Wykup mieszkań od gminy

Redakcja
Omówieniu zasad nabywania mieszkań poświęciliśmy dyżur telefoniczny "Domu" z udziałem przedstawicielek Wydziału Skarbu Miasta: dyrektor Grażyny Kucy, kierowniczki Referatu Sprzedaży Mieszkań Ewy Wójcikiewicz i Magdaleny Pasieki. W relacji z dyżuru przekazujemy Czytelnikom informacje, które najbardziej interesowały naszych rozmówców.

Po telefonicznym dyżurze

Rada Miasta Krakowa zmieniła, uchwałą z dnia 11 lipca br., obowiązujące wcześniej zasady zbywania lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy na rzecz najemców. Poszerzony został zakres udzielanych bonifikat. Lokal można teraz kupić nawet z 90-procentową bonifikatą liczoną od jego wartości rynkowej.

 - Komu przysługuje prawo wykupu mieszkania od gminy?
 - Wyłącznie najemcy posiadającemu uregulowany tytuł prawny do lokalu w budynku (najem na czas nieokreślony), który jest własnością miasta Krakowa.
 - Czy najemcy mogą zrzec się wykupu mieszkania na rzecz innych osób, na przykład własnych dzieci?
 - Nie, ale mogą sami wykupić lokal i po wpisaniu ich nazwisk do księgi wieczystej przekazać mieszkanie (przepisać, podarować) na rzecz dowolnej osoby, również nie będącej członkiem rodziny. Takie przekazanie mieszkania odbywa się już bez ograniczeń czasowych i bez zgody gminy.
 - Jak długo trwają formalności związane z wykupem lokalu?
 - Staramy się, by czas między złożeniem wniosku w administracji a podpisaniem umowy notarialnej nie był dłuższy niż cztery miesiące.
 - Obawiam się, że jeśli nie wykupię swojego mieszkania, mogę być w przyszłości eksmitowana. Czy takie przypuszczenia są słuszne?
 - Nie, gdyż nie ma obowiązku wykupywania mieszkań znajdujących się w budynkach należących do gminy. Pani obawy przed eksmisją są więc bezpodstawne.
 - Gmina zarządza kamienicą, choć wiadomo, kim jest jej właściciel i gdzie mieszka. Czy w takiej sytuacji możemy wykupić zajmowane przez nas lokale w tym budynku z bonifikatą?
 - Nie jest to możliwe, ponieważ gmina sprzedaje lokale mieszkalne tylko w sytuacji, gdy ich stan prawny jest uregulowany, to znaczy, gdy sama jest właścicielem nieruchomości wpisanym w księdze wieczystej.
 - Jaki jest tryb postępowania przy wykupywaniu gminnego lokalu?
 - Należy zgłosić się w administracji budynku i wypełnić znajdujący się tam formularz dotyczący danych osobowych najemcy oraz informacji na temat lokalu mieszkalnego. Do formularza załącza się dokument potwierdzający tytuł prawny - umowę najmu albo decyzję o przydziale - oraz podanie o wykup mieszkania.
 Następnie administracja przesyła te dokumenty, razem z kartą informacyjną o mieszkaniu, do Zarządu Budynków Komunalnych, aby uzyskać zaświadczenie o samodzielności lokalu.
 - Dowiedziałem się, że moja administracja nie posiada dokumentacji architektonicznej lokalu, a bez tego dalsze starania mogą być utrudnione. Co zrobić w takiej sytuacji?
 - Jeżeli administracja budynku nie posiada takiej dokumentacji, Zarząd Budynków Komunalnych musi zlecić jej sporządzenie (w trybie ustawy o zamówieniach publicznych), a następnie zwrócić się do organu architektoniczno-budowlanego właściwego dla miejsca położenia lokalu o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu. Ten tryb może przedłużać procedurę wykupu mieszkania.
 - Czy starający się o wykupienie lokalu nie ponosi żadnych kosztów związanych z przeprowadzaną w tej sprawie procedurą?
 - Dopiero po przekazaniu przez Zarząd Budynków Mieszkalnych do Wydziału Skarbu kompletu dokumentów, wysłane zostają do najemcy (jeśli decyduje się on na kupno lokalu) informacje o zasadach nabywania mieszkań. Do ulotki informacyjnej dołączona jest prośba o wpłacenie do Wydziału Skarbu opłaty za wycenę biegłego. Następnie, gdy wpłata zostanie przekazana, Wydział Skarbu zleca biegłemu dokonanie wyceny lokalu, po czym zaprasza do siebie osobę starającą się o wykupienie lokalu, aby sporządzić z nią protokół rokowań dotyczący warunków wykupu.
 - Czy adresy lokali przeznaczonych do sprzedaży podaje się do publicznej wiadomości?
 - Tak. Po zaakceptowaniu warunków sprzedaży Zarząd Miasta podejmuje w tej sprawie uchwałę i na jej mocy przeznacza do sprzedaży
konkretne lokale, a następnie podaje je do publicznej wiadomości na okres 21 dni. Jest
to wymóg ustawowy. Po tym terminie można już przystą-pić do spisania aktu notarialnego.
 - Kiedy trzeba wpłacić pieniądze za wykupywane mieszkanie?
 - Najpóźniej do dnia zawarcia aktu notarialnego.
