Wygodny Kraków bez korków

Agnieszka Maj
Fot. Andrzej Banaś
Wybory. Prawie każdy z kandydatów na prezydenta Krakowa obiecuje, że w przyszłej kadencji bardzo ważna będzie dla niego komunikacja. Proponują: darmowe przejazdy autobusami i tramwajami, gazowe autobusy na Alejach Trzech Wieszczów i zamknięcie centrum dla busów.

Prezydent Krakowa Jacek Maj­chrowski zapowiada, że jeśli wygra wybory, to w przyszłej kadencji zmieni swoje priorytety. Do tej pory były nimi: budowa hali w Czyżynach, Centrum Kongresowego i stadionów.

– Kraków zakończył już etap budowy wielkich inwestycji, które potrzebne były do uzyskania statusu metropolii. Teraz przyszedł czas na miasto wygodne – mówi prezydent.

Zapowiada, że najważniejsze będą dla niego: ekologia, bezpieczeństwo, opieka medyczna i komunikacja. Chce walczyć z niską emisją, inwestować w szpitale, budować ścieżki rowerowe, sieć parkingów P&R i nowe linie tramwajowe. Pieniądze na ten cel mają pochodzić z funduszy unijnych: Kraków chce zdobyć w ten sposób około 600 mln zł.

Marek Lasota – Kraków bez korków

Marek Lasota, kandydat PiS na prezydenta Krakowa zamierza przede wszystkim zlikwidować korki.

– Każdy z nas traci codziennie średnio godzinę na dojazd do pracy i z powrotem.To ogromna strata energii i powód codziennej frustracji – mówi Marek Lasota. Obiecuje wyrzucenie tranzytu poza miasto oraz postawienie na szybką kolej aglomeracyjną.

– Pociągi powinny kursować co pół godziny, a podróżować szybką koleją i komunikacją miejską będzie można w Krakowie na jednym bilecie – mówi Lasota.

To jednak nie są odkrywcze pomysły: od kilku lat wdraża je samorząd województwa. Koszt inwestycji szacowany jest na około 920 mln zł. Całość budowy szybkiej kolei aglomeracyjnej ma zakończyć się do 2020 roku.

Tomasz Leśniak – edukacja i transport

Tomasz Leśniak, kandydat na prezydenta Krakowa, popierany m.in. przez inicjatywę Kraków Przeciw Igrzyskom, chce postawić na edukację i transport zbiorowy.

– Jedno z naszych haseł brzmi: „Wszystko zaczyna się od szkoły”. W ostatnich latach obserwujemy kryzys oświaty w Krakowie. Wzmacnia się podział na szkoły elitarne i resztę, gdzie wyniki nauczania są słabsze – mówi Leśniak.

Jedną z ważniejszych spraw jest dla niego doinwestowanie edukacji. – Chodzi o to, aby możliwość skorzystania z ciepłego posiłku nie zależała od grubości portfela rodziców – tłumaczy kandydat. Proponuje przywrócenie publicznych stołówek (to koszt około 17 milionów złotych rocznie).

Niż demograficzny proponuje wykorzystać do zmniejszenia liczebności klas do maksimum 25 uczniów. Uważa także, że potrzebne są nowe przedszkola: w ciągu 8 lat powinno ich powstać około 30 za około 70 mln zł.

Tomasz Leśniak nie obiecuje metra: uważa, że to zbyt kosztowna inwestycja. – Postaramy się o szybszy tramwaj. Respektujemy wynik referendum, ale uważamy, że samorząd musi przeprowadzić studium wykonalności metra. Z naszych rozmów ze specjalistami z Politechniki Krakowskiej wynika, że potoki pasażerskie są w Krakowie zbyt małe na to, żeby budować podziemną kolej – uzasadnia.

Według niego nie ma też gwarancji, że uda się pozyskać jakiekolwiek środki unijne na metro, które ma kosztować od 7 do 12 mld zł.

Sławomir Ptaszkiewicz – zdrowy Kraków

Niezależny kandydat na prezydenta Sławomir Ptaszkie­wicz ma ambicję, aby w ciągu 5 lat zlikwidować problem zanieczyszczenia powietrza w Krakowie.

– Chcę to osiągnąć, prowadząc politykę łączącą likwidację domowych palenisk, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum i rozwój transportu publicznego – tłumaczy kandydat na prezydenta.

Priorytetem jest zmiana sytuacji na Alejach Trzech Wieszczów. Ptaszkiewicz uważa, że konieczne jest wprowadzenie autobusów elektrycznych lub jeżdżących na gaz, albo innego ekologicznego środka transportu publicznego na liniach, które prowadzą przez zatłoczone Aleje.

Kandydat zamierza także zamknąć centrum miasta dla busów. – Nie ma potrzeby, aby wszystkie busy spod Krakowa wjeżdżały na Stare Miasto – twierdzi.

Obiecuje: parkingi na ob­rze­żach miasta, a także 15 km nowych dróg odciążających centrum. Potrzeba na to około 4 mld zł.

Marta Patena – czysty Kraków

Dla kandydatki PO na prezydenta najważniejsza będzie czystość w mieście.

– Położę nacisk na porządek: zwiększenie częstotliwości wyjazdów maszyn czyszczących, bieżące sprzątanie liści, śmieci i nieczystości, zadbanie o porządek w każdej części Krakowa – zapowiada.

Priorytetem ma być zadbanie o bezpieczeństwo na drogach i chodnikach oraz miejski plan odśnieżania. – Wiem, jakie są potrzeby i oczekiwania mieszkańców w tych dziedzinach, a doświadczenia moje i całej rodziny potwierdzają te oczekiwania. Chcemy żyć w mieście czystym i bezpiecznym – mówi Marta Patena.

Łukasz Gibała – tramwajem za darmo

Darmowa komunikacja miejska to obietnica przedwyborcze niezależnego kandydata na prezydenta Krakowa Łukasz Gibały.

Obiecuje przeznaczyć w ciągu czterech lat 2 miliardy złotych na miejski transport. Zapowiada przy tym utworzenie pięciu nowych linii tramwajowych.

Jeśli wygra, krakowianie będą jeździć autobusami i tramwajami bez biletu. Ma do tego uprawniać Karta Krakowianina, wydawana na rok na podstawie dowodu, że podatek dochodowy zapłaciło się w Krakowie. Stąd właśnie – z przyciągnięcia do Krakowa nowych podatników – mają pochodzić pieniądze na sfinansowanie darmowego transportu miejskiego.

Darmowy transport to jednak dość ryzykowna obietnica. Estoński Tallin, który jako pierwszy wprowadził darmową komunikację miejską, teraz odchodzi od tego pomysłu. Powodem jest to, że brakuje pieniędzy na inne inwestycje tego miasta.

[email protected]

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gdzieśtam w Warszawie

zresztą, a kogo to obchodzi? :)

k
krakus

Berka Joselewicza 7a m.46

p
papierow wartosciowych,

scislej mowiac pozyczki w zlotowkach na konto przyszlych pokolen.

m
mt

a przedstawił on chociaż z**ążek programu żeby było o czym pisać ?

e
emeryt

Gościu siądź pod mym liściem i odpocznij sobie,może wstąpi w ciebie trochę pozytywnej energii i zobaczysz "coś"dobrego w tym mieście!!!

b
bleble

– Kraków zakończył już etap budowy wielkich inwestycji, które potrzebne były do uzyskania statusu metropolii. Teraz przyszedł czas na miasto wygodne – mówi prezydent.

czy on skądś spadł i sobie głowę potłukł czy uważa ludzi za umysłowo upośledzonych? Jak budowlańcy walili drzwiami i oknami to im pozwalał razem z wydziałem architektury i urbanistyki budować gdzie i jak chcieli, a jak rynek siadł to ogłasza "miasto wygodne". Niby jak ma się ono stać wygodne, za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, czy Machlojski zarządzi wielkie wyburzanie giga-blokowisk które powstały bez parkingów, odpowiednich dojazdów i sieci komunikacyjnej, bez szkół, terenów zielonych, bez sklepów - bo nowoczesny "krakus" ma po bułki rano wsiadać do auta i jechać do mega-centrum handlowego 5 km dalej - tak właśnie tworzą się korki. Co więcej, w tygodniu ci mieszkańcy nowych blokowisk jeżdżą po mieście żeby pociechy odwieźć do szkoły/przedszkola które jest na drugim końcu miasta, bo w pobliżu zamieszkania albo szkoły nie ma, albo się dzieci nie dostały. A w weekend te tysiące ludzi żeby się zrelaksować wsiada w auto i jedzie w stronę Rynku Głównego, gdzie skoncentrowane jest 90% restauracji i rozrywek tego miasta. Super organizacja, nic tylko pogratulować, ale jedynie biznesmenom prowadzącym hipermarkety, restauracje i budującym bloki, bo się świetnie ustawili i robią mega biznesy w Krakowie. Ludziom korzystającym z tego wszystkiego wypada złożyć wyrazy współczucia.

