Wylatujesz na urlop? Koniecznie zadbaj o swój bagaż. Sprawdź...

Wylatujesz na urlop? Koniecznie zadbaj o swój bagaż. Sprawdź jak to zrobić

Maciej Badowski AIP

Strefa Biznesu

Aktualizacja:

Strefa Biznesu

Opóźniony lub odwołany lot? Zgubiony, zniszczony lub opóźniony bagaż? A może rezygnacja z wycieczki samolotowej tuż przed wyjazdem? Z danych opublikowanych na portalu Fly4free wynika, że w 2017 roku polskie lotniska obsłużyły ponad 40 mln pasażerów, czyli o 6 mln więcej niż rok wcześniej. Jak przygotować się do podróży samolotem i jak dochodzić swoich praw lub odszkodowania, gdy ta podróż nie przebiega zgodnie z planem?
Gdy linie lotnicze zgubią nasz bagaż, a wcześniej wykupiliśmy polisę turystyczną, to ubezpieczyciel zwróci koszty przedmiotów znajdujące się w zgubionym

Gdy linie lotnicze zgubią nasz bagaż, a wcześniej wykupiliśmy polisę turystyczną, to ubezpieczyciel zwróci koszty przedmiotów znajdujące się w zgubionym bagażu. ©Andrzej Banaś

Prawo obliguje przewoźników do zwrotu pieniędzy lub zapewnienia innego środka transportu, jeśli samolot jest opóźniony lub odwołany, ale również do wypłaty odszkodowania, gdy nasz bagaż zaginie lub zostanie zniszczony podczas podróży. Akty prawne, które regulują prawa pasażerów w tych kwestiach to Konwencja Montrealska z 1999 r. oraz europejskie Rozporządzenie nr 261/2014.

Wielu pasażerów decyduje się jednak na dodatkowe ubezpieczenie, ponieważ w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu, a także zgubienia czy kradzieży bagażu wolą mieć dodatkowe zabezpieczenie.

– Pamiętajmy, że opóźnienie lotu, czy zgubienie bagażu to tylko dodatki, o które można rozszerzyć polisę turystyczną. Standardowa polisa turystyczna zapewnia kompleksową ochronę i obejmuje zazwyczaj koszty leczenia, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), ubezpieczenie OC w życiu prywatnym, na wypadek szkód wyrządzonych osobom trzecim, oraz ubezpieczenie bagażu – podkreśla Anna Materny, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Detalicznych w Gothaer TU S.A.



Mosty dla Regionów. Od 16 sierpnia można składać wnioski

Gdy nasz lot jest opóźniony



Pasażerom, których lot jest opóźniony przysługuje szereg praw, które reguluje Konwencja Montrealska i Rozporządzenie nr 261/2014. Po pierwsze - linie lotnicze są zobowiązane do zorganizowania darmowych posiłków i napojów w ilości, która jest adekwatna do czasu oczekiwania. Po drugie - pasażerom przysługują dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne oraz dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe, by mogli skontaktować się z rodziną lub współpracownikami.

Jeśli opóźnienie jest większe niż 5 godzin, to podróżnym przysługuje prawo do zwrotu kosztów biletów i podróży, a jeśli opóźnienie trwa 1 dzień lub dłużej, to przewoźnik musi zapewnić podróżnym nocleg w hotelu (wraz ze zorganizowaniem transportu z lotniska do miejsca zakwaterowania).

– Dodatkowe ubezpieczenie przyda się w każdej sytuacji. Trzeba pamiętać, że kupując bilet lotniczy nie jesteśmy automatycznie ubezpieczani. To właśnie dlatego warto sprawdzić oferty zarówno na stronie przewoźnika, jak i bezpośrednio w towarzystwach ubezpieczeniowych. Pamiętajmy, że usługa pomocy w przypadku opóźnienia lotu może być częścią polisy turystycznej i dotyczy regularnych lotów rejsowych, a nie przewozów czarterowych – podkreśla Materny. – Pasażer, który posiada polisę turystyczną z tą opcją, w przypadku opóźnienia lotu, może liczyć na zwrot kosztów poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby np. żywność, napoje bezalkoholowe, niezbędne przybory toaletowe, czy podstawową odzież – mówi.

Aby móc wnioskować o zwrot takich kosztów od Ubezpieczyciela pasażer musi uzyskać pisemne zaświadczenie od przewoźnika o opóźnieniu lotu, jego powodach i zakresie odpowiedzialności linii lotniczych. W takiej sytuacji pasażer musi przedstawić rachunki oraz dowody zapłaty za artykuły pierwszej potrzeby.

Gdy nasz lot jest odwołany



Gdy przewoźnik odwoła nasz lot, przysługuje nam prawo do zwrotu kosztu biletu i podróży lub zmiana planu podróży. Mamy wtedy możliwość lotu powrotnego w pierwszym możliwym terminie, lotu do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub lotu w późniejszym, ale dogodnym dla nas terminie. Podróżni, których lot odwołano mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych w wysokości 250 EUR - w przypadku lotów do 1500 km, 400 EUR – w przypadku lotów od 1500 do 3500 km oraz 600 EUR dla wszystkich pozostałych lotów.1 Jeśli przewoźnik zaoferuje nam alternatywny lot do miejsca docelowego może pomniejszyć nasze odszkodowanie nawet do 50 proc.

