reklama

Wystarczy 5 zł miesięcznie od każdego

elZaktualizowano 
Politycy zaciekle walczą o wpływy w TVP, mało jednak interesują się kondycją regionalnych rozgłośni publicznego radia. A tam z powodu spadku wpływów z abonamentu każdą złotówkę ogląda się przed wydaniem trzy razy. Radio Kraków cieszy się, że wpływy z reklamy przekroczyły tu o prawie 13 tys. zł założony na I półrocze 2009 r. plan.

RADIO. Bez abonamentu radykalna dieta nie pomoże

Dla rozgłośni, wbrew pozorom, nie jest to tak mało. Zwłaszcza kiedy w tym samym czasie od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, przekazującej stacjom pieniądze z abonamentu, Radio Kraków dostało aż o 350 tys. zł mniej niż prognozowano. - To tyle, ile wystarcza nam na robienie programu mniej więcej przez trzy miesiące - mówi Mariusz Bartkowicz, prezes zarządu spółki.
Dodaje, że od tego, co się wydarzy w lipcu i sierpniu, czyli od poziomu owych wpływów, w dużej mierze zależy program, na który radio będzie mogło sobie pozwolić. - Mamy nowe propozycje, chcemy postawić na słowo, ale ambitna produkcja kosztuje - nie kryje prezes. I jest tak zarówno w przypadku reportaży, jak i nowego programu na żywo z udziałem młodzieży - "Radioaktywni".
Bartkowicz nie ma wątpliwości, że tak krytykowany przez polityków Platformy abonament to najsensowniejszy sposób finansowania publicznych mediów. - Taki system trzeba tylko uszczelnić. Bo ściąganie abonamentu przez pocztę nie jest rozwiązaniem idealnym - mówi. - Wystarczyłoby nam, gdyby każdy płacił miesięcznie na radio te ustalone 5,30 zł.
Dlaczego to takie ważne? Bo w przypadku Radia Kraków wpływy z abonamentu to aż 70 proc. dochodów rozgłośni. W innych publicznych stacjach regionalnych ten procent bywa zresztą nawet wyższy. A bez odpowiednich środków trzeba podejmować radykalne decyzje. Choć, jak zapewnia Mariusz Bartkowicz, zwolnienia to ostateczność.
- Słuchacze, którzy codziennie do nas dzwonią, chcą płacić na swoje radio - mówi prezes. Ideałem byłby dla niego system finansowania taki jak w BBC - powszechnie ściągany na rzecz mediów publicznych odpowiedniej wielkości abonament, który pozwoliłby takim stacjom na rezygnację z emitowania reklam.
Na to na razie się nie zanosi. Udział w pościgu za pieniędzmi zwykle obniża jakość programu - nie ma jednak wątpliwości szef Radia Kraków. Jego zdaniem, politycy, którzy proponują zniesienie abonamentu i nie gwarantują mediom publicznym jakichkolwiek środków z budżetu, powinni jasno powiedzieć, czy chcą "rzucenia w kąt misji".
Mimo skąpych środków Radio Kraków nie radzi sobie najgorzej - wynika z badań Radia Track, SMG/KRC dla Krakowa. Od marca do maja 2009 roku, w porównaniu z takim samym okresem 2008 roku, słuchalność rozgłośni wzrosła z 3,3 procent udziału w rynku do 4,7 procentu. Liderem pozostaje RMF FM (30,9 procent), po nim Radio Zet i Jedynka Polskiego Radia, ale te trudno uznać za rozgłośnie regionalne.
Tylko także wyprzedzający w zestawieniu Radio Kraków RMF MAXXX (Kraków) można uznać za stację lokalną. A od marca do maja 2009 roku jej udział w słuchalności wynosił 5,6 procent (rok wcześniej - 6 procent). W owym zestawieniu przed Radiem Kraków jest jeszcze TOK FM - 5,1 procent.
(EŁ)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3