Wspieraj Kraków: bezpiecznie zamawiaj towary i usługi u lokalnych przedsiębiorców przez telefon i internet. Wielu działa! Jak ich znaleźć?

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Krakowowi i innym polskim miastom grozi zapaść gospodarcza, która uderzy nie tylko w przedsiębiorców i setki tysięcy ich pracowników. Koszmar dopadnie całe rodziny. Także te żyjące z emerytur, rent i zasiłków. Bo nie będzie pieniędzy na emerytury, renty i zasiłki. Jak możemy temu zapobiec? Nie ludzie władzy, lecz – my, zwykli krakowianie? Wspierając przedsiębiorców, którzy – mimo ograniczeń – działają. Jak ich wspierać? Kupując u nich towary, korzystając z ich usług. Wszystkie firmy w Krakowie wdrożyły surowe procedury zabezpieczające pracowników i klientów. Wiele – wzorem barów i restauracji – uruchomiło kontakty telefoniczne, mejlowe, przez FB. Czekają na Was. Jak do nich dotrzeć?

FLESZ - Jak bronić się przed koronawirusem? To musisz wiedzieć

W Krakowie zarejestrowanych jest 147 tys. firm, z czego 142 tys. to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób, a 4,3 tys. firmy małe, z załogą od 10 do 49 osób. Firm średnich (49-249 pracowników) jest dokładnie 830, a większych – 186. Zdecydowana większość krakowian zarabia na życie w firmach mikro, małych i średnich, czyli MŚP. I właśnie ich los jest najbardziej zagrożony w związku z ograniczeniami mającymi zapobiec rozprzestrzenianiu się w Polsce koronawirusa.

Za sprawą administracyjnych ograniczeń działalność musieli zawiesić – całkowicie lub częściowo – przedsiębiorcy w branży turystycznej, organizacji imprez i wydarzeń, rozrywkowej, przewozu osób, prywatnej edukacji, hotelarskiej. Dramatycznie utrudniona została działalność branży gastronomicznej (lokale są zamknięte dla gości) i handlowej (zamknięte sklepy w galeriach, z wyjątkiem spożywczych, drogerii i aptek).

Jednak i cała reszta przedsiębiorców przeżywa w większości nagłe załamanie dochodów. Słuszna i jedyna możliwa w obecnych warunkach akcja „Zostań w domu”, której celem jest ograniczenie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, a tym samym – dalszego rozprzestrzeniania się wirusa – sprawiła, że firmy niemal z dnia na dzień pozbawione zostały większości klientów. Ale się nie poddają!

Już w pierwszym tygodniu ogólnopolskiej kwarantanny wdrożyły surowe procedury zabezpieczające pracowników i klientów. Wiele sklepów i punktów usługowych – wzorem barów i restauracji – uruchomiło kontakty telefoniczne, mejlowe, przez FB. Czekają na Was, drodzy krakowianie. Jak można u nich kupić towar, zamówić usługę? Będziemy o tym informować w ramach naszej akcji „Wspieraj Kraków: kupuj, zamawiaj”.

To ważne, by dotrzeć z taką informacją do potencjalnych klientów – zwłaszcza w czasach kryzysu. Zgodnie ze sprawdzoną we wszystkich kryzysach ostatnich dwu stuleci zasadą „Kiedy czasy są dobre, powinieneś się reklamować. Kiedy czasy są złe, musisz się reklamować” - ci którzy zapomnieli o ogłaszaniu i reklamowaniu swej oferty handlowej czy usług, albo zrezygnowali z tego w ciężkich czasach, jako pierwsi upadają – bo klient nie wie nawet, że żyją.

Dlatego o działalności dotkniętych kryzysową sytuacją mikro i małych firm poinformujemy na bieżąco bez żadnych opłat. Wszystkich pozostałych gorąco zachęcam do kontaktu z naszymi doradcami od ogłoszeń i reklamy ([email protected]), którzy przygotowali dla przedsiębiorców specjalną, bardzo promocyjną ofertę na czas zarazy – pozwalającą dotrzeć z niezbędną informacją do klientów.

Wspierajmy się nawzajem, a wyjdziemy z tej przerażającej spirali zdarzeń mocniejsi niż kiedykolwiek.

Przedsiębiorcy społeczni i gastronomia w trybie superbezpiecznym

Maria Kucińska z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie alarmuje, że w wyjątkowo trudnej sytuacji znalazły się firmy społeczne. – Przedłużanie się tego kryzysu grozi im tym, że po prostu upadną. Tym samym pracę stracą osoby niepełnosprawne, chorujące psychicznie, długotrwale bezrobotne czy bezdomne. Dlatego będziemy niezmiernie wdzięczni wszystkim, którzy mają to na uwadze – mówi Maria Kucińska.

Gorąco zachęca do korzystania z usług społecznych firm cateringowych, które przygotowują posiłki z dowozem do domu/firmy. Ofertę przedsiębiorstw społecznych z naszego regionu można także znaleźć na stronie www.sklep.es.malopolska.pl

- Chcemy zachęcić Krakowian do robienia społecznie odpowiedzialnych zakupów, zwłaszcza teraz – podkreśla Maria Kucińska.

Ewelina Szczęsna Misina zachęca do korzystania z usług krakowskiej Spółdzielni Socjalnej Równość, która od poniedziałku 23 marca 2020 r. rusza z dostawą obiadów do klientów na terenie Krakowa. - Codziennie będzie dostępne "menu dnia", które będziemy umieszczać na naszym www.facebook.com/cateringrownosc. W ofercie są domowe obiady dwudaniowe, zarówno mięsne jak i wegetariańskie - wyjaśnia. Zamówienia można składać telefonicznie 692 335 226 od godziny 8.00 do 14.00. Wszystkie potrawy przygotowywane są zgodnie z wymogami HACCP i dostarczane w formie dostawy bezdotykowej (bez spotkania z dostawcą). Płatność - przelewem.

Życie w czasach koronawirusa. Relacje mieszkańców USA, Islan...

Jedzenie (zapiekanki, frytki) na wynos lub do odbioru w lokalu oferują Zapiekanki Imbramowskie na Placu Imbramowskim (https://www.facebook.com/imbramowskie/) - musiały zamknąć ogródek przed lokalem, ale działają i można u nich zamówić jedzenie pod tel. 577 994 341.

Firma cateringowa Projekt Karma (www.projektkarma.pl) dostarcza jedzenie na terenie Krakowa i okolic – można tam zamówić – do domu lub firmy - zdrowe dania dopasowane do własnych wymagań dietetycznych. Wystarczy zadzwonić pod nr 601-069-649, lub wysłać maila: [email protected] Firma wprowadziła szereg restrykcyjnych zabezpieczeń przed koronawirusem:
- ograniczenie liczby i weryfikację osób przygotowujących posiłki
- pomiary temperatury przed rozpoczęciem pracy oraz w ciągu dnia
- praca w rękawiczkach, maseczkach i czepkach - po wcześniejszej dezynfekcji płynem
antybakteryjnym
- dezynfekcja sprzętu przed rozpoczęciem pracy oraz po jej zakończeniu
- do kuchni nie ma dostępu nikt z zewnątrz
- te same zabezpieczenia stosowane są wobec kierowcy, który rozwozi zamówienia,
oraz samochodu
- zamówienia zostawiane są pod drzwiami, aby ograniczyć kontakt kierowca-klient.

Katarzyna Reklińska poleca REKLINIEC, Czyli Obiady Babci Krysi ([email protected], tel. 12 2723989). Można u niej kupić na wynos lub zamówić dania zawekowane w litrowych słojach.

- W Naszej firmie, prowadzimy codzienną kontrolę temperatury ciała, stosujemy środki ochrony osobistej (maski, rękawiczki) oraz płyny dezynfekujące do rąk i płyny dezynfekujące do sprzętów, klamek itp. – podkreśla.

Broni nie składa dobrze znana krakowianom (i nie tylko) Restauracja Pod Baranem (Św. Gertrudy 21) - przyjmuje zamówienia telefoniczne (124294022), można je odebrać od 13:00 do 17:00.Skrócone menu publikuje codziennie na swym FB, udzielając zamawiającym 20 proc. rabatu. Codziennie oferuje także zestawy dnia (zupa i danie główne do wyboru - mięsne lub wegetariańskie). Również tu wprowadzono restrykcyjne zabezpieczenia uniemożliwiające zakażenie.

Więcej ofert firm gastronomicznych udostępniamy w ramach naszej akcji:
ZAMAWIAJ DO DOMU

Wino… online, rower z dostawą, auto z odbiorem

Do niezwykłych warunków działania musiał się dostosować cały handel. Wszystkie czynne sklepy w Krakowie wprowadziły specjalne procedury przy obsłudze klientów – wpuszczają po jednym, dwóch, góra trzech, albo – tam gdzie to możliwe - obsługują ludzi przez okienka.

Jakub Skotniczny z WINE&more (Smętna 8, Bronowice Wielkie) podkreśla, że jest cały czas na posterunku i każdy może u niego kupić wyborne oleje tłoczone na zimno, ręcznie robione czekolady, herbaty z podkarpackiej manufaktury, bezalkoholowe wina i tradycyjne nalewki. - W związku z sytuacją zapraszamy do wspólnych degustacji online - świetna zabawa bez wychodzenia z domu – zachęca. Więcej informacji: www.facebook.com/winemorekrakow i pod telefonem 503078497.

Hurtownia i sklep w Nowej Hucie (os. Słoneczne 9, www.bluesloneczne.pl), oferujący m.in. środki czystości, chemię gospodarcza, ale też usługi szewskie i kurierskie, na terenie starej części Nowej Huty dostarcza towar do domów, zwłaszcza osobom starszym i chorym - telefon 509 559 141 oraz do firm i instytucji.

Gdyby ktoś potrzebował naprawić buty lub skorzystać z usług kaletnika, otwarte jak zawsze są zakłady Piotra Dębowskiego (ul. Krakowska 13, ul. Starowiślna 45, ul. Królowej Jadwigi 248).

Ponieważ nadeszła wiosna, a epidemiolodzy nie widzą żadnych przeciwwskazań dla indywidualnego ruchu na świeżym powietrzu, normalnie działają krakowskie sklepy rowerowe firmy Tomar Sport (www.tomarsport.pl, e-mail: [email protected], tel. 12 425 84 30) - przy ul. Klasztornej 31 w Krakowie oraz Częstochowskiej 6 w Modlnicy k/Krakowa. Sprzedają i serwisują sprzęt.

Dla bezpieczeństwa klientów i pracowników stosują następujące procedury:

  • rozdajemy rękawiczki jednorazowe dla Klientów
  • utrzymujemy odległości między pracownikami a Klientami
  • dezynfekujemy rowery po jazdach próbnych
  • ograniczamy ilość Klientów w jednym momencie w sklepie
  • doradzamy zdalnie – zapraszamy do kontaktu telefonicznego, mailowego oraz przez Facebooka,
  • dowozimy nowe rowery do Klientów!

- Zapraszamy, gdyż rower jest idealnym środkiem transportu na czas kryzysu – zachęcają właściciele.

Gdyby ktoś mimo wszystko wolał jeździć swoim autem, a ma z nim – nie daj Boże – jakieś problemy, może korzystać z usług czynnych serwisów samochodowych. Działa m.in. Justyna Lisicka (ul. Barbary 9, Nowy Bieżanów).

- Wystarczy się umówić dzwoniąc pod numer 605-245-120. Samochód odbierze pracownik na zewnątrz lub w biurze w specjalnej strefie do tego przystosowanej. Przez cały okres epidemii wprowadziliśmy zakaz wchodzenia klientów na halę i kontaktowania się z mechanikami. W tym ważnym okresie ozonujemy i odgrzybiamy klimatyzację – podkreśla właścicielka.

W takim samym trybie świadczą swe usługi: serwis samochodowy Gładysek (Al. Bora-Komorowskiego 11, tel. 12 411-56-58) oraz AUTO-SERVICE Bogumił Pałka (al. gen. Tadeusza Bora Komorowskiego 15, tel. 12 4134141, 603 224272) .

Gdyby komuś zamarzyło się w tych czasach nowe auto, to jak co dzień – ale przy zachowaniu wszystkich niezbędnych wymogów bezpieczeństwa (dezynfekcja osobista, samochodów i pomieszczeń) - działają krakowskie salony samochodowe czołowych marek. Do usług klientów pozostają m.in. pracownicy RM Filipowicz, autoryzowanego dealera Mitsubishi, KIA i SsangYong (Klimeckiego 25, Jasnogórska 9, Dekerta 44; tel. 12 257 35 00).

Akcję #zostanwdomu, przyjedziemy po Twojego Mercedesa uruchomiła firma Kosmowski. To darmowa usługa „od drzwi do drzwi”: jeśli auto wymaga naprawy, wymiany opon lub przeglądu, pracownik przyjeżdża po nie i po wykonaniu usługi odwozi pod wskazany przez klienta adres.

  • W trosce o zdrowie klientów i pracowników, dealer wprowadził szereg zabezpieczeń:
  • Wszystkie pojazdy przed i po przyjęciu są ozonowane.
  • Kierownice, klamki i lewarki serwisowanych samochodów są każdorazowo odkażane.
  • Kierownice, klamki i lewarki samochodów pokazowych w salonie są każdorazowo po prezentacji odkażane.
  • Powyższe działanie dotyczy również samochodów zastępczych.
  • Powierzchnie w strefach obsługi oraz uchwyty klienta są stale odkażane przez nasz zespół sprzątający.
  • Klienci nie mają wstępu na halę serwisową.
  • Spotkanie z partnerami handlowymi odpływa się zdalnie poprzez telekonferencje.
  • Ograniczone są godziny otwarcia i zamknięcia serwisu oraz salonu.

Optycy, budowlani, zduni – do usług!

Grzegorz Mielnicki informuje, że jeśli ktoś potrzebuje okularów lub szkieł kontaktowych, to salony Optyczne MiB OPTIC (ul. Krowoderska 58, Balicka 18 oraz Michała Żaka 19) „mimo pandemii wirusa pracują i są przygotowane do obsługi klientów w pełnym zakresie”.

- Uznaliśmy, iż mimo zagrożenia nie możemy pozbawić naszych klientów możliwości wcześniej zamówionych okularów czy soczewek kontaktowych. Pracownicy zostali przeszkoleni i wyposażeni w środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, środki dezynfekujące). W wymagających tego sytuacjach w takie same środki wyposażamy klientów. Każdorazowo po wizycie klienta oprawy okularowe oraz stanowisko obsługi jest dezynfekowane – opisuje przedsiębiorca.

Podkreśla, że musi sprostać sytuacjom nagłym, jak awarie i uszkodzenia, które nie omijają w tym trudnym czasie również pracowników służby zdrowia, a Ci z kolei bez okularów czy soczewek nie mogliby świadczyć pomocy potrzebującym. - Uruchomiliśmy również infolinię gdzie klienci mogą uzyskać wszelkie informację związane z naszą branżą: 603-919-099 – informuje Grzegorz Mielnicki.

Andrzej Grabowski stara się, by branża budowlana, która była w ostatnich latach kołem zamachowym krakowskiej i małopolskiej gospodarki (w 2019 r. oddano do użytku rekordową w III RP liczbę mieszkań), nie zamarła w kryzysie. Jego firma GRAND Inwestycje zajmuje się głównie nadzorem na inwestycjami budowlanymi jako Inwestor Zastępczy lub Inspektor nadzoru – i działa. Kontakt: [email protected] lub pod tel. 668308657. - Na etapie początkowym, np. przetargu, wszystkie sprawy wykonujemy zdalnie, przez internet i telefonicznie, co nie naraża naszych klientów na dyskomfort związany z aktualną sytuacją – podkreśla Andrzej Grabowski.

Koronawirus. Kraków kompletnie opustoszał. Na przystankach n...

Firma Meblicante Meble Biurowe oferuje ergonomiczne fotele, biurka, krzesła, szafy czy meble na wymiar. - Działa cały czas o pełnych mocach, więc czekamy na każdego klienta, który się z nami skontaktuje. Wszystkie spotkania wykonujemy online poprzez wideorozmowy, podczas których chętnie pomożemy , doradzimy, przegotujemy specyfikacje, a później na jej podstawie kosztorys. Wizualizację wnętrz robimy za darmo - na odległość – wyjaśnia właściciel. Kontakt: 570 570 564 lub [email protected]

Meble na wymiar oferuje także firma STELAR Janusz Wojciechowski (ul. Centralna 37, tel. 12 415 53 22 kom. 691 611 859, e-mail: [email protected]).

Bez zmian usługi świadczy firma Cebud - nowe technologie zduńskie, z tym że w kontaktach z klientem preferowany jest telefon 12 637 36 23 lub e-mail: [email protected]

Podobnie można się kontaktować z firmą Kejor (tel. 730 337 375), oferującą nie tylko odbiory techniczne mieszkań i domów (które trwają), przeglądy techniczne nieruchomości przed zakupem, ale też bezinwazyjną lokalizację wycieków przy awariach wody i zalaniach, bezinwazyjne badanie dachu 365 dni w roku oraz radzi sobie z kunami na poddaszu (wszystko to jest potrzebne, a czasem wręcz niezbędne także w czasach zarazy). - Mamy wprowadzone środki bezpieczeństwa: rękawice ochronne, nie witamy się, mamy osobiste środki dezynfekujące sprzęt po usłudze. Ponadto prywatnie wzmacniamy nasz układ immunologiczny aktywnością sportową i morsowaniem od wielu lat – uśmiecha się właściciel.

EHC Karol Zagajewski oferuje wynajem dźwigów do 50t, podnośników koszowych do 45m, prowadzi Pogotowie Wysokościowe siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Kontakt: 502 602 577 i [email protected] - Pomimo dynamicznie rozwijającej się sytuacji, staramy się wykonywać naszą pracę normalnie – podkreśla właściciel. Dodaje, że pracowników biurowych oddelegował do pracy zdalnej w domach, a operatorzy dźwigów i podnośników zostali przeszkoleni zgodnie z wytycznymi WHO, GIS i Ministerstwa Zdrowia.

- Dzięki możliwości zdalnego sterowania maszynami zachowują bezpieczną odległość od klienta. W każdym pojeździe znajduje się płyn do dezynfekcji, płatności gotówkowe staramy się zamienić na przelewy – wylicza Zagajewski.

Znajdą pracownika, przetłumaczą

Firmom szukającym pracowników pomoc oferuje Jagoda Rozwadowska (HR Project, tel. 513 30 46 17, www.hrproject.com.pl). Zabezpieczenia przed koronawirusem? Praca z domu i wirtualne biuro, proces rekrutacji on-line: e-mail, telefon, telekonferencja.

Potrzebujesz specjalistycznego tłumaczenia? Kancelaria Tłumacza MS MOSTOWY ograniczyła pracę biurową przy al. Krasińskiego (w Jubilacie), ale rozwinęła zdalną: tel. 666 877 700, mejl: [email protected] Pomóc w tym zakresie może także Piotr Gabor (Alingua), tel. 692892592 oraz mejl: [email protected]

- Przed koronawirusem zabezpieczamy się pracując zdalnie i nie przyjmując klientów osobiście. Wszystkie zamówienia obsługujemy terminowo i według niezmiennych standardów jakości. Ponadto w ramach wsparcia walki z pandemią na wszystkie tłumaczenia związane z zagadnieniem koronawirusa przyznajemy dodatkowe rabaty – zachęca Piotr Gabor.

Anna Barańska (Z Pasją) prowadzi konsultacje online w ramach MS Excel oraz programowania VBA w MS Excel (Makra w Visual Basic for Applications) . Kontakt: [email protected], tel. 730 136 472.

- Dla zabezpieczenia przed koronawirusem szkolenia i konsultacje przeprowadzane są przez internet – wyjaśnia.

Mimo że branża turystyczna w kryzysie ucierpiała jako pierwsza, broni nie składa Biuro podróży i agencja eventowa Art of events, incentives & travel, wyspecjalizowana w organizacji wyjazdów wakacyjnych oraz firmowych, studyjnych, na targi branżowe, misje gospodarcze, konferencje, kongresy.

Właściciele i pracownicy liczą, że kryzys szybko się skończy, a wtedy zapotrzebowanie na takie usługi wróci do normy, albo nawet wzrośnie. - Na co dzień obsługujemy kilkanaście firm, a nasi klienci podróżują obecnie po Europie, Stanach Zjednoczonych oraz na Bliskim Wschodzie – wyjaśnia właściciel.

Potrzebna aktywność

W okresie kryzysu bardzo ważna jest aktywność działających w Małopolsce organizacji gospodarczych, współpracujących ze sobą na co dzień bardzo blisko m.in. w ramach Forum Przedsiębiorców Małopolski Dziennika Polskiego i Gazety Krakowskiej. Całe szczęście od pierwszych dni na głowie stają, w celu wspomożenia przedsiębiorców, działacze niemal wszystkich izb, zrzeszeń, stowarzyszeń.

Chałupnicze sposoby, jak zasłonić twarz i uchronić się przed...

W naszą akcję „Wspieraj Kraków: kupuj, zamawiaj” włączyli bardzo aktywnie się m.in. Katarzyna Woszczyna z BCC, Kamilla Banasik-Brudny z MZP Lewiatan, Rafał Kulczycki z Izby Przemysłowo-Handlowej, Janusz Kowalski z Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości. Te i inne małopolskie organizacje w błyskawicznym tempie przygotowały też wspólny apel do rządu, wyliczający działania, jakie należy pilnie podjąć, by ratować firmy przed upadłością.

To budujące, że przedsiębiorcy nie zostali sami – i mogą liczyć na wsparcie. Dziennik Polski i Gazeta Krakowska nagłaśniają i będą nagłaśniać wszystkie takie inicjatywy służące uchronieniu krakowskiej i małopolskiej gospodarki przez zapaścią. Krakowian prosimy o włączenie się do tej akcji, korzystanie z oferty firm, usług przedsiębiorców. Wtedy nie pozwolimy rozlać się kryzysowi, a okres spowolnienia będzie krótszy i mniej dotkliwy. Dla nas wszystkich.

Razem damy radę!

Koronawirus: aktualizowany raport

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Gazety Krakowskiej i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Goorol

Nie narzekać ludzie tylko wspierać się i pomagać !

L
Lady Jane

Bardzo chętnie zamówimy usługi, ale czy ten personel przypadkiem nie pracuje za karę? Albo wystraszony albo nie honor. Znalezc teraz gościa i na siłę go do wesołego autobusu, będzie wszystko naprawiał i nauczy odpowiedzialności.

G
Gość

Kogo wspierać, tych złodziei, niech ich angole wezmą na utrzymanie.

E
Ehh

Tzn. że jak mieszkańcy nie będą wyrzucani z centrum miasta pod turystykę?Nie będę musieli ustępować miejsca turystom i inwestorom?Ceny w centrum będą dostępne dla nauczycieli i pielęgniarek?Niemożliwe

Dodaj ogłoszenie