Wspaniałe stulecie: mężczyzna z perłą i muzułmańska dama z łasiczką [ZDJĘCIA]

Łukasz Gazur
Sztuka. „Ottomania. Orient Osmański w sztuce renesansu” to wystawa olśniewająca i – co ważniejsze – idąca wbrew stereotypom.

W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie prawdziwe gwiazdy malarstwa: Tintoretto, Tycjan, Veronese, Dürer. Ale nie oni są głównymi bohaterami. Ich dzieła tym razem zostały ilustracją „ottomanii”. To słowo, a właściwie zbitka pojęcia „Imperium Osmańskie” i greckiego wyrazu „mania”, dobrze oddaje temat: chodzi o fascynację kulturą turecką w renesansowej Europie. Co więcej, zamiast stereotypowego podejścia, czyli historii wojennego zderzenia świata islamu i chrześcijaństwa, jest sporo o wzajemnych wpływach i fascynacjach.

Ciekawostek nie brakuje. W centralnym punkcie wystawy zobaczymy „Portret sułtana Mehmeda II” autorstwa Gentile Velliniego, pierwszy wizerunek w sztuce zachodniej pokazujący postać sułtana realistycznie. Dalej trafimy m.in. na „Portret sułtanki Roksolany” Tycjana, na którym małżonka Sulejmana Wspaniałego trzyma... łasiczkę.

Jest wreszcie „Portret sułtana Bajezyda I” Paola Veronese, ukazujący władcę jako mężczyznę z perłowym kolczykiem. To wizualne smaczki, pozwalające tropić wpływy malarskie. Do tego mapa świata w kształcie... serca, a nawet rysunkowa instrukcja dla XVI-wiecznych dyplomatów z zasadami zachowania na dworze sułtana.

Wystawa podzielona została na tematy – od „Zmieniającego się świata”, przez „Propagandę wizualną”, „Na Wschód”, „Podróżujący artyści”, „Portrety sułtana”, „Szlak Orientu” aż po „Osmański Orient a europejska kultura dworska”. Taki podział sprawił, że łagodnie przechodzimy przez etapy rozwoju wzajemnych relacji.

Wszystko w klarownej i czytelnej formie, dodatkowo jeszcze znakomicie zaaranżowanej: kolory na ścianach, jasno zaznaczające kolejne wątki narracji; do tego nie ma tu natłoku obiektów, tak częstego na podobnych pokazach horroru vacui. Kuratorzy Michał Dziewulski, Robert Bron, Guido Messling spisali się znakomicie.

Dawno nie było w Krakowie tak interesującej wystawy.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

tylko jakies tam stare malowidla ? Po co ten mocak utrzymywac i trwonic kase na to.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3