Wspólna kawa i rundy wdzięczności w pracy. Oto sposoby na odstresowanie pracowników

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Cristian Rojas/ Pexels.com
Praca zdalna podczas pandemii dla wielu osób stała się źródłem licznych zmartwień. Na związany z nią stres zaczął skarżyć się blisko co drugi pracownik zdalny. Jak motywować zespół do działania w nowej, stresującej sytuacji? Poprosiliśmy o wypowiedź trenerkę biznesu.

Bardziej niż sytuacja w pracy pracowników stresuje sytuacja makroekonomiczna – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Aż 7 osób na 10 jest zdania, że pracodawca dobrze poradził sobie z pandemią, ale co piąty pracownik uważa, że firma słabo lub bardzo słabo radzi sobie w pandemii.

Jak motywować pracowników do działania podczas pandemii?

Według Krzysztofa Inglota, prezesa zarządu Personnel Service, pracownicy darzą swoich pracodawców zaufanie, co stanowi w dużej mierze zasługę menadżerów, którzy musieli sprawdzić się w nowych okolicznościach. Pojawia się pytanie, co mogą zrobić pracodawcy, którzy nie sprostali nowym wyzwaniom, aby zrekompensować pracownikom straty poniesione w związku z pandemią. Niektóre działania są całkowicie bezkosztowe.

- Tymi, którzy są i powinni być najbliżej pracowników, są ich bezpośredni przełożeni. Warto, aby poświęcali swoim ludziom więcej czasu niż przed pandemią. Chodzi zarówno o czas poświęcany na omawianie zadań, jak i o bycie człowieka z człowiekiem. Może to być zwyczaj codziennej wspólnej kawy, kiedy to cały zespół spotyka się rano na 10 minut (osobiście lub zdalnie) i w nieformalnej atmosferze wymienia się tym, co u kogo słychać. Jest to naturalna okazja do tego, aby się wygadać i zaczerpnąć od innych. Potrzebujemy także więcej indywidualnych rozmów szefa z pracownikiem, poświęcania temu ostatniemu czasu i uważności – mówi Strefie Biznesu Magdalena Olechnowicz, trener biznesu z Empowermentwpraktyce.pl.

Wprowadzenie elementów coachingu do porannych calli na Zoomie czy Teamsach może przynieść wymierne korzyści członkom zespołu. Ze względu na zmartwienia, których przybyło nam w trakcie pandemii, wielu pracownikom trudniej jest się zrelaksować czy rozluźnić. Team leader może jednak spróbować zmienić ich sposób myślenia na bardziej pozytywny.

- Ostatnio spotkałam dyrektora dużej placówki handlowej, który wprowadził tzw. „rundę wdzięczności". W trakcie porannych spotkań każdy członek zespołu kierowniczego mówi, za co jest wdzięczny kolegom lub co go ucieszyło. Na początku było trudno, ale teraz działa to znakomicie, a samopoczucie ludzi wyraźnie się polepszyło. Okazują sobie coraz więcej życzliwości i łatwiej jest im realizować swoje zadania. To ważne, aby w ramach codziennych kontaktów przełożony pomagał pracownikom przekierowywać myślenie o kłopotach, niepewności i niedogodnościach, które stwarza pandemia, na elementy dające siłę i motywację – podkreśla Magdalena Olechnowicz.

Co zrobić, aby pomóc pracownikom zdalnym?

Blisko co piąty Polak jest zdania, że sytuacja na rynku pracy w tym roku będzie gorsza niż w adekwatnym okresie przed pandemią. Źródła stresu można upatrywać w łączeniu obowiązków domowych z zawodowymi czy strachu przed zakażeniem koronawirusem. Zaledwie 7 proc. pracowników spodziewa się poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach.

Stres spotęgowały:

  • szybkie przestawienie się na pracę zdalną,
  • prowadzenie życia zawodowego i prywatnego w jednej przestrzeni,
  • konieczność koordynacji nauki zdalnej dzieci,
  • sama pandemia.

Krzysztof Inglot uważa, że warto umożliwić pracownikom dostęp do opieki psychologicznej. Ze względu na utrzymującą się na świecie niepewność ten rodzaj benefitu może lepiej odpowiadać na potrzeby pracowników niż popularne do niedawna karty sportowe.

- W zeszłym roku rynek pracy zmienił się o 180 stopni. Wiele jego elementów już nigdy nie będzie takich samych. Masowa praca zdalna, większe wykorzystanie technologii, ale też ciągła niepewność powodowały, że mamy teraz do czynienia ze zwiększonym poziomem stresu pracowników. Z tym wyzwaniem będą sobie musieli poradzić pracodawcy, których zadaniem będzie wesprzeć zatrudnionych w radzeniu sobie ze stresem. Jednym ze sposobów jest udostępnienie im wsparcia psychologicznego jako jednego z benefitów. Od początku pandemii na tego typu dodatek do wynagrodzenia zdecydowało się wiele firm, bo wiedziały, że pracownicy potrzebują tego dużo bardziej niż np. kart sportowych, zwłaszcza, że siłownie były zamknięte – mówi cytowany w komunikacie prasowym Krzysztof Inglot.

W maju 2021 r. już 46 proc. pracowników odczuwało większy stres niż przed pandemią – wskazuje Personnel Service. Kobiety stresują się częściej niż mężczyźni. Do podwyższonego poziomu stresu w pandemii przyznało się 56 proc. pracownic i tylko 38 proc. pracowników uwzględnionych w „Barometrze Polskiego Rynku Pracy”.

W magazynach można zarobić nawet 14 tysięcy

Wideo

Materiał oryginalny: Wspólna kawa i rundy wdzięczności w pracy. Oto sposoby na odstresowanie pracowników - Strefa Biznesu

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Darek

Różnie to bywa. U nas w stres to standard, taka specyfika branży. Ale grunt to potrafić wychodzić z sytuacji. Dlatego tego typu rytuały w imex logistics to standard. Zespół to zespół, trzeba pielegnowac relacje pracownicze bo pracuje sie z ludźmi a nie z robotami. A na tych ludziach zawsze można polegać

A
Anna

Nasz szef nas co miesiąc docenia dokładając kilka groszy do wypłaty. Mimo że pracuje od zeszłego roku zdalnie nie tracę motywacji i uważam, że dobrze wykonuje swoją pracę. Do tego w przerwach mam czas na zrobienie prania czy włączenie irobota. Jedyne co mi brakuje to rozmów z koleżankami z pracy i dobrej kawy z ekspresu. :)

Dodaj ogłoszenie