takich rozwiązań także na innych ulicach w obszarze II obwodnicy Krakowa.

Współpraca: Katarzyna Gąsiorowska

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

p
poli

Nareszcie! Wystarczy się tam rozejrzeć, przecież to środek miasta, gęsty ruch, wąskie chodniki, przejścia dla pieszych, uliczki poprzeczne! Gdyby nie zaszłości historyczne, gdyby Aleje wybudowano dzisiaj, to nikomu by do głowy nie przyszło, żeby tam podnosić prędkość powyżej standardowej pięćziesiątki. Ba, są w Krakowie szersze ulice, mniej zagęszczone, na których obowiązuje tylko 50 km/h (na przykład al. Pokoju). Po prostu, Aleje ze względu na swe położenie nie mogą mieć podniesionej prędkości.

Natomiast zgadzam się, że jest bardzo nieoptymalne, że przez Aleje biegnie trasa przelotowa. Po wybudowaniu północnej obwodnicy zostanie domknięty ring i wtedy trzeba będzie Aleje zdegradować do drogi lokalnej.

s
skoczyl na glowke

do pustego basenu

g
gosc

Ulubiony spowalniacz matołów z ZIKITU to skrzyżowanie ze światłami, o rondach matoły nie słyszały

g
grzeg

BZDURA!

k
kierowca

koniecznie słupki na środku;) żeby progów nie omijać, dziury się omijało, to i progi się starało omijać, a oni słupki wymyślili, a wiadomo przecież ze starego słowiańskiego
powiedzenia że "tylko głupki stawiają na środku drogi słupki"
!!!

g
gość

Średnie prędkości pociągów wzrastają, średnia prędkość podróżowania wzrasta, a tu buch. Przecież w tej chwili łatwiej i szybciej dostać się samolotem tanich linii lotniczych w każde większe miasto w UE niż przejechać z północno-wschodniej części KR do Zakopanego w weekend a już w długi to szkoda mówić, można by się pewnie dostać szybciej do którejś z ameryk. Świat czasem jest nie zrozumiały.

A
Arnold

Tylko urzędnik z za biurka może coś takiego wymyślić: mniejsza szybkość większa przepustowość? Więcej spalin bo auto pojedzie na niższym biegu-czyli większe obroty silnika. Następna sprawa: likwidacja trakcji i zastąpienie jej AH komu trakcja przeszkadza.itd.itd

L
LOS

Bardzo dobra propozycia i mam nadzieje ze szybko bedzie wdrozona ,ale ludzie ,wariaci i jest ich b duzo wlacznie z kierowcami autobusow jezdza ile chce napewno nie tyle ile sa znaki ,Kto to sprawdza ,czy widzial ktos Panow POlicjantow zeby staneli i sprawdzali i lapali tych pseudo kierowcow??????To jest kpina jak pracuje POlicja i jak nas broni przed zboczencami i bandytami drogowymi.

K
Krakus

I tak skończy się na progach zwalniających, bo to ulubiony spowalniacz ruchu wg ZIKiTu.

J
Jaro

Aż dziw bierze że w tych durnych zikitowskich łbach nie zrodził się jeszcze pomysł o jednostronnym ruchu na alejach(50% spalin mniej),albo o całkowitym wyłączeniu ich z ruchu(100% spalin mniej).Choć znając ich,gdzieś w mrocznych zakamarkach ich umysłów na pewno ta myśl się kołacze.

e
ed

Skoro już cymbałki zauważyły że spaliny biorą się z hamowania, to trzeba iść krok dalej i wywalić poprzeczne blokowanie ruchu czyli skrzyżowania z utrudniającymi jazdę tramwajami i będzie płynne 70.

L
Libertas

Przy wyższych prędkościach w mieście, czyli na krótkich odcinkach jest wiecej spalin bo to się wiąże z przyspieszaniem do wyższej prędkości a potem hamowaniem czyli stratą energii.
Zatem bardziej ekologiczna jest wolniejsza, bardziej płynna jazda. Bez przyspieszania i hamowania co chwile. Łagodnie przyśpieszać i mało hamować! Miasto to nie tor wyścigowy.

G
Gość

Wolniejsza jazda, to więcej spalin, gdyż pojazdy - jeśli nie będą łamać przepisów - musiałyby jeździć na niższy biegu, czyli - paradoksalnie -na wyższych obrotach silnika, przez co będzie większe zużycie paliwa, stąd też emisja spalin i większy hałas od silników (ale mniejszy od kół). Dla ekonomicznej i ekologicznej eksploatacji typowego samochodu osobowego 70 km/h to ZA MAŁO dla właściwej jazdy (na najwyższym biegu, jaki jest w pojeździe), natomiast 50 km/h to zbyt mało dla ekonomicznej i ekologicznej jazdy także dla autobusu. Zmniejszenie szybkości spowoduje więc wzrost emisji spalin!!! Spadek emisji spalin nastąpiłby, gdyby zmniejszyła się liczba zatrzymań i ruszań z miejsca (zmniejszenie liczby sygnalizacji świetlnych i budowa przejść podziemnych, kładek...) a przede wszystkim, gdyby było MNIEJ AUT, ale szybciej się poruszających i rzadziej zatrzymujących. Powinno się przywrócić "zieloną falę" i wyświetlacze informujące, z jaką szybkością należy przejechać, by trafić na zielone (niestety, przystanki "wybijają z rytmu" autobusy i one - zamiast mieć priorytet - trafiają na "czerwoną falę"). Jedyny pojazd, który jadąc wolniej staje się bardziej ekologiczny, to tramwaj, gdyż wtedy zużywa mniej prądu (nie ma skrzyni biegów) a prąd wytwarza się w Polsce przez spalanie węgla, a więc dymienie, czyli... autobusy powinny pędzić a tramwaj - nigdy nie więcej niż 40 km/h.

k
krk

Cale miasto stoi w korkach a okolice ATW w szczególności i ta 50tka ma magicznie odkorkowac miasto...Zamiast się skupić na budowie północnej obwodnicy tak aby zamknąć ring dookoła Kraka i wybudować metro to móżdżą i móżdżą w tych zikitach i takie pomysły im wychodzą.geniusze.

r
racjonalizator

przemianować aleje na Jednego Wieszcza. Byłby mniejszy tłok?!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3