k
krak

a metro im sie w glowach i inne pomysly roja . A to po to, aby odkorkowac nie Krakow a szampany po wyborach.

t
tadeusz

chce walczyc "z niska emisja" a nie "o niska emisje" ?! To nowosc!!

k
krakus

byle nie Krakow i metro.

a
asm.

Metro na estakadach poza obszarami zabudowy zabytkowej, oraz w tunelach pod Śródmieściem, odcinkowo po powierzchni ziemi, to była jedyna szansa na metro w tym mieście za 6 miliardów złotych, realnie można było podjąć się budowy, wespół z dotacjami z programów unijnych, miasto stać na takie przedsięwzięcie. Lekkie bezkolizyjne metro, nowoczesne, podobne do tego w Lozannie (Szwajcaria) zamiast zatrzymujących się co chwilę tramwajów, szansa na szybkie przemieszczanie się, zamiast i wobec samochodów.

Jeżeli ktoś z kandydatów do RM Krakowa czy Prezydenta Krakowa, będzie mówił że będziemy budować metro w tunelu za 10 - 12 miliardów zł. to zwyczajnie kłamie. Miasta nie stać na taki wydatek, a i o środki z dotacji z UE już raczej za późno. Poza tym metro estakadowe dawało szansę na budowę bez konieczności uciążliwych utrudnień w ruchu naziemnym, przy tunelowym nie ma na to szans, poza tym koszt przekładek instalacji i mediów przy drążeniu tuneli jest ogromny.

Teraz dlaczego młody człowiek ma wybierać Kraków na miejsce zamieszkania ? Równie, albo zdecydowanie lepiej zrobi osiedlając się w Warszawie, Berlinie, Rotterdamie, Kopenhadze, Wiedniu, Amsterdamie,... wszędzie tam jest metro...nie mówiąc o możliwości większych zarobków.

k
krakowianin

Popieram edukację jako priorytet , dziwne , że Majchrowski nic nie mowi o edukacji . Pewnie liczy , ze ludzie nie pamiętają jak dla krakowskiej edukacji zasłużyła się Anna Oko nska -Walkowicz. W nagrodę zajmuje się teraz sprawami społecznymi - wzruszajaca.

k
kk

ekrany na Jana Pawła II szpetota jeszcze wieksza, to nie samochody sa przyczyna, samochody to skutek polityki budowlanej miasta- wszystko musi być w Centrum najdalej na Grzegórzkach.

k
kk

przy istnieniu linii tramwajowej na wydzielonym torowisku to raczej jednak chybiony pomysł biorąc pod uwagę koszty tegoż. 5-10 minut krócej za 21 mld? Może inne trasy rozważyć a co z kolejka aglomeracyjną.

E
Eh...

Leśniak to już niech nic nie uzasadnia! Metra nie bo nagle potoki pasażerskie za małe. On gra tak jak ludzie co go popierają. Widzi, że są ludzie anty metro to będzie anty metro by mieć poparcie. Szybszy tramwaj?! Już ten co jest, to "szybki" taki, że szok. METRO METRO JESZCZE RAZ METRO! Leśniak wzoruje się na Kopenhadze, Amsterdamie ale w tych miastach również metro jest. Za małe potoki pasażerskie, niech nie gada bzdur. Jak by zrobili metro pewnie pierwszy by korzystał. W Krakowie brakuje osoby, która by w końcu wywalczyła to metro, projekty, przymiarki od dobrych 20 lat jak nie więcej są. Niestety zawsze kończą się fiaskiem....

K
Kr

Kolej aglo co 30 min to za malo.

Dodaj ogłoszenie