Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyjątkowa kampania społeczna na ulicach Krakowa. Wsparcie mieszkańców w radzeniu sobie z kwarantannową codziennością

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Kampania KBF w przestrzeni miejskiej
Kampania KBF w przestrzeni miejskiej KBF
Na ulicach Krakowa zagościła wyjątkowa kampania społeczna, której celem jest wsparcie mieszkańców w radzeniu sobie z kwarantannową codziennością. Na zewnętrznych nośnikach reklamowych pojawiły się grafiki krakowskich artystów i grafików z hasłami podnoszącymi na duchu. Pomysłodawcą akcji jest Krakowskie Biuro Festiwalowe (KBF).

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

W czasie kwarantanny potrzebujemy pozytywnego przekazu, który, choć na chwilę, pozwoli nam oderwać się od uciążliwego "tu i teraz" – z takiego założenia wyszło KBF, inicjator kampanii społecznej "Inaczej niż zawsze – jak zawsze razem". Hasło akcji zainspirowało artystów, grafików i pisarzy do wyrażenia nadziei i potrzeby kolektywnej solidarności.

O dobrą energię płynącą z blisko 200 krakowskich przystanków i gablot reklamowych zadbali uznani twórcy wizualni: Tomek Budzyń, Łukasz Habiera NAWER, Antek Korzeniowski, Katarzyna Kotnowska, Marcin Maciejowski, Łukasz Markiewicz, Filip Piekara PIEKSA, Witold Siemaszkiewicz i Joanna Tyborowska. Ta ostatnia stworzyła plakaty do specjalnie napisanych na okoliczność kampanii tekstów Łukasza Orbitowskiego, Michała Rusinka, Dominiki Słowik i Adama Zagajewskiego. Pozostali graficy na swój sposób zinterpretowali hasło kampanii.

- Z całą wieloznacznością hasła "Inaczej niż zawsze – jak zawsze razem" chcieliśmy wskazać na wyjątkowość sytuacji, w której znaleźliśmy się za sprawą epidemii koronawirusa, ale też zasugerować, że pomimo zewnętrznych okoliczności wspólnota może trwać dzięki naszemu zaangażowaniu – tłumaczy ideę kampanii Izabela Helbin, dyrektor KBF.

Kampania w pełni społeczna

Jak dodaje Michał Zalewski z KBF, kampania jest w pełni społeczną ze względu na swoją misyjność i niekomercyjną postawę wszystkich podmiotów, które ją współorganizują akcję. - Jej celem jest zmiana postaw społecznych, doprowadzenie do zmiany sposobu myślenia oraz zachowania. Jest skierowana do określonej, szerokiej grupy docelowej w konkretnym czasie, spełnia więc wszystkie wymogi kampanii społecznej - dodaje Michał Zalewski.

Przygotowanie kampanii wiązało się z pokryciem niezbędnych kosztów. - Całkowity koszt technicznej strony realizacji kampanii (skład graficzny plakatów, druk, montaż w gablotach reklamowych, 4-tygodniowa ekspozycja prac, dokumentacja fotograficzna) to 8142 zł brutto - zaznacza Michał Zalewski.

Jeśli chodzi o honoraria dla 13 autorów – grafików i pisarzy, to te wyniosły łącznie 6 tys. zł brutto. - Jest to działanie pomocowe, które wpisane jest w obecny program działalności KBF w związku z pandemią COVID-19. KBF będące instytucją kultury Krakowa, ma na celu wsparcie lokalnych artystów, w tym przypadku grafików oraz pisarzy, którzy w związku z obowiązują sytuacją, stracili zlecenia, dlatego jest to jedno z wielu podejmowanych przez nas działań w tym obszarze - zaznacza Michał Zalewski.

Wsparcie firm reklamowych

Wsparcia udzieliła także firma AMS, która na potrzeby kampanii całkowicie bezpłatnie udostępniła 120 gablot reklamowych na przystankach, 12 cyfrowych gablot typu citylight w wiatach przystankowych oraz 2 cyfrowe formaty typu cityscreen. Firma pokryła również koszty druku i montażu prac.

W przypadku współpracy z firmą Clear Channel Poland KBF opłacił koszty druku i montażu w 70 gablotach reklamowych - głównie na przystankach oraz 4 cyfrowych nośnikach reklamowych na terenie miasta.

- Przedstawione kwoty – zarówno honoraria artystów, jak i ekspozycja – są kwotami zdecydowanie niższymi niż rynkowa wycena takich działań. Firmy AMS oraz Clear Channel Poland nie czerpią bezpośrednich korzyści finansowych z ekspozycji plakatów. Działanie stanowi także przykład konkuperacji, czyli współpracy dwóch firm o zbieżnych obszarach działalności, które łączy wspólny cel, mimo tożsamych przewag konkurencyjnych - mówi Mochał Zalewski.

- Nowe zasady korzystania z przestrzeni publicznej, nakaz #zostańwdomu i obowiązek noszenia maski oddalają nas od siebie, ale jednocześnie pokazują, że epidemię możemy pokonać tylko wspólnymi siłami. Nasza akcja sama w sobie ilustruje hasłowe „razem” – dołączyli do nas zarówno ludzie kultury, jak i podmioty biznesowe, które zrezygnowały z zysku i w słusznej sprawie postanowiły połączyć siły – dodaje Izabela Helbin.

Kampania będzie towarzyszyć mieszkańcom i mieszkankom Krakowa do 31 maja. Organizatorzy kampanii „Inaczej niż zawsze – jak zawsze razem”: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Clear Channel Polska, AMS. Zaproszeni twórcy: Tomek Budzyń, Łukasz Habiera NAWER, Antek Korzeniowski, Katarzyna Kotnowska, Marcin Maciejowski, Łukasz Markiewicz, Łukasz Orbitowski, Filip Piekara PIEKSA, Michał Rusinek, Witold Siemaszkiewicz, Dominika Słowik, Joanna Tyborowska i Adam Zagajewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski