18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wycieczkę na Majorkę można kupić przez internet

DOROTA DEJMEK
A jeśli Majorka nas rozczaruje, bo organizator nie dotrzymał umowy? Możemy zgłosić reklamację. FOT. INGIMAGE
A jeśli Majorka nas rozczaruje, bo organizator nie dotrzymał umowy? Możemy zgłosić reklamację. FOT. INGIMAGE
Biura podróży już od kilku tygodni intensywnie promują wakacyjne wycieczki, a największe z nich proponują także zakup online, bez wychodzenia z domu i odwiedzania oddziału.

A jeśli Majorka nas rozczaruje, bo organizator nie dotrzymał umowy? Możemy zgłosić reklamację. FOT. INGIMAGE

TURYSTYKA. Im bliżej wakacji, tym większe zainteresowanie ofertą biur podróży. Największe z nich proponują zakup online. Przed zakupem i opłaceniem wycieczki w sieci warto poznać kilka zasad.

Z możliwości zakupu wyjazdu przez internet skorzystamy m.in. u takich touroperatorów, jak Neckermann, Itaka lub TUI.

Umowa i regulamin

Gdy zdecydujemy się na zakup konkretnej wycieczki w sieci, zostaniemy poproszeni o dokonanie rezerwacji, którą - w zależności od biura - możemy zrobić na kilka sposobów, np. wypełniając formularz na stronie www, zgłaszając wstępną rezerwację z pytaniem o dostępność miejsc czy kontaktując się z call center. Po wysłaniu zgłoszenia biuro podróży przygotuje umowę, którą możemy otrzymać za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej lub poczty elektronicznej. Ważne, aby zwrócić uwagę na treść umowy.

- Pamiętajmy, że niezapoznanie się z warunkami umowy może być brzemienne w skutkach - mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. - W przypadku ewentualnej reklamacji liczy się głównie to, co zostało zapisane w umowie między biurem podróży a turystą.

Zapoznajmy się też z regulaminem, który powinien być dostępny na stronie biura podróży, tak jak w przypadku innych podmiotów umożliwiających zakupy online.

- Z naszych badań wynika, że tylko co dziesiąta osoba kupująca w sieci zwraca uwagę na regulamin sklepu - mówi Adrian Witkowski, kierownik ds. wymogów regulacyjnych w PayU SA. - Najważniejszym kryterium wyboru konkretnej oferty pozostaje cena.

Akceptacja i płatność

Po zapoznaniu się z warunkami umowy, czas na finalizację transakcji. Porozumienie między stronami zostaje zawarte albo po podpisaniu i odesłaniu dokumentu na adres touroperatora albo po akceptacji odpowiednich dokumentów (np. regulaminu) na stronie internetowej i opłaceniu należności za wycieczkę.

Płatności za wycieczkę z internetowej oferty biura podróży możemy dokonać na kilka sposobów: za pomocą e-przelewu, przelewu tradycyjnego lub kartą płatniczą online. Użycie tej ostatniej pozwala maksymalnie zabezpieczyć się przed ewentualnym bankructwem touroperatora i w krótkim czasie odzyskać wpłacone pieniądze.

- Osoby płacące kartą mogą skorzystać z tzw. gwarancji chargeback, czyli obciążenia zwrotnego - wyjaśnia Adrian Witkowski. - Zabezpieczenie to pozwala na odzyskanie pieniędzy w przypadku, gdy nie otrzymamy przedmiotu, za który zapłaciliśmy lub też, gdy towar lub usługa nie zgadza się z warunkami oferty. Wówczas, na wniosek posiadacza karty, bank jako jej wydawca jest zobowiązany do zwrotu środków na nasze konto. Z takiej reklamacji możemy skorzystać np. gdy hotel, który opłaciliśmy miał być czterogwiazdkowy, a okazało się, że standard był niższy lub też w sytuacji, gdy zapłaciliśmy za śniadania, a mimo to ich nie było.

Transakcje w sieci

Płacąc za wycieczkę na stronie biura podróży zwróćmy uwagę na kilka podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa transakcji. Adresy stron, na których dokonujemy płatności i tym samym udostępniamy poufne informacje, powinny zaczynać się od szyfrowanego protokołu "https" w miejsce "http".
- Dodatkowo, w pasku adresu pojawia się symbol kłódki lub charakterystyczne zielone pole, w zależności od rodzaju przeglądarki - mówi Witkowski. - Wszystkie dane podawane na takiej stronie są szyfrowane za pomocą tzw. protokołu SSL, który zapewnia bezpieczne logowanie. Protokół ten jest zalecany przez Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

Nasze pieniądze są chronione również na inne sposoby podczas płacenia w internecie. Zaufani dostawcy płatności są nadzorowani przez państwowe instytucje, np. Komisję Nadzoru Finansowego. Transakcje są chronione również dzięki międzynarodowym certyfikatom, jak np. Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS) - światowy standard ustalony przez organizacje płatnicze (Visa i MasterCard), zabezpieczający dane osobowe płacących kartami, jak również dane transakcji.

Reklamacja

Jeżeli organizator wycieczki nie dotrzyma planu zawartego w podpisanej przez nas umowie, albo jakość oferty jest niższa niż ta, która zachęciła nas do jej zawarcia, możemy zgłosić reklamację, a organizator powinien dokonać świadczenia zastępczego. Taką możliwość gwarantuje Ustawa o usługach turystycznych. Klient nie ma jednak obowiązku godzić się na zaproponowane świadczenie.

- Możemy odmówić przyjęcia nowych warunków i odstąpić od umowy. W takim przypadku organizator ma obowiązek zapewnić klientowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy lub innego uzgodnionego miejsca - wyjaśnia Grażyna Rokicka.

Ustawa nie określa jednak precyzyjnie wysokości zadośćuczynienia wobec poszczególnych uchybień. Takie zapisy znajdziemy natomiast w tzw. Karcie Frankfurckiej, na którą należy powoływać się w trakcie roszczenia. Jej treść przewiduje, że zmiana obiektu noclegowego na inny podlegać może bonifikacie w wysokości 10-25 proc. początkowej wartości, zakłócenia środowiskowe (np. hałas) to 10-40 proc., a niesmaczne wyżywienie 20-30 proc.

Klient powinien niezwłocznie zawiadomić o niedogodnościach wykonawcę usługi i organizatora wycieczki, a w ciągu 30 dni od zakończenia jej trwania złożyć organizatorowi reklamację zawierającą szczegółowy opis zdarzeń. Ważne też, żeby do dokumentu dołączyć możliwie najwięcej dowodów, np. fotografii.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski