Wzdęcia i zaparcia w ciąży: skąd się biorą problemy gastryczne przyszłych mam?

Materiał informacyjnyZaktualizowano 
Minie 9 długich miesięcy, zanim przyszła mama doświadczy radości ze spotkania ze swoim maluszkiem. Okres ciąży może być dla niej wyzwaniem i czasem zmagań z różnymi dolegliwościami. Problemy gastryczne takie jak wzdęcia, zaparcia czy zgaga dotykają wielu ciężarnych i dotyczą nawet mam dbających o dietę. Jak radzić sobie z ciążowymi przypadłościami, poczuć się lekko i pozbyć się bólu brzucha?

Wzdęcia i zaparcia w ciąży – skąd się biorą?

Trudno wyobrazić sobie bardziej wymagający okres w życiu człowieka niż ciąża. Organizm musi poradzić sobie z utrzymaniem zarodka w ciele kobiety, umożliwić mu optymalny rozwój. To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie odpowiednie hormony, takie jak np. progesteron. Dzięki niemu ciąża może się rozwijać, a organizm jest w stanie zaakceptować nowego mieszkańca.

Progesteron działa rozluźniająco na wszystkie mięśnie, również na mięśnie jelit. To dlatego przyszła mama w pierwszym lub drugim miesiącu ciąży zaczyna doświadczać wzdęć i zaparć. Jelita pracują wolniej, przez co również spowalnia się trawienie. Pokarm dłużej zalega w przewodzie pokarmowym, żeby wszystkie składniki odżywcze mogły dobrze się wchłonąć. W jelitach gromadzą się masy kałowe trudne do wydalenia przez osłabioną perystaltykę.

U niektórych przyszłych mam dolegliwości gastryczne utrzymują się nawet przez cały okres ciąży, a spowodowane jest to nie tylko działaniem progesteronu, ale również powiększającym się płodem. Dziecko uciska jamę brzuszną, a trawiony pokarm nie może swobodnie (w takim samym tempie jak przed ciążą) przesuwać się w dół przewodu pokarmowego. Jeśli ciężarna cierpiała na zaparcia jeszcze przed zajściem w ciążę, najprawdopodobniej doświadczy nieprzyjemnych objawów również w ciągu kolejnych 9 miesięcy.

Jakie leki pomogą złagodzić problemy gastryczne w ciąży?

Przyjmowanie jakichkolwiek leków w ciąży wiąże się z ryzykiem, że choć poprawią komfort życia matki, negatywnie wpłyną na rozwój płodu. Dlatego przyszła mama zawsze musi skonsultować z lekarzem prowadzącym to, czy może zastosować środki łagodzące wzdęcia i zaparcia. Nawet roślinne leki mogą wywołać niepożądane działania.

Wśród preparatów dobrze działających na problemy gastryczne wymienia się leki łączące w sobie lecznicze zioła, takie jak np. rumianek rozluźniający spięte mięśnie brzucha, ubiorek gorzki pobudzający do działania mięśnie układu pokarmowego czy owoce kminku ograniczające wzdęcia i gazy.

Jeśli ciężarna cierpi na zaparcia, dla ich złagodzenia będzie chciała sięgnąć po środki przeczyszczające. Niestety nie wszystkie substancje (nawet te ziołowe) będą bezpieczne dla dziecka. Zanim przyszła mama sięgnie po produkt z aptecznej półki, powinna skonsultować się z lekarzem, a wcześniej wdrożyć zdrową dietę wspomagającą dobre trawienie.

Jaka dieta poprawi perystaltykę jelit i zmniejszy dolegliwości gastryczne?

Zalecenia dotyczące spożywania dużych ilości warzyw i owoców nie bez powodu dotyczą kobiet w ciąży.

Błonnik, czyli nietrawione przez ludzki organizm włókno pokarmowe znajdujący się w dużych ilościach w świeżych owocach i warzywach ze skórką, warzywach strączkowych (grochu, fasoli) i pełnoziarnistych produktach zbożowych poprawia perystaltykę jelit i zwiększa częstotliwość oddawania stolca. Jeśli przyszła mama cierpi na poważne zaparcia, a zmiana diety nie pomaga w uregulowaniu wypróżnień, może włączyć do codziennego jadłospisu otręby oraz psyllium, czyli łuski babki jajowatej.

Trudności w oddaniu stolca spowodowane są jego konsystencją. Zbite masy kałowe zalegają w jelitach, dlatego, żeby ułatwić ich wydalanie, przyszła mama powinna przyjmować duże ilości płynów. Ciężarna może pić letnią wodę z dodatkiem cytryny poprawiającej perystaltykę jelit, soki warzywne oraz np. sok z suszonych śliwek działający przeczyszczająco.

Choć zaparcia należą do nieprzyjemnych ciążowych przypadłości, nie zagrażają prawidłowemu rozwojowi płodu. Jedyne „powikłania” po długotrwałych zaparciach, jakie mogą wystąpić u ciężarnej to hemoroidy oraz szczelina odbytu, czyli drobne uszkodzenia i pęknięcia skóry wokół odbytu.

Wzdęcia w okresie ciąży często współwystępują z zaparciami i gazami gromadzącymi się w jamie brzusznej. Brzuch staje się twardy, a ciężarna doświadcza kłującego i nieprzyjemnego bólu. Wzdęcia są charakterystyczne dla I trymestru ciąży, jednak mogą pojawić się też później, kiedy rosnący płód zaczyna uciskać żołądek.

Do skutecznych środków łagodzących bolesne wzdęcia należy m.in. siemię lniane, rumianek i imbir. W nasionach lnu znajdują się naturalne kleje roślinne, które poprawiają perystaltykę jelit. Siemię dostarcza dużych dawek błonnika i oczyszcza układ trawienny. Rumianek rozluźnia spięte mięśnie, pomaga się zrelaksować, a imbir działa przeciwzapalnie i przeciwwymiotnie. Oprócz tego, że imbirowy napar złagodzi wzdęcia, zadziała też na ciążowe nudności.

Poradnik: Zespół jelita drażliwego (IBS) - Objawy i leczenie

Pociążowe zaparcia – kiedy poród nie kończy nieprzyjemnych objawów

Poród nie zawsze oznacza, że u ciężarnej skończą się problemy z nieregularnymi wypróżnieniami. Pierwsza wizyta w toalecie tuż po urodzeniu dziecka może być prawdziwym wyzwaniem dla kobiety rodzącej naturalnie.

Suplementy witaminowe zawierające duże ilości żelaza w połączeniu ze znieczuleniem i ograniczonym ruchem przed porodem, a potem kilka dni po nim, mogą spowodować zaparcia poporodowe. Sposób ich łagodzenia jest taki sam jak w przypadku zaparć ciążowych – dieta bogata w błonnik, duże ilości płynów i odpowiednie dawki ruchu.

Jak jeszcze zwalczać zaparcia i wzdęcia w ciąży?

Zbilansowana dieta może okazać się niewystarczająca, żeby złagodzić ciążowe problemy gastryczne. Przyszła mama powinna zmienić styl życia, zażywając ruchu po każdym posiłku i ograniczając ilości spożywanych pokarmów. Lepiej, żeby ciężarna zjadała 5-6 małych dań w ciągu dnia, niż przejadała się na śniadanie, obiad i kolację.

Dieta przyszłej mamy musi być odpowiednio skomponowana, tak żeby nie zabrakło w niej błonnika (trzeba wprowadzać go stopniowo, żeby nie powodować wzdęć) i wszystkich niezbędnych wartości odżywczych. Z jadłospisu kobiety w ciąży powinno zniknąć białe pieczywo pszenne, biały ryż i makarony z mąki pszennej.

W diecie ciążowej nie powinno być też cukru, tłuszczów trans (znajdują się w żywności wysokoprzetworzonej) oraz nadmiaru soli. W okresie ciąży warto zadbać o prawidłową wagę i unikać jedzenia za dwoje. Zbyt duży przyrost masy może nasilać problemy gastryczne.

Kobieta w ciąży nie powinna unikać aktywności fizycznej. Jeśli rozwój dziecka przebiega prawidłowo, a ciąża nie jest zagrożona, przyszła mama powinna korzystać z basenu, uczęszczać na zajęcia przeznaczone dla ciężarnych i dużo spacerować. Jeśli przed zajściem w ciążę kobieta nie ćwiczyła, wystarczą jej energetyczne spacery, żeby pobudzić perystaltykę i poprawić funkcjonowanie układu trawienia.

Ciążowe problemy gastryczne występują u prawie każdej kobiety na którymś z etapów ciąży. Choć przyszła mama nie będzie doświadczała wzdęć i zaparć, mogą wystąpić u niej zgaga, nudności czy wymioty.

Czytaj także: Czego nie można jeść w ciąży? Jakich produktów unikać? LISTA
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • https://www.iberogast.pl/pl/lecznicza-moc-natury/#herbs_2
  • https://www.todaysparent.com/pregnancy/pregnancy-health/how-to-deal-with-constipation-during-pregnancy/
  • https://surojadek.com/siemie-lniane-wlasciwosci/
  • https://www.whattoexpect.com/pregnancy/symptoms-and-solutions/constipation.aspx

polecane: Przeziębienie. Czy domowe sposoby mogą pomóc?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3