Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wymagający test dla każdego

(DKO, JM)
Warunki zimowe wymają szczególnej ostrożności w czasie jazdy
Warunki zimowe wymają szczególnej ostrożności w czasie jazdy fot. 123rf
Jazda zimą. Slush planing jest to zjawisko, w którym warstwa błota, śniegu dostaje się pod powierzchnię opony, przez co ta traci całkowitą styczność z nawierzchnią. Auto jest wówczas niesterowne i zachowuje się jak na lodzie

Jak dowodzą statystyki opracowane przez największy niemiecki automobilklub ADAC, ryzyko wypadku zimą jest sześciokrotnie większe niż latem. W związku z tym warto poznać najważniejsze elementy techniki jazdy, aby radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Uważajmy na gołoledź i błoto pośniegowe

Zagrożeniem jest tzw. błoto pośniegowe. - Kiedy temperatura robi się stopniowo coraz wyższa, a śnieg zaczyna topnieć zazwyczaj odczuwa się ulgę i pozwala na nieco bardziej brawurową jazdę. To błąd, ponieważ istotna jest tutaj rozważna jazda; kluczowe będzie w tej sytuacji zachowanie opon i to, jak skutecznie odprowadzą wspomniane błoto pośniegowe - przestrzega Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl.

Jeżeli jedziemy zbyt szybko, przez co ogumienie sobie z tym nie radzi, dochodzi do slush planingu - jest to zjawisko, w którym warstwa błota i śniegu dostaje się pod powierzchnię opony, przez co ta traci całkowitą styczność z nawierzchnią.

Kiedy zima nie jest surowa i temperatura waha się między dodatnią a ujemną, należy uważać na tzw. czarny lód. To nic innego jak warstwa lodu, która znajduje się bezpośrednio na nawierzchni drogi. Trasa robi wrażenie bezpiecznej i suchej, a może okazać się niezwykle trudna.

Kierowca zazwyczaj jest zaskakiwany takimi warunkami, dlatego trzeba zachować koncentrację i obserwować drogę oraz reakcje samochodu. Błyszczący asfalt i lżej chodząca kierownica świadczą o tym, że wjechaliśmy na drogę pokrytą gołoledzią. Trzeba delikatnie zdjąć nogę z gazu, nie hamować i powoli kręcić kierownicą starając się utrzymać zadany tor jazdy.

Najlepsze sposoby na bezpieczną jazdę

Bardzo przydatna może być znajomość technik, które w znacznym stopniu ułatwią jazdę i zagwarantują bezpieczeństwo zimą. Te proste wskazówki to niezbędnik każdego kierowcy poruszającego się zimą samochodem. Absolutną podstawą jest delikatne operowanie gazem. Podczas ruszania (zwłaszcza na śniegu) zbyt wysokie obroty mogą doprowadzić do buksowania kół, co uniemożliwi nam rozpoczęcie jazdy. Należy spokojnie spróbować ruszyć z pierwszego biegu, a jeśli to się nie uda, należy spróbować ruszyć bez gazu lub od razu z drugiego biegu. Jeżeli i to nam nic nie da podczas wyruszania z parkingu, można również rozbujać auto, aby ubić śnieg pod kołami.

Dodawanie gazu w zakrętach, także jest niewskazane - łuki pokonujmy ze stałą prędkością, aby uniknąć poślizgu.

Warto także pamiętać, aby pokonywać je szerzej - niczym na torze wyścigowym. Mniejszy skręt kierownicy zminimalizuje ryzyko utraty przyczepności przedniej osi.

Istotna jest także właściwa zmiana biegów. Należy ją wykonywać odpowiednio szybko, aby auto nie było na zbyt wysokich obrotach. Hamowanie silnikiem zwiększa też efektywność hamowania - taka metoda świetnie sprawdza się na śliskiej nawierzchni. Pedałem hamulca trzeba operować ostrożnie. Naciskając nań ostro możemy wprowadzić auto w poślizg.

Rozwaga dopełnieniem techniki

Poza techniką, niezwykle ważne jest także odpowiedzialne i mądre podejście do prowadzenia auta. Dostosowanie prędkości do panujących warunków, zachowanie bezpiecznej odległości (droga hamowania może być znacznie dłuższa niż latem), czy niewykonywanie gwałtownych manewrów na drodze, to tylko nieliczne elementy składające się na całość właściwej techniki jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski