Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Wybory Parlamentarne 2019. Smog i żegluga, czyli debata przedwyborcza o klimacie

Paulina Padzik
Paulina Padzik
Zaktualizowano 
Paulina Padzik
Dużo sloganów i mało konkretów – to obraz dyskusji przedwyborczej na temat klimatu. Rozwój żeglugi śródlądowej i smog w Krakowie były głównymi tematami spotkania.

WIDEO: Krótki wywiad

W środę, w Auditorium Maximum odbyła się debata przedwyborcza o kryzysie klimatycznym. Gośćmi byli Anna Paluch z Prawa i Sprawiedliwości, Aleksander Miszalski z Koalicji Obywatelskiej, Daria Gosek-Popiołek z list Lewicy KW Sojusz Lewicy Demokratycznej, Piotr Kempf z list Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Andrzej Skupień, członek Konfederacji. Zabrakło najważniejszego gracza, czyli ministra infrastruktury Piotra Adamczyka. - Minister miał do wypełnienia inne obowiązki – stwierdziła jego partyjna koleżanka, Anna Paluch.

Smog budzi emocje

Największe emocje zarówno przedstawicieli partii, jak i uczestników debaty, wzbudził temat smogu w Krakowie. Na pytanie, co zrobić, by ograniczyć emisję spalin w mieście, przedstawicielka PiS odpowiedziała: - Realizujemy program „Czyste powietrze”- to program rządowy. Mamy też program „Mój prąd”, czyli inwestowanie w bezemisyjne źródła energii, który przewiduje dotacje dla tych, którzy zdecydują się instalować na swoich posesjach panele fotowoltaiczne.

- Jest prawda dokumentów i prawda realna. Program „Czyste powietrze” działa, ale tylko na papierze – odparła Daria Gosek-Popiołek z Lewicy. - Bez transportu zbiorowego nie wygramy walki ze smogiem. Połączenie koleją mniejszych miejscowości np. Oświęcimia ze Skawiną – musimy w to inwestować, żeby udzie porzucili samochody, które znacznie zanieczyszczają powietrze – dodała.

To za mało – sygnalizował Andrzej Skupień z Konfederacji. - Transport publiczny nie oczyści powietrza, bo odpowiada za 8 proc. zanieczyszczenia. Konfederacja proponuje konkrety: należy obniżyć poziomy alarmowania [o zanieczyszczeniu powietrza – przyp. red] do poziomów europejskich, bo Polska ma znacznie wyższe. Chcemy przeprowadzić termomodernizację domów, połączoną z systemowymi ulgami podatkowymi i dopłatami do paneli - w tym momencie dopłat nie dostają mali przedsiębiorcy, którzy spalają nieporównanie więcej węgla niż prywatne osoby – wymieniał polityk.

Natomiast Piotr Kempf z PSL-u apelował: - Program wymiany pieców węglowych powinien objąć cały kraj, a nie tylko Kraków. Musi być chęć rządu i odpowiednie do tego przepisy. Na razie jako jedyne miasto w Polsce podjęliśmy realne działania w tej kwestii.

Transport rzeczny

Podczas debaty dyskutowano także o rozwoju transportu żeglugi śródlądowej i jako pierwsza do odpowiedzi wywołana została Anna Paluch. - Dlaczego u nas w Polsce rzeki nie miałyby być wykorzystane w celach transportowych? To tani transport – stwierdziła. Jej odpowiedź wywołała śmiechy wśród uczestników debaty.

- To, co powiedziała pani poseł odpowiada arogancji wobec środowiska, którą prezentują rządzący - skontrował Kempf. - Rzeki są skarbem, ale w naturalnym nienaruszonym, stanie. Wizja podporządkowania sobie całego środowiska, którą prezentuje PiS, jest przerażająca.

Z jego zdaniem zgodzili się przedstawiciele pozostałych partii. - Transport rzeczny oznacza betonowanie rzek, a w konsekwencji pustynnienie Polski. Musimy inwestować w to, żeby przywrócić naturalny bieg rzek. Tylko w ten sposób uda nam się na chwilę zatrzymać zmiany klimatyczne, pomóc rolnictwu – mówiła Gosek-Popiołek i dodała, że najtańszy i najbardziej ekologiczny transport to w Polsce kolej. Z tym stwierdzeniem zgodzili się pozostali goście debaty.

Anna Paluch nie chciała jednak odpuścić tematu: - To nie jest alternatywa: albo wody albo kolej. Trzeba się rozwijać w sposób zrównoważony i my to proponujemy.

- Podporządkowywanie sobie środowiska to nie jest zrównoważony rozwój – odparła kandydatka Lewicy. - Mnie się przypomina sytuacja z Puszczy Białowieskiej, kiedy Pis podchodził tak, że lepiej zarobić i sprzedać dobra naturalne, niż zostawić je w nienaruszonym stanie – przytaknął jej Aleksander Miszalski z KO.

Ryby głosu nie mają?

Internauci, którzy mogli oglądać debatę na żywo, zadali też pytanie o problem wymierania ryb w polskich rzekach. Zdaniem Anny Paluch za wymieranie ryb w dużej mierze odpowiedzialny jest prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Kandydatka PiS nawiązała w ten sposób do niedawnej awarii oczyszczalni ścieków w stolicy – wiele nieczystości dostało się wtedy do Wisły. Po tym zdaniu znów na sali rozbrzmiały śmiechy, ktoś krzyknął: „A pani niby co by zrobiła na jego [Trzaskowskiego] miejscu?”.

Konkretne rozwiązania w kwestii wymierania ryb przedstawiła Konfederacja: - Chcemy wprowadzić większe kontrole i wymagania wobec zanieczyszczeń, wydobywających się z różnych zakładów. Kontrola i zaostrzanie kar finansowych i zmniejszenie limitów, jeśli chodzi o zanieczyszczenia – to nasze propozycje – stwierdził Skupień i dodał, że za największe zanieczyszczenia odpowiadają państwowe zakłady.

Wczorajsza debata była jedną z cyklu spotkań przedwyborczych, pt. „2050 Polska dla Pokoleń. Jaką przyszłość wybierzesz?”, które odbywają się w największych miastach kraju. Ich organizatorem jest WWF Polska, a spotkania mają stworzyć przestrzeń do rozmowy na temat planów rządu do walki z kryzysem klimatycznym. Debatę poprowadzili Sylwia Majcher, dziennikarka i Piotr Nieznański z WWF Polska.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Wybory Parlamentarne 2019. Smog i żegluga, czyli debata przedwyborcza o klimacie - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wyborca świadomy

Czy kandydat Pan Sowa weźmie udział w debacie? Pan Sowa będąc marszałkiem województwa małopolskiego rozpoczął inwestycje pt. budowa małopolskiej sieci szerokopasmowej która miała służyć mieszkańcom. Niech każdy zapyta się pana Sowy co z tą inwestycją?. Wykonanie sieci zostało przekazane aferalnej firmie Hyperion, która nie miała możliwości i nie chciała sieci wybudować. Nie miała środków a zarządzie zasiadali sami aferzyści. Obligacje na tę inwestycję emitował DM Vestor któremu obecnie zabrano licencję. Pan Sowa dobrze o wszystkim wiedział. Obecnie cała inwestycja leży zakopana w ziemi, ludzie nie mogą odzyskać środków a pan Sowa nie ma sobie nic do zarzucenia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3