 - Czy małżonkowie wspólnie mieszkający nabywają lokal od gminy razem?
 - Tak, mimo że decyzja o przydziale lub umowa najmu wydawane są na jedną osobę.
 - Będąc jeszcze kawalerem kupiłem od gminy lokal, w którym wówczas mieszkałem, po cenach preferencyjnych. Czy teraz również będę miał prawo do ulgi, gdy chciałbym wykupić należące do gminy mieszkanie, jakie zajmujemy wspólnie z żoną?
 - Niestety, nie jest to możliwe. Jeżeli małżonkowie lub jeden z małżonków kupił lokal mieszkalny po cenach preferencyjnych (nawet gdy to było przed ślubem), drugie mieszkanie może kupić, ale tylko po cenie wolnorynkowej.
 - W lokalu, który chcemy kupić, mieszka pięć osób. Czy będzie to miało jakiś wpływ na cenę mieszkania?
 - Liczba zamieszkałych w lokalu osób nie ma żadnego wpływu na jego cenę.
 - Od wielu lat mieszkamy wspólnie jako tzw. sublokatorzy. Chcielibyśmy wreszcie mieć samodzielne lokale, ale czy możemy wykupić nasze mieszkanie, aby je później sprzedać, a za uzyskane fundusze nabyć nowe?
 - Jeśli w jednym lokalu mieszka kilku najemców, mieszkanie można wykupić. Udział w lokalu sprzedawany jest proporcjonalnie do zajmowanych pomieszczeń.
 - Na jakich warunkach możemy kupić mieszkanie po rodzicach?
 - Jeśli dzieci otrzymają po śmierci rodziców przydział na zajmowane przez nich mieszkanie, jako spadkobiercy, zgodnie z postanowieniem spadkowym mogą taki lokal wykupić.
 - Chciałabym kupić mieszkanie od gminy, ale na raty. Czy jest to możliwe?
 - Nie, mieszkania w Krakowie można kupować tylko za gotówkę.
 - Dowiedziałem się, że wykupując mieszkanie będę też musiał zapłacić za część gruntu, na którym stoi budynek.
 - W budynkach, w których nie sprzedawano lokali mieszkalnych przed 1 stycznia 1995 r., lokal mieszkalny zbywa się na własność wraz z pomieszczeniem przynależnym i ułamkową częścią gruntu. W budynkach, w których była prowadzona sprzedaż lokali przed tą datą, grunt oddaje się w użytkowanie wieczyste.
 - Z jakimi konsekwencjami powinienem się liczyć, gdybym przeznaczył wykupiony od gminy lokal np. na cele handlowe?
 - Gdyby zmienił pan funkcję lokalu przed upływem pięciu lat liczonych od momentu kupna, musiałby pan zwrócić miastu kwotę stanowiącą wartość zwaloryzowanej bonifikaty
 - Czy wszystkie rodzaje lokali mieszkalnych należących do gminy mogą być wykupione przez najemców?
 - Nie wszystkie. Do wyjątków należą: pojedyncze lokale w budynkach przeznaczonych do remontu ze względu na zagrożenie stwierdzone przez nadzór budowlany, do wyburzenia, których funkcja lub przeznaczenie będą zmienione na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego miasta. Wykupić nie można też: lokalu wynajętego za czynsz socjalny lub wolny, pracowni twórczej, lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku przeznaczonym do realizacji zadań użyteczności publicznej (placówki opiekuńczo-wychowawcze, oświatowe, administracyjne, kulturalne, służby zdrowia), lokalu w budynkach wybudowanych, kupionych lub zmodernizowanych za środki miasta Krakowa po 1 stycznia 1990 r.
 - Ile wynosi bonifikata udzielana przez gminę przy sprzedaży lokali mieszkalnych?
 - 90 proc. przy sprzedaży pojedynczych lokali; 80 proc., gdy lokal mieszkalny wyremontowany był po 1 stycznia 1995 r. za środki miasta Krakowa, zarówno w ramach przygotowania pustostanu do ponownego zasiedlenia, jak i po wykonaniu remontu obejmującego: co najmniej wymianę stolarki budowlanej otworowej lub wymianę podłogi i posadzki albo postawienie pieca grzewczego kaflowego - przez okres 10 lat od daty remontu.
 Niższą bonifikatę ustalono dla lokali mieszkalnych w budynkach położonych w obrębie Plant i wpisanych do rejestru zabytków. W tym rejonie, przy sprzedaży pojedynczych mieszkań w budynkach, w których znajdują się więcej niż 4 lokale mieszkalne, bonifikata wynosi 40 proc. Jeśli w budynku są maksymalnie 4 mieszkania, zniżka ustalona jest na poziomie 25 proc., a 45, proc. bonifikatę stosuje się, gdy następuje równoczesna sprzedaż wszystkich dotychczas nie wykupionych lokali mieszkalnych w domu, w którym znajdują się najwyżej 4 mieszkania.
 Dodatkowa, 10-proc. bonifikata od ceny zakupu przysługuje osobom posiadającym uprawnienia na podstawie aktualnego zaświadczenia Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.
  Notowała DANUTA ORLEWSKA

Menedżer sportowy - zbawienie czy zło konieczne?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie