Wprowadzą strefę B na placu Matejki

Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Kontrowersje. Urzędnicy i radni planują dodatkowe ograniczenia ruchu w centrum miasta. Kierowcy obawiają się paraliżu komunikacyjnego.

Radni Dzielnicy I Stare Miasto wnioskują o wprowadzenie strefy B (ograniczonego ruchu, wjazd tylko dla mieszkańców z identyfikatorami i uprzywilejowanych pojazdów) na całym placu Matejki oraz ulicach Zacisze, Worcella i części ul. Paderewskiego - na odcinku od Akademii Sztuk Pięknych do budynku nr 4.

- Nasza uchwała w tej sprawie jest konsekwencją wprowadzania ruchu jednokierunkowego wokół Plant - wyjaśnia Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I.

Przypomnijmy, po przebudowie ulic Podwale i Dunajewskiego ruch jednokierunkowy obowiązuje już wokół Plant na odcinku od ul. Piłsudskiego do Długiej. Wiosną przyszłego roku ma zostać zmodernizowany trzeci odcinek - wzdłuż ul. Basztowej, od ul. Długiej do Pawiej. Po przebudowie Basztowej z placu Matejki nie będzie można skręcać w tę ulicę tak, jak teraz jest to możliwe - w lewo (w kierunku ul. Lubicz), a jedynie w prawo - do już istniejącej strefy B.

Dlatego urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu doszli do wniosku, żeby strefą B objąć także część placu Matejki, na wysokości Akademii Sztuk Pięknych - by kierowcy, którzy nie mogą wjechać do strefy B, jadąc w kierunku ul. Basztowej, nie wpadli w pułapkę. Pomysł jest więc taki, że po powiększeniu obszaru strefy B na placu Matejki kierowcy będą mogli wyjechać z niego przez ul. Paderewskiego, w stronę Rynku Kleparskiego.

Taką zmianę organizacji ruchu ZIKiT przekazał do zaopiniowania radnym Dzielnicy I, a ci po interwencjach okolicznych mieszkańców złożyli wniosek, aby strefę B w tym rejonie znacznie powiększyć.

- Rozwiązanie proponowane przez ZIKiT spowodowałoby utratę części ogólnodostępnych dla mieszkańców miejsc parkingowych - wyjaśnia przewodniczący Daros.

Zwraca też uwagę, że jeżeli strefa B będzie obowiązywać tylko na części placu Matejki, to kierowcy będą zmuszeni skręcać w ul. Paderewskiego prowadzącej do Rynku Kleparskiego. Jest więc obawa, że zakorkują się ulice przy tym placu targowym.

- Nasze założenie jest natomiast takie, żeby przez plac Matejki i okoliczne ulice nie prowadził objazd z ronda Mogilskiego do Alej Trzech Wieszczów - wyjaśnia przewodniczący Rady Dzielnicy I.

Rozwiązanie proponowane przez radnych „jedynki” powoduje jednak ogromny niepokój wśród kierowców mieszkających poza rejonem placu Matejki. Są przekonani, że jeżeli strefa B objęłaby cały plac, to zaczną się tworzyć ogromne korki w sąsiednich rejonach miasta.

- Wprowadzanie jednego kierunku wokół Plant jest elementem ograniczania ruchu w centrum miasta. Byliśmy temu przeciwni, ale skoro miasto zdecydowało się na takie rozwiązania, to naturalną konsekwencją powinno być rozszerzanie strefy B - przekonuje Tomasz Daros.

Specjaliści z ZIKiT sprawdzą, czy sugestie radnych ze Starego Miasta są możliwe do wprowadzenia. - Musimy przeanalizować tę propozycję, jak takie zmiany wpłynęłyby na ruch. My proponowaliśmy ograniczenia ruchu w mniejszym zakresie - mówi Michał Pyclik z ZIKiT.

FLESZ: Dlaczego wierzymy w przepowiednie?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz

Czyli teraz zamiast autobusem jechać z jednego miejsca tak jak do jtej pory będę musiał wyrzucić na miasto dodatkowe 10 busów, które będą jeździć po strefie B- gratuluje podejścia i walki ze smogiem!

g
gość

Raz jak leciałem do Niemiec to podróż do Frankfurtu nad Menem zajęła mi 70 min
sam lot, jakbym chciał dojechać komunikacją w Krakowie do pracy, to czas zajął by mi 60 min w jedną stronę, a samochodem, gdy ZIKIT znów włączył światła przy cegielnianej 40 min. Także ja mówię stanowcze nie komunikacji zbiorowej.

g
gość

Wczoraj chyba światła na Cegielnianej włączone i korek znów od Kapelanka. Wcześniej
godz. 16, 17 korek o połowę mniejszy, także...

a
anty słowianin

A jak dla mnie to ten Plac całkowicie z ruchu samochodów powinien być wyłączony, może parking pod nim zrobić
a tak tylko piesi itd.
Ale ZIKIT powinien też odkorkowywać główne arterie w mieście, to jest logiczne, takie miejsca dla mieszkańców i turystów, a drogi dwu pasmowe dla samochodów, to nie jest przecież jakaś nowość, tak się po prostu robi w tej
logicznej części świata, nie słowiańskiej.

W
Wątpię

W Krakowie prędzej świnia wespnie się na drzewo, niż coś usprawnią. Psuć to potrafią. Remaszrutyzacja sieci komunikacji okazała się totalnym fiaskiem, do którego się nie przyznali. Niestety, spółki miejskie, co po niektóre, zatrudniają po prostu niekompetentnych osłów, którzy ściągali na egzaminach. Taka bolesna prawda! Inna brosza, że rzeczywiście nie jest przyjemnie podróżować z takim cuchnącym menelem o paprzących się ranach.

g
gosc

Radni dzielnicowi stare miasto d*** im się z mózgiem pozamieniały.
Banda baranów, o zerowej inteligencji

U
Usprawniacz

Wywalcie samochody z całego Krakowa najlepiej, ale musicie też usunąć z komunikacji miejskiej meneli - nie mylić z bezdomnymi!! Bezdomnych, którzy chcą stanąć na nogi, należy rejestrować jako bezrobotnych, wydawać im wtedy karty wolnej jazdy - ale zachęcać do podjęcia pracy (którą i tak podejmą). Jak menel jedzie autobusem, to autobus jedzie menelem. Z kolei niech skończą ze zmianami tras w komunikacji, a zwłaszcza z pyskowaniem "że trzeba będzie się przesiadać" - za takie pyskowanie matka by mnie chyba zabiła i pochowała "ciach w piach". No więc działać, już dzisiaj widzę przywróconą linię 114, gdyż w tej chwili studenci dojeżdżający z UR przy Alejach zapychają i tak obładowane inne linie!! A tłocznym autobusem czy tramwajem podróżować?

p
podpis

Chcecie mieć mniejszy ruch to wywalcie te buso-smrody z Worcella, Kurników i Ogrodowej na dworce miejskie poza ścisłym centrum. To będzie jakieś kilkaset złomów na kołach mniej w ścisłym centrum Krakowa. Po co te busy mają wjeżdżać do centrum miasta jak te od strony Wieliczki, Niepołomic i Bochnii mogą zatrzymywać się na pustym obecnie dworcu przy Wielickiej. Te od strony Skawiny mogą dojeżdżać na Czerwone Maki. Kierunek Chrzanów, Zabierzów można wyrzucić na Kleparz do czasu powstania jakiegoś rozsądnego miejsca poza centrum Krakowa. Reszta kursów może przenieś się na RDA które wkrótce będzie miało więcej wolnego miejsca (nowe stanowiska jak i cięcia oferty w kierunku Tarnowa po zakończeniu remontów na PKP). Oczywiście priorytet mają kursy do miejscowości oddalonych dalej niż 50km od Krakowa. Zresztą powoli większość tych przewoźników i tak przenosi się na RDA i obsługuje klientów w normalniejszych warunkach. Kto nie chce się przenosić to żegnamy bez większego żalu. To jest naprawdę dobra okazja aby w końcu skończyć ten azjatycki cyrk w okolicach dworca. Te blacho-smrody już dawno powinny zniknąć z centrum miasta. Będzie mniejszy ruch na takich np. alejach a i powietrze też czystsze jak zniknie tyle aut jeżdżących na opale. Pozdro dla kumatych.

d
dr

Obecnie można skręcić z Pl. Matejki w lewo ul. Basztową a następnie w prawo w ul. Szpitalną. Natomiast jadąc od strony ul. Lubicz nie ma możliwości skrętu w lewo w ul. Szpitalną (zakaz).

K
Krakauer

Moze juz dajcie spokoj z tymi ograniczeniami. Ile jeszcze problemow wyniknie z waszych " udoskonalen " ?
Nadmiar urzednikow to nadmiar glupich przepisow. Nalezy rozpedzic ten " sloikowy magistrat ", niech sie gonia do wsi skad ich korzenie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3