– Pamiętajmy również, że linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania m.in. wtedy, gdy pasażer zostanie poinformowany o odwołanym locie co najmniej na dwa tygodnie przez podróżą lub gdy przewoźnik zaoferuje mu zmianę planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu – podkreśla ekspert.

Na złożenie wniosku o odszkodowanie od linii lotniczych mamy 3 lata od daty zaplanowanego lotu.

Gdy to my rezygnujemy z lotu



Gdy decydujemy się na podróż, warto zastanowić się nad ubezpieczeniem od rezygnacji z biletu lotniczego. Taka polisa pozwoli nam odzyskać koszty zakupu biletu, ale tylko w niektórych przypadkach.

– Dla towarzystwa ubezpieczeniowego nie ma znaczenia, czy kupiliśmy bilet w tanich liniach lotniczych czy u innych przewoźników, ale liczą się powody, dla których rezygnujemy z podróży. W przypadku nagłych zdarzeń takich jak nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie, poważna szkoda w miejscu zamieszkania, kradzież dokumentów koniecznych do przekroczenia granicy, czy śmierć kogoś bliskiego pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów zakupionego biletu – podkreśla Materny.

W celu otrzymania zwrotu kosztów biletu należy przedstawić dokumentację potwierdzającą konieczność anulowania biletu, np. dokumentację medyczną, akt zgonu, zaświadczenie z policji dotyczące wystąpienia szkody w mieniu.

Wyższe oprocentowanie depozytów lub niższe opłaty za usługi bankowe – na takie korzyści mogą liczyć beneficjenci programu 500+.

Gdy linie lotnicze uszkodzą lub zgubią nasz bagaż



Zgodnie z Konwencją Montrealską przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną opóźnieniem w przewozie pasażerów, towarów lub bagażu. Reklamacje dotyczące bagażu trzeba zgłaszać przewoźnikowi, u którego kupiliśmy bilet. Mamy na to 7 dni – gdy bagaż zostanie uszkodzony oraz 21 dni – w przypadku opóźnienia lub zgubienia.

Gdy linie lotnicze zgubią nasz bagaż, a wcześniej wykupiliśmy polisę turystyczną, to ubezpieczyciel zwróci koszty przedmiotów (głównie przedmioty osobistego użytku zwyczajowo zabierane w podróż) znajdujące się w zgubionym bagażu. Trzeba jednak pamiętać, że musimy posiadać zawiadomienie od przewoźnika oraz przedstawić wykaz utraconych przedmiotów. Zaletą ubezpieczenia bagażu jest również ochrona przed kradzieżą i zdarzeniami losowymi. Z przedmiotów wartościowych ubezpieczeniu podlega np. laptop, tablet, telefon, kamera, czy aparat fotograficzny. Z ochrony ubezpieczeniowej wyłączona jest np. biżuteria, klucze, czy antyki zakupione w podróży.

– Pamiętajmy, by suma ubezpieczenia i zakres ochrony były adekwatne do wartości bagażu, który ubezpieczamy. Zazwyczaj bagaż ubezpiecza się na kwotę 200-400 euro, ale można go również ubezpieczyć na 1000 euro lub więcej – podsumowuje ekspert.


Sprawdź nasze inne informacje i porady


Komentarze (2)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
rekompensata

doska (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

prawo obliguje a przewoźnik miga sie jak może, kiedyś próbowałam sama odzyskać odszkodowanie i takie wymyślali jakieś dziwne akcje i dałam sobie spokój, teraz na pewno bym się czegoś takiego sama...rozwiń całość

prawo obliguje a przewoźnik miga sie jak może, kiedyś próbowałam sama odzyskać odszkodowanie i takie wymyślali jakieś dziwne akcje i dałam sobie spokój, teraz na pewno bym się czegoś takiego sama nie podjęła tylko zleciła przez firmę typu givt, oni si na tym znaja wiedzą jak przewoźnicy kombinują i mają dużo większą skutecznóśćzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Rekompensata

Hirek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Opóźnione loty, to najgorsze co człowieka może spotkać :/ Siedzi na tym lotnisku i nie ma gdzie się podziać przez kilka godzin. Najgorzej dzieciaki przeżywają :/ nic, tylko walczyć o odszkodowanie...rozwiń całość

Opóźnione loty, to najgorsze co człowieka może spotkać :/ Siedzi na tym lotnisku i nie ma gdzie się podziać przez kilka godzin. Najgorzej dzieciaki przeżywają :/ nic, tylko walczyć o odszkodowanie w takiej sytuacji, jeśli samemu nie macie głowy, to skorzystajcie z usług firm, które się tym zajmują, np. givt.com. Przynajmniej to jakaś rekompensata za stracony czas.zwiń

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Trwa głosowanie

NAUCZYCIEL ROKU | Trwa głosowanie

Gigantyczna galeria handlowa rośnie w Wieliczce [ZDJĘCIA]

Gigantyczna galeria handlowa rośnie w Wieliczce [ZDJĘCIA]

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?