reklama

Wystarczy się ustosunkować

WESZaktualizowano 
- W marcu ubiegłego roku kupiłam drogi aparat fotograficzny. Od tego czasu zepsuł się już dwa razy. Za pierwszym naprawiono go dość szybko. Teraz jednak, choć w karcie gwarancyjnej zapisano, że gwarant zobowiązuje się dokonać naprawy w ciągu 28 dni, czekam już ponad miesiąc - skarży się Maria N. - Gdy zaczęłam się upominać, wyjaśniono mi, że te 28 dni liczy się od momentu, gdy wymagający naprawy towar dotrze do gwaranta, a nie od dnia, w którym złożyłam reklamację w sklepie. Jeśli tak, to sklep równie dobrze może wysłać aparat do naprawy dopiero po paru tygodniach. Tymczasem termin rocznej gwarancji mija w marcu br., a ja mogę nie zdążyć porządnie wypróbować po naprawie - czy aparat jest już całkiem sprawny - obawia się nasza Czytelniczka.

   Niestety, nie ma żadnego przepisu, który określałby jednoznacznie - od kiedy powinien się liczyć zapisany w gwarancji czas naprawy. Obowiązująca od początku roku 2003 Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141 z 2002 r.) mówi tylko, że sprzedawca musi się ustosunkować do żądania kupującego (czyli do reklamacji) w ciągu 14 dni. A "ustosunkować się" wcale nie oznacza - załatwić reklamację. Jeśli więc przyjął towar do naprawy, to znaczy, że się do żądania klienta ustosunkował. Ponieważ zaś aparat jest naprawiany w ramach gwarancji, a gwarant wyznaczył na to w gwarancji 28 dni - ma prawo liczyć je od momentu, kiedy towar do niego dotarł. Często zdarza się, że serwisy gwarancyjne towarów zagranicznych ustalają takie długie terminy, licząc się z tym, że będą musiały potrzebne do naprawy części sprowadzić z zagranicy.
   Możemy jednak uspokoić naszą Czytelniczkę, że w momencie upłynięcia terminu rocznej gwarancji nie straci możliwości reklamowania ewentualnych kolejnych wad aparatu. W myśl cytowanej ustawy bowiem nabywca może reklamować wadliwy (niezgodny z umową) towar nie tylko u gwaranta, ale także u sprzedawcy. Ta odpowiedzialność sprzedawcy wygasa dopiero po dwóch latach od momentu zakupu, a więc jeszcze przez rok będzie możliwość reklamowania wad aparatu.
   Podczas dochodzenia swych praw u sprzedawcy również jednak mogą wystąpić problemy z terminem naprawy, gdyż - w przeciwieństwie do starych przepisów - nowa ustawa nie określa dokładnie, w jakim terminie reklamacja powinna być załatwiona przez sprzedawcę, lecz bardzo ogólnikowo mówi, że powinno to nastąpić w "odpowiednim czasie". A ten czas - jak wykazuje praktyka - u różnych sprzedawców bywa bardzo różny...
    (WES)

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3