Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wspomagają rozwój dzieci

LIZ
Czternaścioro dzieci z gminy Trzebinia, m. in. z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową zostało objętych specjalistyczną opieką w ramach Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci w wieku od 3 do 6 lat, który działa przy SP nr 8 w Trzebini. To jedyna placówka w całym powiecie chrzanowskim, która świadczy tego typu usługi dla dzieci i wspomaga także ich rodziców.

Innowacje pedagogiczne w trzebińskiej SP nr 8

Innowacja pedagogiczna, której autorką jest wicedyrektor szkoły Ilona Ptak, została wprowadzona w kwietniu, jako program pilotażowy. Jej celem jest wspomaganie rozwoju dzieci od najmłodszych lat, by pobudzić ich psychoruchowy i społeczny rozwój. Dzięki temu, gdy już trafią do szkoły, łatwiej jest im rozpocząć naukę i odnaleźć się w nowym środowisku czy też nawiązać kontakt z rówieśnikami.
- Do programu pilotażowego zostało zakwalifikowanych przez lekarzy pierwszego kontaktu 14 dzieci wwieku od 3do 6lat zterenu gminy Trzebinia. Otrzymały one także opinię z__Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o__potrzebie wczesnego wspomagania ich rozwoju. Wzależności od potrzeb imożliwości każdego dziecka zajęcia trwają od 4nawet do 10 godzin wmiesiącu. Są to zarówno spotkania indywidualne, jak iwgrupach, w____których uczestniczą także rodzice dzieci - wyjaśnia Ilona Ptak, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 z oddziałami integracyjnymi w Trzebini.
Terapię prowadzi aż 10 specjalistów. Są to psycholodzy, pedagodzy, terapeuci, logopedzi, neurolog i rehabilitant. Zaczyna się jednak od szczegółowego zdiagnozowania dziecka. Dopiero potem wprowadzana jest specjalistyczna terapia. Jej celem jest przede wszystkim zapobieganie występowania nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka, pomoc w rozwijaniu się i osiąganiu przez nie coraz większej autonomii, a także przygotowanie dzieci z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną do nauki w szkole i współżycia w grupie, tak by mogły one samodzielnie korzystać z zajęć przeznaczonych dla wszystkich dzieci. W ramach programu sporo mogą zyskać także sami rodzice. Podczas zajęć zdobywają oni szereg informacji na temat tego, jak wychowywać dziecko niepełnosprawne i nawiązać z nim silną więź emocjonalną. Dowiadują się też, jakie mogą mieć oczekiwania w stosunku do rozwoju swojej pociechy, by były one zgodne z jej możliwościami. Otrzymują także wskazówki, jak postępować z dzieckiem w domu.
- Moim marzeniem jest, by wTrzebini powstał na stałe ośrodek, który zająłby się wspomaganiem wczesnego rozwoju dzieci. Mam świadomość, że wgminie jest bowiem więcej dzieci, które potrzebują tego typu pomocy. Dzięki wczesnemu zdiagnozowaniu irozpoczęciu terapii, 7-latki, zaczynające naukę wszkole, byłyby do tego lepiej przygotowane. Imy nauczyciele mielibyśmy łatwiejsze zadanie, wiedząc od razu, jak im pomóc ico zaoferować - dodaje Ilona Ptak.
Jak informuje Andrzej Pypno, dyrektor SP nr 8, aktualnie w szkole realizowanych jest w sumie 5 innowacji pedagogicznych. Wszystkie uzyskały akceptacje Małopolskiego Kuratorium Oświaty. Obok wspomnianego pilotażu są to także wychowanie regionalne, powszechna nauka pływania wśród uczniów najmłodszych klas, nauka udzielania pierwszej pomocy oraz program przeciwdziałania agresji.
(LIZ)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski