Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyrok na samochody spalinowe. Władze Krakowa pochwalają decyzję Unii Europejskiej. "To szansa na poprawę jakości powietrza"

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Do zanieczyszczenia powietrza w znacznej mierze przyczyniają się spaliny z rur wydechowych
Do zanieczyszczenia powietrza w znacznej mierze przyczyniają się spaliny z rur wydechowych Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Rada Unii Europejskiej przyjęła kontrowersyjne przepisy, które oznaczają zakaz rejestracji nowych aut z silnikiem spalinowym od 2035 roku. Polska jako jedyna opowiedziała się przeciwko takiemu rozwiązaniu, ponieważ zdaniem przedstawicieli rządu nowe prawo oznacza odebranie wolności wyboru w kwestii tego, kto jakim samochodem chce jeździć. Unia Europejska przekonuje z kolei, że przepisy mają na celu redukcję emisji dwutlenku węgla. Władze Krakowa upatrują w nich szansy na poprawę jakości powietrza pod Wawelem. Do jego zanieczyszczenia w znacznej mierze przyczyniają się właśnie spaliny z rur wydechowych.

W wywiadzie dla portalu i.pl wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba skrytykował decyzję UE. Jego zdaniem przyjęte przez Radę nowe przepisy oznaczają dla Polaków przede wszystkim drożyznę.

Nowe przepisy = drożyzna

- Po pierwsze: samochody elektryczne są droższe niż samochody spalinowe. Po drugie: ubezpieczenie takiego samochodu jest droższe niż tego z tradycyjnym silnikiem. Po trzecie: jest to odbieranie wolności w kontekście wyboru auta - komentował dla i.pl wiceminister Jacek Ozdoba.

Z kolei władze Krakowa upatrują w przepisach szansy na poprawę jakości powietrza. - Ale ich wpływ będzie nieznaczny, bo regulacja dotyczy zakazu rejestracji nowych aut o napędzie spalinowym, które już teraz spełniają wyśrubowane normy emisji zanieczyszczeń - mówi nam Kamil Popiela z urzędu miasta.

Obecnie w Krakowie jest zarejestrowanych nieco ponad 642 tysiące pojazdów spalinowych (w tym samochodów). Pod Wawelem ciągle ich przybywa, jednak wzrosty są niewielkie: średnio o 3 proc. rocznie. Przykładowo teraz pojazdów z silnikiem spalinowym jest o ponad 11 tys. więcej niż w 2021 r.

Tymczasem ruch samochodowy znacznie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w mieście.

Potwierdzają to odczyty ze stacji monitoringu na alejach Trzech Wieszczów. Powietrze jest tam najgorsze w całej Polsce oraz znacznie gorsze niż na pozostałych stacjach, mierzących poziom zanieczyszczenia w Krakowie. Na alejach odnotowano najwyższą w całym kraju liczbę dni smogowych w 2021 r. - aż 105 (norma to 35) i najwyższe roczne stężenie pyłów PM10 - 46 ug/m3 (norma to 40 ug/m3).

Elektryki na buspasach

Stanowisko władz Krakowa w sprawie nowych unijnych przepisów nie powinno dziwić. Miasto od dłuższego czasu wprowadza w życie przepisy, które w efekcie mają ograniczyć emisję do powietrza zanieczyszczeń z rur wydechowych. 1 lipca 2024 r. wejdą w życie kolejne, zgodnie z którymi w całym Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. - Jej celem jest ograniczenie możliwości wjazdu do miasta najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń - dodaje Kamil Popiela.

Urząd wprowadza też udogodnienia dla posiadaczy pojazdów elektrycznych, których w mieście z roku na rok przybywa. Wśród nich zdecydowana większość to auta osobowe i na nich się skupmy. W 2020 r. w stolicy Małopolski było ich 769, rok później 1242, a na koniec 2022 r. już 2221. Właściciel takiego auta może m.in. za darmo zostawić go w Strefie Płatnego Parkowania, jak również jeździć nim po buspasach.

- Ponadto gmina stale rozwija sieć ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków. Urząd współpracuje w tym zakresie z firmami prywatnymi - tłumaczą nam w krakowskim magistracie.

Obecnie na terenie miasta dostępne są 132 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

- Ale ważniejsze od przekonywania ludzi do elektryków jest usunięcie z ulic aut, emitujących najwięcej zanieczyszczeń - mówi Bartosz Piłat z Krakowskiego Alarmu Smogowego. - Samochody elektryczne być może nie mają rur wydechowych i nie emitują tlenków azotu, ale pyłami będą zanieczyszczać środowisko w niemal takim samym stopniu jak spalinowe - przekonuje nas Piłat.

Tlenki azotu są niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Podrażniają przede wszystkim układ oddechowy. Bartosz Piłat wskazuje, że w Krakowie za ok. 75 proc. ich emisji odpowiada właśnie ruch samochodowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wyrok na samochody spalinowe. Władze Krakowa pochwalają decyzję Unii Europejskiej. "To szansa na poprawę jakości powietrza" - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski